کد خبر: ۷۹۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷ 28 October 2019

درحالی اکثر میزبانی مسابقات مهم ورزشی در رشته‌های توپی به تهران واگذار می‌شد، ولی ۲ میزبانی هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال و مقدماتی فوتسال قهرمانی آسیا به بهترین شکل ممکن در ارومیه، نمایش توان میزبانی این شهر و سایر شهرستان‌های کشور از مسابقات بزرگ ورزشی در سطح بین‌المللی بود بطوریکه ارومیه به‌عنوان شهری که از لحاظ امکانات ورزشی یکی از شهرهای متوسط کشور به شمار می‌رود میزبانی با کیفیت‌تری نسبت به تهرانی که دولت و بخش خصوصی توجه بیش از پیش به آن دارند، داشت و این شرایط را بوجود آورد که در آینده میزبانی‌های بیشتری را پذیرا باشد.

لیگ ملت‌های والیبال یکی از سطح بالاترین سطح مسابقات والیبال در جهان است که ارومیه توانست نه تنها میزبانی شایسته و قابل قبولی از این رقابت‌ها داشته بلکه توانست با حضور بانوان در سالن و عدم بروز مشکل، توانست نمره قبولی بگیرد.

 

هفته گذشته نیز ارومیه میزبان مرحله مقدماتی فوتسال قهرمانی آسیا با حضور ۷ کشور منطقه جنوب و مرکز آسیا بود که بعد از پایان مسابقات تمام سرمربیان تیم‌ها از میزبانی با کیفیت ارومیه ابراز رضایت کردند و بر شرایط خوب این شهر برای میزانی صحه گذاشتند.

رشته والیبال که مهد آن شهرهایی چون ارومیه و گنبد است، سالیان سال شهر تهران که با وجود تیم‌های متمولی چون پیکان و سایپا نتوانسته در طول لیگ برتر ۱۰۰ تماشاگر را به سالن بکشانند به عنوان میزبان برگزیده می‌شد ولی ارومیه با اولین میزبانی یک شهرستان از لیگ ملت‌ها توانست شایستگی خود را از میزبانی به نمایش بگذارد، از طرفی این میزبانی و نمایش آن در شبکه‌های مختلف باعث گسیل اسپانسرها و همچنین گردشگران به این شهرها می‌شود و این اتفاق باعث پیشرفت خواهدشد.

شهرهای غیر تهران نیازمند توجه دولت و وزارت ورزش به ایجاد زیرساخت‌های استاندارد و حرفه‌ای تر ورزشی از جمله سالن‌ها و استادیوم‌های بزرگتر هستند تا کشور به توسعه‌ای متوازن برسد.

در این راستا، باید دولت و مهم‌تر از همه وزارت ورزش و جوانان باید بجای توجه بیش از پیش به تهران، توجه به ایجاد زیرساخت‌های میزبانی از جمله سالن‌های مجهزتر و بزرگتر در نقاط مختلف کشور براساس رشته پرطرفدار آن شهر و استان، را سرلوحه برنامه خود قرار دهد و بی‌شک این اتفاق می‌تواند سبب توسعه و پیشرفت متوازن نقاط مختلف کشور شود.

به نظر اشکالی ندارد همانند کشورهای در حال توسعه، میزبانی مسابقات بین‌المللی والیبال به ارومیه، کشتی به مازندران یا گلستان، وزنه‌برداری به اردبیل، فوتبال به اصفهان یا تبریز و ... داده شود همانطور که تیم ملی فوتبال آلمان معمولا در شهر اشتوتگارت، مونیخ یا دورتموند یا تیم ملی فوتبال ایتالیا در میلان یا فلورانس، تیم ملی والیبال آلمان در لایپزیگ به میدان می‌روند و همین اتفاق روند توسعه متوازن همه کشور را تسریع می‌بخشد.

از طرفی حضور بانوان در ارومیه در این ۲ رقابت گرچه با آزادی عمل کمتری همراه بود نشان داد که باید روند حضور این قشر که نیمی از جمعیت کشور را نیز تشکیل می‌دهد نمره قبولی برای میزبانی این شهر به همراه داشت و امیدواریم در مسابقات آینده حضور بانوان در مسابقات داخل کشور نیز آزاد شود.

به هر حال هر چه هست، وزارت ورزش و فدراسیون‌های مختلف ورزش باید توجه خود را تهران به عنوان پایتخت کشور به سمت شهرستان‌ها تغییر دهند تا اقتصاد ورزشی بر توسعه کشور، بصورت متوازن در نقاط مختلف کشور تاثیرگذار شود، اتفاقی که می‌تواند کشور را به کشوری یکپارچه از لحاظ اقتصادی، گردشگری و توجه تبدیل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار