به دلیل کاهش قیمت آهن و تیر آهن مجالی برای سرمایه گذاری بر روی این فلز پر کاربرد نمی ماند. افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند نیز به این عقیده رسیده اند که قیمت آهن روند کاهشی را پیش رو گرفته است.
کد خبر: ۷۹۵۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴ 10 November 2019

اخبار شرکت‌ها - این روز ها فعالان بورس با پیش بینی های صورت گرفته در خصوص نرخ معاملات مسکن چه در تهران و چه دیگر استان ها در یافتند که نرخ مسکن در این ماه های به صورت متناوب روند کاهشی خود را پیش رو گرفته است.

بسیاری این کاهش قیمت مسکن را حبابی متصور می شوند که لحظه به لحظه ممکن است حباب از بین برود و ما به روز های خوب حال و هوای مسکن برسیم .

عده ی دیگری نیست بر این باور هستند که قیمت مصالح نظیر قیمت تیر آهن و قیمت آهن بر روی این قیمت ها تاثیر گذار می باشد .

هر دو گروه گمان درستی از این پیش بینی می برند به طوری که همین عوامل بسیار موثر بر قیمت آهن می باشد .

با گفتگویی که با یکی از فعالان در حوزه آهن مارکت( www.ahanmarket.com )داشتیم گفته می شد : << ما در ماه های اخیر هر کیلو تیر آهن را با قیمت 4هزار و 700 تومان خریداری می کردیکم ولی در این اواخر شاهد کاهش قیمت تیر آهن به قرار هر کیلو تیرآهن 4هزار و 200 تومان به دست ما می سد >>

برای درک بهتر این موضوع ما در این مقاله مواردی را مورد برسی قرار می دهیم که از دید شما شاید موثر نباشد به صورت یکه ولی تنها یک عامل بر این قیمت گذاری موثر نمی باشد و عوامل متعدد دست به دست هم می دهند تا تاثیر خود را بر روی این فلز پر کاربرد بنا سازد .

عوامل تعیین کننده قیمت رو به نزول آهن:

1-بازار هدف:

این روز ها کمترین تقاضا را از فعالان در بازار بورس شاهد می باشیم آن هم به این دلیل می باشد که عده کثیری از آنان بر این عقیده هستند به دلیل کاهش قیمت آهن و تیر آهن مجالی برای سرمایه گذاری بر روی این فلز پر کاربرد نمی ماند .

افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند نیز به این عقیده رسیده اند که قیمت آهن روند کاهشی را پیش رو گرفته است.

به طوری که در معاملات خرید و فروش آهن و تیر آهن کیلو 20 تا 80 تومان کاهش قیمت داشته است.

۲- نرخ مواد اولیه و تاثیر گذار

یکی دیگر از موارد تاثیر گذار بر قیمت آهن و تیر آهن قیمت مواد اولیه برای ساخت آهن و تیرآهن می باشد .

برای مثال برای ساخت ورق سیاه با توجه به این که از صنایع نورد گرم صنایع فولادی می باشد و برای ساخت از عنصر کربن استفاده به عمل می آید .

علت استفاده از این آلیاژ پر کاربرد نه به دلیل مرسومیت استفاده بلکه به خاطر بالا بردن دوام در این فلزات به کار می رود .

کاربرد بیشتر این قضیه ها به وضوح در ساخت میلگرد ها مشاهده می گردد و مهم ترین عامل استحکام این فلز چه در اشکال فیزیکی و چه در نوع قرار گرفتن آنها در بلوک های سیمانی می باشد .

البته آلیاژ ای دیگری در ساخت این دسته از فولاد ها در مصنایع به کار برده می شود که می توان به فلز سیلیکون و گوگرد و نیکل و ... دیگر آلیاژ های مفیداشاره نمود .

هر کدام از این آلیاژ ها نیز تاثیر مستقیم خود را بر روی محصول نهایی می گذارد .

3-نرخ ارزی

با توجه به نوسانات شدید قیمت دلار آمریکا و تحریم های روبه افزایش از سران آمریکایی همواره این مشکل پیش رو بوده است که قیمت ثابتی در نرخ تعاملات ارزی را نداشته ایم و قیمت دلار و دیگر ارز های وابسته به دلار آمریکایی مثل یورو و فرانک قیمت مواد اولیه ورودی برای برای صادرات را به کار گرفته است.

بازار تبادلاتی این روز های صرافی ها و منابع و ماخذ آن این نکته را نشان داده است که قیمت ارز روند نزولی خود را پیش رو گرفته است با وجود اینکه برخی از این کارشناسان به این باور رسیده اند این روند ادامه دار خواهد بود و حتی رقم ارزی دلار حتی به یازده تومان و کمتر نزول پیدا خواهد کرد .

آهن مارکت

4-نرخ جابه جایی

یک مورد بسیار تعیین کننده برای قیمت آهن و تیر آهن هزینه حمل و نقل و تاثیر آن بر قیمت مواد وارداتی میباشد .

افزایش قیمت سوخت و تاثیر آن بر روی افزایش نرخ جا به جایی ها چه به صورت زمینی و چه به صورت هوایی و دریایی همواره عامل موثری بر روی قیمت انواع فلزات بوده است.

البته قیمت سوخت به قیمت ارزی هم بر میگردد و این ماده ارزشمند نیز توانسته جای خود را در صنعت ثابت کند و پای ثابت تمام مواد آلیاژی در صنعت می باشد همانطور که ارتباط آن را با هزینه های حمل و نقل دیدید .

 

5-دیگر صنایع وابسته

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که سنگ آهن در صنایع ذوب آهن بعد از استخراج به وسیله آلیاژ های کاتالیزی تبدیل به آهن می گردد و این مهم مسئله وابستگی به صنایع کاتالیستی را بیش از پیش برای صنایع مطرح می سازد .

عومل متععدی بر ایتن قیمت توانسته تاثیر گذار باشد که ما در این جا موارد متعددی را بررسی نمودیم.

برای درک بهتر این موضوع می توانید به ابتدای صحبت رجوع نمایید و بیشتر در جریان اخبار مربوطه باشید .

6-نرخ تورم

افزایش نرخ تورم همواره عامل تعیین کننده بر روی قیمت آهن و فولاد می باشد که این روز ها بیشتر خریداران سهام در این صنایع برای رسیدن به بیشترین سود در زمینه صنایع وابسته ، نرخ تورم را مانعی برای رسیدن به تعاملات واقعی برای بازار عرضه و تقاضا می دانند.

هرچند در فرمول بندی های پیش بینی قیمت آهن و تیر آهن نرخ تورم را در فرمول های خود برای رسیدن به عدد واقعی در معاملات خود لحاظ مینمایند.

نتیجه گیری از این موارد:

روندی که قیمت های ارزی پیش رو گرفته است به تنهایی نمی تواند عامل موثر بر روی قیمت باشد و این مورد با چندین کموردی که در این مقاله راجع به آن بحث نمودیم توانسته است تاثیر خود را تا این لحظه بر روی قیمت ها بگذارد و از این پس شاهد کاهش قیمت چشمگیر آهن و تیر آهن باشیم .

با توجه به صحبت کارشناسان مجموعه آریا لوتوس ( ‌www.ahanmrket.com ) که در اوایل صحبت به این امر اشاره نمودند که قیمت خرید و فروش آهن و تیرآهن تا چه حد توانسته کاهش داشته باشد .

برچسب ها: قیمت آهن ، آهن مارکت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار