رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: آرامگاه ثبت ملی شده «یعقوب لیث صفاری» تخریب شد/پلیس: امکان اعتراض به پیامک‌های حجاب وجود دارد/پلیس: با سلبریتی‌ها برای بحث حجاب اتمام حجت کردیم/معاون استاندار مازندران: مشکل خاص امنیتی در محمودآباد وجود ندارد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰ 12 August 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

سخنگوی سپاه: ایران مهد توجه به بانوان است
سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه با اشاره به دیدار مسیح علی نژاد با مقامات آمریکایی بیان کرد: این سرمایه آمریکایی‌ها است و فکر می‌کنند حجاب اختراع جمهوری اسلامی است که بتوانند خانواده‌ها را از آن باز دارند، آنها دستشان خالی است، بانوان در ایران در سایه اسلام منزلت پیدا کردند، ایران مهد توجه به بانوان است. سخنگوی سپاه کل پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به مریم رجوی سرکرده منافقین افزود: گروهکی که 17 هزار انسان متدین را برای امیال قدرت به شهادت رساندند و علیه ایران در دامن صدام رفتند اکنون دست راست بولتون شده که بولتون هم دست راست ترامپ است دشمن هیچ چیزی برای مقابله با جمهوری اسلامی ندارد، در همه پرونده ها بازنده محض بوده‌اند. شریف ادامه داد: جنگ را علیه ما تحمیل کردند اما جمهوری اسلامی توانست آن را به یک فرصت تبدیل کند امروز همه قدرت دفاعی محصول دفاعیات ما در جنگ تحمیلی است، ساقط کردن پهپاد آمریکایی خیلی‌ها را انگشت به دهان کرد، از عزم اراده و تجهیزات ما متحیر ماندند حتی کسانی که با آمریکا همکاری می‌کردند.

بازداشت چندتن از کارکنان پایگاه هوایی ارتش در محمودآباد
رحیم رحیمی میلاشی، دادستان نظامی استان مازندران با بیان اینکه علت درگیری به یک اختلاف ملکی بین اهالی منطقه بیشه کلا و پایگاه هوایی ارتش بر می‌گردد، افزود: روز گذشته ماموران انتظامی در معیت نماینده دادگاه جهت جانمایی و چگونگی اجرای حکم قاضی دادگاه عمومی و انقلاب محمود آباد درباره آزادسازی بخشی از زمین‌های پایگاه هوایی ارتش در روستای بیشه کلا بخش سرخرود که به نفع یکی از اهالی روستا صادر شده بود، ضمن ابلاغ موضوع به فرمانده پایگاه، در محل حاضر می شوند. وی افزود: به دنبال ممانعت از انجام جانمایی، صاحب ملک در اقدامی خودسرانه و تحریک آمیز به همراه کارگران خود در محل حاضر و مبادرت به سنگ پرانی به سمت عوامل پایگاه می‌نمایند که مأموران نیز اقدام به تیراندازی هوایی نموده و با توجه به ادامه تعرض مبادرت به تیراندازی می کنند. رحیمی تصریح کرد: متاسفانه بر اثر این تیراندازی، دو نفر کشته و چهار نفر مجروح می شوند و به دنبال وقوع این حادثه، تیمی از سازمان قضایی نیروهای مسلح مازندران به سرپرستی این‌جانب در محل حضور یافته و معاینه و تحقیقات محلی را آغاز می کنند. وی اضافه کرد: پس از بررسی‌های مقدماتی، چند تن از کارکنان پایگاه دستگیر و به سازمان قضایی نیروهای مسلح مازندران منتقل و قاضی کشیک پس از انجام تحقیقات اولیه جهت بررسی بیشتر، متهمان را با قرار مناسب بازداشت کرده است که به محض حصول نتیجه، اخبار تکمیلی متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.

معاون استاندار مازندران: مشکل خاص امنیتی در محمودآباد وجود ندارد 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت: با ورود بموقع مسئولان امنیتی و انتظامی و برخورد قاطع با متهمان حادثه تیراندازی در محمودآباد، در شرایط فعلی مشکل خاص امنیتی در شهرستان وجود ندارد. حسین حسن نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : اگرچه در ابتدای بروز حادثه نیز با هوشیاری مردم منطقه و تصمیم بموقع شورای تامین مشکل خاص امنیتی وجود نداشت، ولی آرامش در شهر محمودآباد برقرار است . وی گفت: طبق آخرین گزارش تعداد جان باختگان این حادثه تیراندازی ۲ نفر و مجروحان نیز چهار نفر هستند و هیچ تغییری در آمار کشته شدگان و مجروحان این حادثه ایجاد نشده است. معاون استاندار مازندران اظهار داشت: شب گذشته با ورود بموقع دستگاههای انتظامی ، امنیتی و قضایی هشت نفر از متهمان دستگیر شدند که پرونده آنها نیز برای بررسی قانونی در اختیار دستگاه قضایی ( سازمان قضایی نیروهای مسلح ) قرار داده شد. معاون استاندار مازندران برخورد قانونی با عاملان این حادثه را از مصوبات شورای تامین و مسئولان ارشد اجرایی استان اعلام کرده است. در حادثه تیراندازی که عصر روز گذشته در پی اجرای حکم خلع ید بخشی از اراضی در اختیار پایگاه هوایی ارتش در بخش بیشه کلا بخش سرخرود شهرستان محمودآباد در مازندران رخ داد، ۲ نفر کشته و ۴ نفر نیز زخمی شدند.

آرامگاه ثبت ملی شده «یعقوب لیث صفاری» تخریب شد
یک فعال میراث فرهنگی استان خوزستان از تخریب شدن آرامگاه یعقوب لیث صفاری که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است، خبر داد. قاسم منصور آل کثیر از فعالان میراث فرهنگی خوزستان گفت: اخیرا آرامگاه تاریخی یعقوب لیث در شهرستان دزفول و درون محوطه تاریخی جندی شاپور بر اثر آنچه که اشتباه پیمانکار عنوان شده تخریب شد. آل کثیر افزود: به راحتی با اشتباه خوانده شدنِ تخریب یک اثر تاریخی و ثبت ملی شده نباید از موضوع گذشت کرد. تخریب یک اثر تاریخی موضوع ساده ای نیست که بگویند اشتباه شد. نظارت عالی بر روی نحوه عملیات مرمت چرا تا این اندازه باید ضعیف باشد. آرامگاه یعقوب لیث صفاری که با شماره ۲۵۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پلیس: امکان اعتراض به پیامک‌های حجاب وجود دارد
رئیس پلیس تهران گفت: بنا داریم اگر پیامکی اشتباه برود، واحد رسیدگی به اعتراضات به آن رسیدگی کند و موارد هر مورد نیز به فرد ارائه می‌شود، اینکه بر اساس خصومت شخصی اینکار انجام شود، صحیح نیست. سردار حسین رحیمی پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب‌رسانه درباره پیامکهای امنیت اخلاقی نیز گفت: بنا داریم اگر پیامکی اشتباه برود، واحد رسیدگی به اعتراضات به آن رسیدگی کند و موارد هر مورد نیز به فرد ارائه می‌شود، اینکه بر اساس خصومت شخصی اینکار انجام شود، صحیح نیست. این مقام انتظامی از شهروندان خواست در مکانهای عمومی برابر قوانین، مقررات را رعایت کنند و متذکر شد: به پوشش افراد در محیطهای خصوصی کاری نداریم اما شئونات در اماکن عمومی باید رعایت شود. رئیس پلیس تهران بزرگ افزود: مرکز رصد فضای مجازی در پلیس‌های تخصصی فعال شده و هر کدام به سهم خود با هنجارشکنان در فضای مجازی نیز برخورد می‌کنند.

پلیس: با سلبریتی‌ها برای بحث حجاب اتمام حجت کردیم
سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا درخصوص عملکرد پلیس در برخورد با سلبریتی‌های بی‌حجاب و مروج بدحجابی در جامعه، اظهار داشت: در مقابله و برخورد با جرم مشهود در جامعه -چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی که در معرض دید عموم است- برای پلیس، فرد مهم نیست؛ بلکه فعل مهم است و اینکه فرد مشهور باشد یا مسؤول یا مرجع گروهی خاص یا آدمی عادی باشد هیچ فرقی نمی‌کند. جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: پلیس نه واهمه‌ای از کسی دارد و نه ملاحظه کسی را می‌کند؛ چرا که موضوع امنیت در ابعاد اجتماعی و اخلاقی از اولویت‌های اساسی پلیس است. وی در پاسخ به این سوال که پلیس در واکنش به رفتار این دسته از سلبریتی‌ها چگونه برخورد کرده است، گفت: هم توجیه کرده‌ایم و هم ارشاد و هم اتمام حجت و می‌توان تغییر رفتار در نوع روش آنها را به سادگی دید.

مطهری: شورای نگهبان افراد آزاده را به دلیل انتقاد، رد صلاحیت می‌کند
علی مطهری (نماینده تهران در مجلس) به صحبت های اخیر آیت الله محمد یزدی واکنش نشان داد. آیت الله یزدی گفته بود: "نباید اجازه دهیم افراد سودجو به مجلس شورای اسلامی راه یابند، زیرا برخی نمایندگان به این امید وارد مجلس می‌شوند که با اعمال فشار به وزرا رشوه‌خواری کنند”. مطهری با انتشار متنی در کانال تلگرامی اش به این سخنان آیت الله یزدی جواب داد و نوشت:
سخنی با جناب آقای محمد یزدی
جناب آقای محمد یزدی عضو محترم شورای نگهبان در جمع دادستانهای کشور گفته‌اند: «نباید اجازه دهیم افراد سودجو به مجلس شورای اسلامی راه یابند زیرا برخی نمایندگان به این امید وارد مجلس می‌شوند که با اعمال فشار به وزرا رشوه‌خواری کنند.» اولاً این سخن، همه نمایندگان مجلس را زیر سؤال می‌برد. بهتر بود ایشان به فرض صحت کلامشان و اثبات اتهام وارده نام آن نمایندگان را ذکر می‌کردند تا ذمّه سایر نمایندگان بری می‌شد. ثانیاً در میان نمایندگان به ندرت چنین کسانی پیدا می‌شوند و علت آن هم نوع رفتار شورای نگهبان است که افراد حرّ و آزاده و پاک‌دست و پاک‌دامن را به دلیل انتقاد از نظام به جرم ضدیت با ولایت فقیه رد صلاحیت و چنان افرادی را تأیید صلاحیت می‌کند. بنابراین به فرض صحت ادعای آقای یزدی، برای رفع این نقیصه، شورای نگهبان باید روش خود را عوض کند و صرفاً افرادی را که جرم قابل توجه مالی یا اخلاقی دارند رد صلاحیت کند نه این که کاندیداهایی را هم که انتقادی به نظام دارند اما افراد سالم و صالحی هستند رد صلاحیت نماید.

سال ۹۲ خاتمی روحانی را در کاگروه اصلاح‌طلبان نپذیرفته بود
محمدرضا عارف در گفت‌وگویی با شرق در پاسخ به این سوال که «درباره سال ۹۲ تا به حال کمتر به این سؤال پاسخ دادید اما بخشی از دغدغه سیاسی این سال‌ها است. سال ۹۲ آقای هاشمی رد صلاحیت شد و با گذشت زمان بخش عظیمی از اصلاح‌طلب‌ها معتقد بودند که باید سرمایه اجتماعی به سمت آقای روحانی برود. اما شما کناره‌گیری نکردید و این موضع تا لحظات آخر هم پابرجا بود تا وقتی که آقای خاتمی از شما درخواست کرد» گفت: مسیر و حرکت سال 92 خلاف نظری بود که شما مطرح کردید. وقتی بنا شد که به یک نفر برسیم آقای خاتمی کارگروهی تشکیل داد و چهار کاندیدای اصلاح‌طلب در آن کارگروه حضور پیدا کردند. در آن مقطع به آقای خاتمی گفتم که آقای روحانی را هم در این کارگروه قرار دهید. اما آقای خاتمی نپذیرفت. نمی‌خواهم بیش از این موضوع را باز کنم اما دو روز آخر پیشنهادی مطرح شد که یکی از این دو نفر [عارف و روحانی] باید کناره گیری کنند که شانس پیروزی بالا برود. اسم این کار ائتلاف نیست چرا که ائتلاف بر اساس برنامه است. من قبل از ورود جدی دو موضع را مطرح کردم. اینکه با آقای خاتمی و هاشمی رقابت نخواهم کرد و از هر تصمیمی که آقای خاتمی بگیرد تمکین می‌کنم. در این مسیر حرکت کردم. شرایط کشور فعلا ایجاب نمی‌کند بیش از این موضوع را تحلیل کنیم و حتما در زمان دیگری به مسائل سال 91 خواهم پرداخت. [کناره گیری] تصمیم بسیار سختی بود و از هر طرف می‌توانست بازتاب‌های منفی در جریان اصلاحات داشته باشد. قرار شد بیانیه‌ای بدهیم و سمت وسوی خود را مشخص کنیم اما موضع صریحی نگیریم. اما بلا فاصله بخش نامه کردیم که همه ستادها به سمت آقای روحانی بروند که پیامی تشکیلاتی داشت. پیامی هم چهارشنبه شب دادم که به زمان منع تبلیغات برخورد کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار