مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان از پیش بینی تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن چغندرقند در استان خبر داد و گفت: تا اواسط آبان ماه در حدود ۱۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع استان برداشت شده است که پیش‌بینی می‌شود به بیش از ۳۰۰ هزار تن برسد.
کد خبر: ۷۹۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰ 16 November 2019
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان از پیش بینی تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن چغندرقند در استان خبر داد و گفت: تا اواسط آبان ماه در حدود ۱۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع استان برداشت شده است که پیش‌بینی می‌شود به بیش از ۳۰۰ هزار تن برسد.

به گزارش تابناک همدان، امیر لاهوتیان با تأکید بر اینکه همدان یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند و اصلاح بذر این محصول در کشور است، اظهار کرد: چغندرقند همدان از کیفیت بالایی برخوردار است به گونه‌ای که متوسط عیار چغندرقند همدان در حدود ۱۸.۵ درصد بوده که یک تا دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۸ در حدود ۷۲۰۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت چغندرقند اختصاص داشته که از این میزان ۶۲۳۹ هکتار آن زیرکشت رفته است.

لاهوتیان میانگین برداشت این محصول در استان به ازای هر هکتار را ۴۸.۹۷ تن اعلام کرد و افزود: برآورد می‌شود مجموع تولید چغندرقند استان در سال ۹۸ در حدود ۳۰۵ هزار و ۵۴۵ تن باشد و شهرستان نهاوند با سطح زیرکشت ۳۰۷۵ هکتار و میانگین برداشت ۵۳ تن در هکتار و برآورد تولید ۱۶۲ هزار و ۹۷۵ تن، بزرگترین تولیدکننده چغندرقند استان است.

۷ کشور منطقه مقصد صادرات سیب زمینی همدان

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه با تأکید بر اینکه استان همدان از لحاظ سطح زیرکشت و میزان تولید سیب زمینی رتبه نخست کشور را داراست، از صادرات سیب‌زمینی این استان به هفت کشور منطقه خبر داد.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای ۲۱ هزار و ۲۲۰ هکتار سطح زیرکشت سیب زمینی است، یادآور شد: میزان تولید سیب زمینی در استان در سال ۹۸ در حدود ۸۹۵ هزار و ۸۵۰ تن بوده و شهرستان بهار با ۵۹۴۰ هکتار اراضی زیرکشت سیب‌زمینی و تولید ۲۵۰ هزار تن رتبه نخست تولید سیب‌زمینی استان در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده است.

لاهوتیان بیان کرد: با توجه به حجم بالای تولید سیب زمینی در استان و نیاز به استفاده بهینه از این محصول استراتژیک، در کنار بحث تولید، تقویت و گسترش سه بخش دیگر شامل سردخانه‌ها، صنایع تبدیلی و صادرات نیز مورد توجه سازمان جهادکشاورزی استان همدان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ واحد سردخانه‌ای با ظرفیت ۱۴۱ هزار و ۳۵۰ تن دارای مجوز بهره‌برداری از سازمان جهادکشاورزی در سطح استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: این تعداد سردخانه زمینه اشتغال ۵۵۲ نفر را فراهم کرده همچنین ۵۳ واحد سردخانه‌ای با ظرفیت ۱۷۱ هزار و ۹۰۰ تن در سطح استان در حال ساخت است که می‌توانند زمینه اشتغال ۵۴۹ نفر را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه سه واحد فرآوری سیب‌زمینی با ظرفیت ۱۱۷ هزار تن نیز در سطح استان در حال ساخت هستند که می‌توانند زمینه اشتغال ۳۰۱ نفر را فراهم کنند، تأکید کرد: صادرات سیب زمینی به خارج از کشور برای حمایت از کشاورزان استان همواره در دستور کار این سازمان قرار دارد و در همین راستا در سال ۹۷ در حدود ۱۳۶ هزار و ۶۳۲ تن سیب‌زمینی به ارزش ۷۰ میلیون دلار و در شش ماهه نخست امسال ۵۴ هزار و ۲۵۰ تن به ارزش ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از استان همدان به کشور‌های عراق، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، کویت، امارات و ارمنستان صادر شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار