مدیر امور آب مهاباد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹۸ میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده در پشت سد این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه رها شده است.
کد خبر: ۷۹۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲ 28 October 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی خالد رحمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رهاسازی با هدف مدیریت مخزن سد، پیشگیری از سیلاب‌های احتمالی و در راستای احیای دریاچه ارومیه به طور متناوب در طول سال به خصوص در ماه‌های فروردین و اردیبهشت انجام شده است.

وی ادامه داد: در این مدت براساس حجم مخزن سد مهاباد و ظرفیت رودخانه این شهر سرعت رهاسازی آب متفاوت بوده و در حداکثر میزان خود به ۸۰ متر مکعب بر ثانیه و در کمترین آن به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه رسید.

وی دبی ورودی آب به مخزن سد مهاباد را در زمان کنونی صفر دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون حجم آب پشت سد این دریاچه به ۸۹ میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از چهار میلیون متر مکعب بیشتر است.

وی با بیان اینکه در سال آبی جاری ۱۳.۵ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی سد مهاباد ثبت شده است، اضافه کرد: این در حالی است که طی سال گذشته در این مدت ۷.۱ میلی متر بارندگی در این ایستگاه ثبت شده بود.

مدیر امور آب مهاباد اظهار داشت: همچنین طبق توافق انجام شده فردا (هفتم آبان‌ماه) به میزان نیاز کشاورزان از سد انحرافی یوسف‌کند آب برای مصارف کشاورزی رها خواهد شد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

در سال زراعی گذشته (۹۸-۹۷) بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب از آب این سد برای احیای دریاچه ارومیه در چندین مرحله رهاسازی شد.

سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش کشاورزی و ۱۹ میلیون مترمکعب نیز به مصرف شرب می‌رسد.

سد مهاباد در قسمت غرب مهاباد و در فاصله ۲ کیلومتری این شهر واقع است و یکی از نزدیکترین سدهای جهان به مناطق مسکونی به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار