اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با موضوع مدیریت پایدار و نوآورانه آب کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم (با محوریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه) 22 و 23 آبان ماه 98 به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۹۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ 30 October 2019

به گزاش تابناک آذربایجان غربی اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با موضوع مدیریت پایدار و نوآورانه آب کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم (با محوریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه) 22 و 23 آبان ماه 98 به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود.

 دبیر علمی این کنگره اظهار کرد: در سال‏های اخیر تقاضای آب کشاورزی در نقاط مختلف دنیا به ‏دلیل تغییر اقلیم، افزایش رشد جمعیت و توسعه اراضی کشاورزی و صنایع وابسته روند افزایشی قابل توجهی داشته و بخش اعظم مصارف آب شیرین از منابع آب تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده است، به طوری که موجودیت منابع آب شیرین تجدیدپذیر، اکوسیستم و محیط زیست در نقاط مختلف دنیا خصوصاً در مناطق خشک و نیمه-خشک مانند ایران و حوضه آبریز دریاچه ارومیه در معرض خطر قرار گرفته است. 

دکتر مجید منتصری افزود: در این موقعیت، گردهمایی و تبادل نظر مختصصین پیشرو علوم آبیاری و زهکشی و سایر علوم وابسته جهت تنویر راهکارها و تکنیک ‏های نوآورانه مدیریت پایدار و استفاده بهینه آب برای مصارف کشاورزی بسیار موثر و راهگشا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشاورزی به‏ عنوان اصلی‏ ترین زمینه اشتغال و درآمد، حدود 90 درصد مصارف آب‏ های تجدیدپذیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را به خود اختصاص داده و دریاچه ارومیه را در معرض خطر خشک شدن قرار داده است، عنوان کرد: لذا تمرکز بر مسائل مختلف آبیاری و زهکشی حوضه آبریز مذکور جهت کاهش مصرف و استفاده بهینه و پایدار از منابع آب می‏ تواند به‏ عنوان گام موثر در حل مشکلات منطقه و ارائه الگوی مناسب برای کاهش مصرف آب کشاورزی در نقاط دیگر کشور و دنیا باشد. 

دبیر علمی اولین کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی ایران ادامه داد: در این راستا، اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با موضوع اصلی مدیریت پایدار و نوآورانه آب کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم (با محوریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه) 22 و 23 آبان ماه جاری توسط گروه مهندسی آب دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود. 

وی به محورهای این کنگره اشاره و تصریح کرد: -مدیریت، بهره برداری و نگهداری از شبکه های آبیاری و زهکشی، -کشاورزی پایدار- سازگاری کشاورزی با تغییرات اقلیمی، -رقابت در تقاضای آب و -آبیاری و زهکشی در چشم انداز، محورهای کنگره بین المللی زهکشی و آبیاری ایران است.

دکتر منتصری اعلام کرد: در مجموع 280 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که 210 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است؛ از این تعداد 170 مقاله به صورت پوستر و 40 مقاله نیز به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 10 درصد از مقالات ارسال شده به دبیرخانه جشنواره از کشورهای خارجی هستند، گفت: مقالاتی از کشورهای مختلف ارسال شده است و اساتیدی نیز از کشورهای هلند، آمریکا، ترکیه و پاکستان در کنگره حضور خواهند داشت.

دبیر علمی کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی ایران همچنین با اشاره به حضور چندتن از معاونین وزرات نیرو و جهاد کشاورزی و رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان میهمان و سخنران در این کنگره، اظهار کرد: برپایی نمایشگاه با حضور شرکت های مشاور، پیمانکار و تولیدکننده قطعات اندازه گیری و آبیاری و زهکشی و برگزاری پنج نشست تخصصی، پنج کارگاه آموزشی و نشست مدیران گروه های مهندسی آب دانشگاه های سراسر کشور از دیگر برنامه های کنگره آبیاری و زهکشی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در پایان، مقالات برتر در دو بخش پوستر و شفاهی معرفی و از آنها تجلیل به عمل خواهد آمد.

لازم به ذکر است؛ اولین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران سال 94 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده و دوره های دوم و سوم نیز در سال های 95 و 96 به میزبانی دانشگاه های صنعتی اصفهان و شهید چمران اهواز برگزار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار