در بازدید رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از مرکز رشد نوآوری فناوری منطقه آزاد ماکو مطرح شد:
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از شرکت ها و بخش‌های مختلف مرکز رشد منطقه آزاد ماکو بازدید کرد.
کد خبر: ۷۸۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸ 01 October 2019




به گزارش تابناک آذربایجان غربی دکتر امین رستم زاده رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در این بازدید که با همراهی رییس مرکز نوآوری منطقه و جمعی از مسولان رسانه‌ای و دانشگاهی شهرستان برگزار شد گفت: جهاددانشگاهی شهرستان ماکو با حمایت ستاد استانی این نهاد آمادگی اجرای طرح‌های مهارت آفرینی مطالعاتی و آموزشی و برگزاری استارت آپ در حوزه‌های مختلف را با توجه به تجارب موفق استانی دارد.

وی با تشریح و ضرورت ایجاد کارآفرینی مبنی بر ظرفیت های منطقه از جمله حوزه معادن غنی سنگ و منابع طبیعی گفت: این نهاد حسب رسالت علمی و اجتماعی و جهادی آمادگی طراحی تدوین و همکاری در برگزاری" استارت آپ سنگ" را از سوی منطقه آزاد ماکو و همکاری مشترک برای توسعه کیفی بزرگترین منطقه آزاد جهان دارد.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به وجود معادن غنی همچون یکی از 3 معدن منیزت با عیار 78 درصد و ذخیره 3 میلیون تنی منطقه آزاد ماکو در سطح کشور بعنوان ظرفیت کوچکی از معادن این منطقه گفت: ضرورت دارد استارت آپ های حتی تخصصی در این حوزه طراحی تعریف و اجرا شود.

وی خاطر نشان کرد: در بحث استارت آپ سنگ ظرفیت ایجاد شده صرفاً در بحث فرآوری نبوده و می تواند ایده‌های واصله در حوزه های گردشگری هنرهای دستی و تزینی و وسایل منزل و دکوراسیون و حوزه های مختلف و المان‌های شهری و بسیاری از حوزه های بکر مورد نیاز کشور و حتی دنیا برای اقتصاد ملی ارزش آفرینی نماید.

دکتر رستم زاده با تشریح فعالیت های مختلف پژوهشی، فرهنگی، آموزشی، اشتغال و مرکز رشد جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت:برگزاری چندین استارت آپ بزرگ ملی از جمله استارت آب تولید محتوای دیجیتال و دریاچه ارومیه که سال گذشته با 6 پیش رویداد در استانهای مختلف با توجه به پتانسیل های واحدهای استانی هرمزگان، کردستان، آذربایجان شرقی و تهران و 2 عنوان در ارومیه برگزار شد نکته عطفی الگویی برای چنین رویدادهای ملی در سطح کشور بود که از سوی مجموعه کل جهاددانشگاهی کشور در معاونتهای مختلف به نمایندگی از سوی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در ارومیه برای دریاچه ارومیه ایجاد شد که استانداری و ستاد احیاء دریاچه ارومیه و دانشگاه ارومیه بعنوان کارفرمایان و ناظر فنی این پروژه ملی در شرح خدمات مصوب طرح مقرر نکرده بودند که با این وسعت برگزار شود اما ورود جهاد دانشگاهی به مسایل و نیازهای جامعه دغدغه مند و رسالت مدارانه و حسب مسولیت اجتماعی و جهادی برای دریاچه ارومیه شکل گرفت و بسیار قابل تحسین در سطح ملی و اثربخش بود.

وی با اشاره به آغاز فازهای اجرایی رویداد ملی و استارت آپ ملی "ایده شو کشاورزی مدرن و کاهش مصرف آب" در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در فازهای خلاقانه بدیع حمایتی و با هدف مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سوی این نهاد با همکاری مرکز رشد، گروه پژوهشی متابولیتهای ثانویه و گروه مدیریت کسب و کار معاونت پژوهشی و دفتر اشتغال جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می شود با یک مدل مدیریتی حمایتی جدید این استارت آپ نیز در پاییز امسال اجرایی شود و در عمل شاهد نتایج این پروژه طراحی شده از سوی جهاد دانشگاهی استان برای اهداف عملی و نه شعاری و تئوریک طرح برای کارفرمایان طرح از جمله دریاچه ارومیه و استانداری و ستاد احیاء باشیم.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: پیشنهاد رویداد ملی و "استارت آپ نمک" را هم برای ستاد احیاء دریاچه ارومیه از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان با همکاری مراکز رشد و گروه های تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی و دفتر اشتغال واحد داده ایم که در حال بررسی می باشند.

دکتر رستم زاده با اشاره به نوع نگرش جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در طراحی رویداد استارت آپی و از این جنس آیین ها گفت: رویکرد مدیریتی واحد آذربایجان غربی ترسیم پلانی مبتنی بر تحقیق و مطالعه در موضوع مورد نیاز و حتی چالش اساسی توسعه استان و سپس فرهنگ سازی وبسترسازی برای شناسایی متعالی ترین ایده ها و خلاق ترین ها و در مرحله بعد توانمندسازی تخصصی با تکیه بر مولفه های واقعی و اثر ساز بازار آن حوزه و در نهایت حمایت حرفه ای بر مبنای مدل اثربخشی در جهت هویت مدار کردن اعتماد به نفس در رقابت پذیری ملی و فراملی در فازهای طراحی تا اجرای یک رویداد استارت آپی در جهاددانشگاهی استان در سطح کل کشور است.


در ادامه جلسه دکتر بهزاد حیدری رییس مرکز نوآوری و فناوری منطقه آزاد ماکو گفت: رویکرد مدیریتی سازمان منطقه آزاد ماکو مبتنی بر مدیریت علمی و کارآفرینانه است و جهاددانشگاهی استان و شهرستان در این زمینه می توانند نقش مهمی داشته باشند.

وی با اشاره به سوابق ارزشمند و اثرگذار رویدادهای ملی و استارت آپ های ملی کارآفرینی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در سطح کشور گفت:آمادگی همکاری های فناورانه و علمی و کارآفرینی با جهاددانشگاهی در حوزه مختلف از جمله توانمند سازی مهارت سازی آموزش های عمومی و تخصصی در حوزه های مدنظر کاری هستیم .

دکتر حیدری با اشاره به سیاست‌های ابلاغی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: در راستای جذب شرکت‌های استارتاپی فناور و دانش بنیان و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان منطقه آزاد ماکو، مدیرعامل محترم سازمان بر تقویت و توسعه حمایت از شرکت‌ها و کسب و کار‌های فناور و دانش بنیان توجه ویژه دارند.

دکتر حیدری گفت: معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان و به تبع آن مدیریت مرکز نوآوری و فناوری با تدوین آیین نامه‌های حمایتی مصوب، از طرح‌ها و شرکت‌های نوآور و فناور مستقر در مرکز حمایت خواهند نمود.

وی گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو به عنوان اولین سازمان در راه اندازی و تجهیز مرکز نوآوری و فناوری در بین کلیه مناطق آزاد در سال ۹۸،پیشتاز است.

دکتر حیدری راه اندازی اکوسیستم فناوری را یکی از ضروریات موضوع ذکر و خاطرنشان کرد: مشارکت کلیه اساتید دانشگاهی، نخبگان و کارآفرینان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نیز مراکز تحقیقاتی از جمله جهاددانشگاهی در راه اندازی این اکوسیستم بسیار مهم است.

در خاتمه مقرر گردید بازدیدی از مجتمع علمی تحقیقاتی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از سوی مسولان منطقه آزاد ماکو در حوزه های مرتبط همکاری صورت پذیرد و در راستای توسعه هر چه کیفی تر منطقه با استفاده از پتانسیل هر دو مجموعه برنامه هایی علمی آموزشی و کارآفرینی طراحی و تعریف گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار