معاون فنی منابع طبیعی استان البرز گفت: ورود شترها به بیابان های استان خسارت بار بوده و موجب تخریب ۳۰ درصد عرصه ها شده است.
کد خبر: ۷۷۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷ 02 September 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ مهدی فتحی با اشاره به اینکه سال گذشته اقدامات خوبی برای کنترل بیابان‌های البرز انجام شده است، اظهار کرد: در شروع سال جاری به دلیل شدت بارش‌ها شاهد وقوع سیل بودیم و این سیلابی شدن، حضور ما در عرصه‌های بیابانی برای اجرای پروژه‌های بیابان زدایی را کمی مشکل کرد، به طوری که تا پانزدهم اردیبهشت سطح آب در این نقاط بالا بود و امکان تردد وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه وقوع سیل فروردین ماه سال جاری در کنار نتایج مثبت آسیب‌هایی نیز داشت، گفت: آثار مثبت آن در البرز سیراب شدن پوشش گیاهی بوده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: آسیبی که به دنبال سیل روزهای ابتدایی امسال داشتیم این بود که در برخی نقاط بوته کاری‌هایی که در قالب پروژه‌هایی برای بیابان زدایی اجرایی کرده بودیم از بین رفت.

وی با اشاره به اینکه بعد از بارندگی‌های فروردین ماه سال جاری تا مدتی به دلیل آبگرفتگی سطح اراضی امکان تردد در محل اجرای پروژه‌های بیابان زدایی وجود نداشت، عنوان کرد: از طرفی بعد از فروکش کردن آب، عرصه‌های مورد نظر تا مدت‌ها به لجنزار تبدیل شده بود و نمی‌توانستیم راحت در آنجا تردد کنیم.

فتحی در بخش دیگری با اشاره به حضور شترهای سرگردان در عرصه‌های بیابانی البرز به ویژه نقاطی که در راستای بیابان زدایی بوته کاری شده بود، افزود: ورود شترها به این عرصه‌های بیابانی همچنان خسارت زا است و تا زمانی که نتوانیم به کنترل دام‌ها و شترها و دام‌های سرگردان در این عرصه برسیم، همچنان در حال خسارت و ضرر خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه در مصاحبه‌های قبلی بارها گفته‌ام و بازهم تکرار می‌کنم که شتر حیوان مفیدی است اما البرز موقعیت خوبی برای رها کردن شترها نیست؛ گفت: رخساره‌های بیابانی استان البرز به دلیل شوری خاک پفکی است، مالچ طبیعی روی خاک وجود دارد، به همین دلیل نباید شترها روی این عرصه‌ها راه بروند چون موجب بروز ریزگرد می‌شوند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان البرز عنوان کرد :۳۰ درصد از عرصه‌های بیابانی البرز در شهرستان نظرآباد که در قالب پروژه‌های بیابان زدایی بوته کاری شده بود به دلیل حضور شترهای سرگردان آسیب دیده است.

وی با این توضیح که برای کنترل ورود شترهای سرگردان به عرصه‌های بیابانی البرز با مسئولان جهاد کشاورزی جلساتی داشته‌ایم، ادامه داد: در این جلسات تاکید کرده‌ایم که اگر تا سه ماه آینده نتوانیم این مشکل را سامان دهیم مجبور هستیم از طریق مراجع قضائی برای رسیدگی به وضعیت شترهای سرگردان در عرصه‌های بیابانی البرز اقدام کنیم.

فتحی توضیح داد: مسئولان سازمان جهاد کشاورزی با جدیت در تلاش هستند و طرحی توسط منابع طبیعی پیشنهاد شده است تا در قالب آن دامداری و شتر داری نیمه بسته اجرایی شود، در این عرصه تعریف شده در شهرستان نظرآباد به یقین سایبان‌هایی برای شترها ایجاد می‌شود و اطراف عرصه نیز با فنس کشی و یا دیوارکشی محصور خواهد شد.

وی تاکید کرد: امید است هرچه زودتر ایجاد چنین عرصه محصوری در نظرآباد برای حضور شترها انجام شود و پیشنهاد ما برای ایجاد آن در عرصه‌ای ۱۲۱ هکتاری است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تصریح کرد: وقتی برای کنترل ریزگردها پروژه‌های بیابان زدایی را اجرایی می‌کنیم در قالب آن در سطح عرصه بیابانی البرز بوته‌ها و یا درختچه‌هایی که مقاوم در برابر شوری خاک است کاشت می‌شود اما متأسفانه بعد از بارندگی‌های ابتدایی امسال شاهد ورود گسترده شترها در این عرصه‌ها بودیم که موجب خسارت و آسیب شد.

وی با اشاره به اینکه قرق بان ها همیشه کنترل‌های لازم برای ورود شترها به عرصه‌های بیابانی را داشته‌اند، افزود: بعد از بارندگی‌ها و باتلاقی شدن عرصه‌ها امکان حضور قرق بان‌ها وجود نداشت و شاهد جولان شترها بودیم که آسیب زیادی به پروژه‌های بوته کاری وارد کرد.

فتحی با تاکید بر اینکه بدون کنترل ورود شترها به عرصه‌های بیابانی نمی‌توان به کنترل پدیده ریزگرد در عرصه‌های بیابانی البرز رسید، اشاره کرد: در حال حاضر در یک روز حداقل یکهزار نفر شتر وارد عرصه‌های بیابانی نظرآباد می‌شود که در گله‌هایی ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفری در عرصه‌ها سرگردان می‌چرخند، در برخی گله‌ها نیز شاهد حضور ۳۰۰ نفر شتر هستیم و علیرغم حضور قرق بان ها کنترل این حجم وسیع از گله‌های شتر کار راحتی نیست.

وی گفت: هدف ما این است که سامان‌هایی در سطح این عرصه‌ها در نقاطی مانند حسین خانلو و یا نجم آباد انجام شود، به همین دلیل به دنبال تعریف فضایی محصور برای شتر داری نیمه بسته در شهرستان نظرآباد هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار