رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی از تدوین آئین‌نامه جداسازی سنجش و پذیرش و تعیین تکلیف آن در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در هفته جاری خبر داد.
کد خبر: ۷۸۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱ 05 October 2019

دکتر محمدی در نشست تخصصی کنکور، چالش‌ها و راهبردها که امروز در ساختمان مرکزی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، موضوع بحث کنکور را یکی از داغ‌ترین و رسانه‌ای‌ترین موضوعات امروز جامعه دانست و اظهار کرد: در حال حاضر واقعیت این است که ما مسئله‌ای یا چالشی با عنوان کنکور نداریم. ما در حال حاضر با موضوعی به عنوان حواشی کنکور درگیریم که از آن به عنوان مسئله چالش یاد می‌شود. ما در مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین هیات دولت کارگروه‌هایی تشکیل دادیم که در مورد کنکور بحث‌هایی می‌شود. امروز هم شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع‌ترین مرکز در بحث کنکور به این بحث ورود کرده و در حال بررسی این موضوع است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما تا کنون لایحه چندان زیادی از سوی هیات دولت در خصوص بحث کنکور نداشتیم و اغلب مصوبات مجلس و شورای سنجش و پذیرش در این زمینه مطرح است، اما هفته گذشته دکتر سیمایی صراف، دبیر هیات دولت نامه‌ای را به وزیر علوم ارسال کردند و در آن نامه خواستار تهیه لایحه سهمیه بندی در آزمون سراسری شدند.

تدوین آئین‌نامه جداسازی سنجش و پذیرش

رئیس مرکز تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: کمیته تحقیقات هیات دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یک جمع‌بندی در خصوص آزمون تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری داشتند و بر این اساس آئین‌نامه‌ای را تهیه و تدوین کردیم که بر اساس این آئین‌نامه نظام سنجش از پذیرش باید با یکدیگر جدا باشد و ما باید یک سنجش علمی داشته باشیم و یک پذیرش جداگانه دیگر نیز داشته باشیم. در واقع این دو حوزه باید تفکیک باشد که البته آئین‌نامه آن آماده و به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال شده است که فکر می‌کنم در هفته جاری در دستور کار این مرکز قرار بگیرد.

دکتر محمدی همچنین تاکید کرد: در حوزه آزمون سراسری ما قانونی به عنوان سنجش و پذیرش داریم که حذف کنکور نیز در این قانون آورده شده است، اما به نظر من باید به یک جمع‌بندی برسیم که به جای حذف کنکور و اصطلاحات آن مطمئنا هر روشی که به دانشگاه‌ها به منظور پذیرش دانشجو پیشنهاد شود، نوعی کنکور محسوب می‌شود. در واقع آن روش نیز نوعی سنجش علمی دانسته‌های متقاضیان آموزش عالی محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است به جای این اصطلاحات به دنبال بهینه‌سازی امر سنجش و پذیرش باشیم. اگرچه ما به عنوان سازمان سنجش در همه شرایط پذیرای نظرات حوزه‌های مختلف بوده و قانون را اجرا کرده‌ایم.

دخالت بیش از حد نهادهای قانون‌گذار در امر پذیرش علمی

به گفته وی، متاسفانه یکی از چالش‌های مهمی که در امر کنکور وجود دارد، موضوع ورود نهادهای قانون گذار به این امر است که این ورود بیش از حد صورت می‌گیرد. این در حالی است که در کجای دنیا یک نهاد سیاست‌گذاری به این مباحث ورود پیدا می‌کند و با تعیین درصد شیوه‌های پذیرش و سنجش علمی را تعیین تکلیف می‌کند. 

عضو هیات علمی سازمان سنجش خاطرنشان کرد: بر اساس قانون سنجش و پذیرش ۸۵ درصد ظرفیت‌های پذیرش در دانشگاه‌ها باید بر اساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد و تنها برای ۱۵ درصد متقاضیان آزمون برگزار شود که تقریبا این روند در آزمون سراسری ۹۸ اجرا شد که تقریبا از ۱۷۶ هزار و ۸۲۶ ظرفیتی که داشتیم پذیرش‌های با آزمون تنها به ۱۵ درصد داوطلبان تعلق گرفت.

دکتر محمدی تاکید کرد: انتقادات به شیوه پذیرش در دانشگاه‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که ما یک دوره هفت ماهه یعنی از اسفند ۹۷ تا شهریور ۹۸ را به عنوان فرصت برای ثبت نام بدون آزمون در اختیار داوطلبان قرار دادیم و در حالیکه ۲۱۸ هزار و ۲۱۷ نفر در این دوره ثبت نام کردند، از این تعداد، ۲۴۷ هزار و ۴۱۶ نفر در این دوره پذیرفته شدند. بنابراین تنها ۱۵ درصد دانشجویان به شیوه آزمون وارد دانشگاه شدند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه رشته‌های علوم تجربی علی رغم اینکه ما حدود ۱۰۰ کد رشته داریم، اما سه رشته دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی سه رشته مورد توجه داوطلبان و در رشته‌های علوم انسانی نیز حقوق، روانشناسی و حسابداری نیز جزو سه رشته پرمتقاضی داوطلبان قرار گرفته و اغلب داوطلبان مایل هستند در این رشته‌ها تحصیل کنند که البته این موضوع جای بررسی و تحلیل دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان سنجش خاطرنشان کرد: ما در حوزه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی حدود ۲۲ هزار و ۴۶۶ نفر ظرفیت تعیین کردیم و ۱۲ درصد از ظرفیت روزانه دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی اتفاق افتاده و این ظرفیت در همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران وجود دارد، اما موضوع این است که حتی ظرفیت پذیرش در دوره‌های روزانه خالی می‌ماند.

۱۲ درصد ظرفیت پذیرش دوره‌های روزانه بدون کنکور است

وی خاطرنشان کرد: ما پژوهشی را در مرکز تحقیقات انجام دادیم که بررسی کنیم آیا فقط ما هستیم که با برگزاری کنکور کار خارق‌العاده‌ای را انجام می‌دهیم یا نظام‌های آموزش عالی دیگر نیز به این شیوه پذیرش دانشجو می‌کنند و چرا کنکور در کشور ما به این اندازه بزرگنمایی می‌شود. به نظر من موضوع اصلی ارتباط موسسات کنکوری با صدا و سیما است و این موضوع یکی از مشکلات و مسائل ما در این حوزه است. مثلا ما برنامه‌ای مشترک با صدا و سیما در خصوص اصول انتخاب رشته صحیح برگزار کردیم و حدود ۱۴ هزار نفر متقاضی کمک از سازمان سنجش در بحث انتخاب رشته شدند، اما زد و بندها و ارتباطاتی بین صدا و سیما و موسسات کنکور وجود دارد. به نظر من این از چالش‌های مهم کنکور است.

دکتر محمدی از موضوع سهمیه‌ها و بومی گزینی به عنوان یکی دیگر از چالش‌های کنکور یاد کرد و گفت: یکی از انتقاداتی که به آزمون سراسری می‌شود، همین موضوع است و تمامی درخواست‌ها این است که داوطلبان معتقد هستند چرا با این رتبه و نمره در رشته مورد نظر پذیرفته نشده‌اند.

بومی گزینی و سهمیه‌ها مهمترین چالش‌های کنکور

وی همچنین عدم یکپارچگی در بین نظام‌های آموزشی در کشور را از دیگر چالش‌های این حوزه عنوان کرد و گفت: متاسفانه هر نظام آموزشی در کشور ما برای خود سیستم مجزای سنجش و پذیرش دارد که مستقل عمل می‌کنند. در صورتی‌که در نقشه جامع علمی ایجاد یک نهاد بالادستی در حوزه سنجش و پذیرش تصویب شده است و تمامی مسائل آموزش عالی کشور باید بر اساس آن تصمیم گیری شود و یک نهاد یکپارچه در حوزه سیاست‌گذاری باید وجود داشته باشد. این در حالیست که اینگونه عمل نمی‌شود و چندپارگی نظام آموزش و سنجش از چالش‌های ما است.

وی در پایان از تعدد نظام‌های نهادهای سیاست‌گذار به عنوان یکی دیگر از چالش‌های آموزش عالی یاد کرد و گفت: واقعیت این است که هر نهادی یک مصوبه جداگانه تدوین می‌کند. در صورتی‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در این زمینه به عنوان مرجع باشد، اما اینگونه عمل نمی‌شود؛ مثلا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مصوبات زیادی در این عرصه تدوین می‌کند و نهادهای دیگر هم اینگونه عمل می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار