دکتر ناصر خدایاری مدیرکل ارشاد اسلامی در این همایش گفت : شمس و مولانا از مفاخر و مشاهیر عرفان اسلامی و فرهنگ و ادب و هنر ایران هستند .
کد خبر: ۷۸۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲ 30 September 2019

به گزارش خبرنگار تابناک آذر بایجان غربی از خوی در پنجمین همایش بین المللی شمس و مولانا ۱۸ مقاله علمی ، فرهنگی و ادبی توسط شمس شناسان داخلی و چندین کشور خارجی ارائه شد .

دکتر ناصر خدایاری مدیر کل ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این همایش گفت : شمس و مولانا از مفاخر و مشاهیر عرفان اسلامی و فرهنگ و ادب و هنر ایران هستند .

وی افزود : فرهنگ شمس در هنر مولانا متبلور شده بود در حقیقت شمس فرهنگ مولانا بود و نرم افزار او و مولانا هنر مجسم و مجسد شمس ، شمس ذوائق درون خود را در رقص و سماع ، نی و نوای مولانا به تصویر کشید و خود به تماشای خود تبلور یافته اش در مولانا پرداخت .

خدایاری در قسمت دیگری از سخنان خود در باره شمس و مولانا گفت : اگر صاعقه ی وجود شمس تبریزی نبود ، اکنون مولوی ، مولوی نبود و عالم عرفان از نداشتن پشتوانه ی عظیمی همچون مثنوی معنوی و دیوان کبیر رنج می برد .

دکتر نگین بی نظیر استادیار دانشگاه گیلان در همایش شمس تبریزی ضمن سخنرانی در موضوع سفر تجربه زیستی و زندگی شمس گفت : از نظر شمس انسان آنی نیست که امروز است بلکه آنی است که فردا خواهد شد و در سفراست که از تجربیات استفاده کرده و در زندگی متحول میشود .

در ادامه همایش دکتر احمد پاکتچی در باره زیباشناسی در مقالات شمس ، دکتر دریا اورس در زمینه طلوع شمس در افق مولانا
و دکتر حمید رضا توکلی در موضوع بایزید در میانه شمس و مولانا و دیگر اساتید در زمینه های مختلف مربوط به شمس و مولانا سخنرانی کردند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار