تحلیلی هاژه، درحالیکه بخش بزرگی از آثار تاریخی و بافت‌های تاریخی شهرستان مهاباد درحال نابودی است مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی از احیای بافت‌های تاریخی 4 شهر این استان خبر داد.
کد خبر: ۷۹۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲ 24 October 2019
به گزارش تابناک آذربایجان غربی جلیل جباری در جریان دیدار و نشست تخصصی گردشگری با فرماندار تکاب از احیای بافت تاریخی شهرهای خوی، ماکو و ارومیه هم‌اکنون در حال انجام‌ است و طرح احیا و حفاظت بافت تاریخی شهر تکاب نیز مطالعه و تهیه‌ شده که پس از تخصیص اعتبار، عملیات اجرایی آن امسال آغاز خواهد شد.
 
انتشار این اخبار درحالیست که بیشتر آثار باستانی مهاباد روند درحال نابودی خود را با سرعت هرچه تمام‌تر طی می کنند و بافت‌های تاریخی این شهر نیز یا مورد جراحی‌های بی سلیقه قرار می گیرند و یا به حال خود رها شده‌اند.
 
فقره‌‌قا به عنوان یکی از با ارزش‌ترین آثار تاریخی این شهرستان قدمت آن به دوران امپراطوری ماد برمی‌گردد از دهه‌های گذشته به دست فراموشی سپرده شده و در چند سال اخیر بشدت مورد تخریب انسانی قرار گرفته و حریم اصلی محوطه نیز بدلیل گسترش تصرفات غیرقانونی درحال نابودی است.
 
گزارش میدانی خبرنگار هاژه حاکی از آن است شخم زدن زمین‌های کشاورزی تا فاصله چند متری این اثر باستانی پیش رفته و بخش بزرگی از این اثر مورد تخریب قرار گرفته است.
 
ته‌پکی سی‌گردان با مساحتی بالغ بر 50 هکتار یکی دیگر از با ارزش‌ترین محوطه‌های باستانی شمال‌غرب کشور در مهاباد است که پیدایش آن به 5 هزار سال قبل بازمی‌گردد و در دهه 40 به ثبت رسیده است.
 
خطوط ریلی راه‌آهن و فیبر نوری بدون کمترین توجه از قلب این اثر عبور می‌کند و انجام عملیات حفاری غیرمجاز که ناشی از عدم نظارت و حفاظت از آن است کماکان درحال انجام است.
 
درحالیکه بسیاری از باستان‌شناسان بزرگ جهان اهمیت این تپه را بارها یادآور شده‌اند، بخش بزرگی از این محوطه در چندسال گذشته به کلی نابود شده و بخش گورستان آن نیز درحال تخریب است.
 
غار آبی تاریخی سهولان نیز بدلیل سوءمدیریت و عدم پیگیری‌ها به بخشی غیر از میراث فرهنگی واگذار شده که بیشتر به عنوان منبعی درآمدزا برای ادارات و افراد به آن نگاه شده است و کمترین توجهی به توسعه زیرساخت‌های گردشگری آن و تزریق درآمد ناشی از آن برای احیای سایر بافت‌های باستانی و تاریخی شهرستان صورت نگرفته است.
 
حمام تاریخی لج نیز که قدمت آن به اواخر دوره صفویه بازمی‌گردد سالها به عنوان کاهدانی و مرغداری مورد استفاده قرار گرفت، اما در ماه‌های گذشته با فشار نخبگان و مطرح کردن آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، عملیات تخلیه آن صورت گرفت اما با گذشت چندین ماه همچنان بدون بودجه و یا اقدامی به‌حال خود رها شده است.
 
نگهداری از ابنیه‌های تاریخی شهرستان مهاباد به وسیله ایزوبام بارها مورد تمسخر و انتقاد کارشناسان و فعالین شهرستان قرار گرفته است.
 
کاروانسرای سیمون، تپه شایگان، جداره تاریخی شهر، مزگه وتی سوور( مسجد جامع)، حوضخانه‌های سطح شهرستان، برده کونته نیز از دیگر بافت‌های تاریخی و آثار باستانی این شهرستان هستند که تاکنون بدون کوچکترین اقدامی محسوس روند نابودی خود را طی می‌کنند.
 
اگرچه حفاظت و مرمت آثار باستانی و بافت‌های تاریخی که در سطح بین المللی شناخته شده‌اند نیازمند قرار گرفتن در ردیف طرح‌های ملی است اما بودجه 530 میلیون تومانی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد که برای سال 98 در جلسه برنامه‌ریزی و توسعه این شهرستان مصوب شده با گذشت 7 ماه از سال، سهمی از آن به تخصیص داده نشده است.
 
به گزارش هاژه، شهرستان مهاباد با دارا بودن آثار باستانی و تاریخی فراوان با قدمتی چند هزار ساله به عنوان یکی از خواستگاه‌های تمدن شناخته شده است ولی در چند سال گذشته بدلیل عدم تخصیص اعتبار کافی و حفاظت از آثار وابنیه‌های باستانی و تاریخی، درحال نابود شدن هستند. 
در روزهای گذشته نیز درحالیکه تلاش چندین ساله فعالین فرهنگی و هنری شهرستان مهاباد برای بازگشایی سینمای این شهر بدون نتیجه مانده، احد هوشمند رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی از احداث اولین پردیس سینمایی شمالغرب کشور
در شهر ارومیه و راه‌اندازی چند سینما در شهرهای مختلف استان خبر داد./هاژه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار