یک زوج جوان خلاق مهابادی برای نخستین بار در این شهر با برپایی گلخانه‌ای پویش «زباله بیار، کاکتوس ببر» را عملی کردند و زباله‌های بازیافتی شهروندان را با گل کاکتوس معاوضه می‌کنند.
کد خبر: ۷۹۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶ 18 November 2019

«هیوا امینی» به همراه همسرش برای نخستینبار این پویش خود را در فضای مجازی منتشر کردند و پس از مدتی فعالیت در این فضا، با پیدا کردن خریداران جدید اینک با برپایی گلخانه‌ای ۳۰۰ متری در چهارراه «مولوی» مهاباد، ایده خود را عملی کردند.

در ورودی این گلخانه بنر بزرگی نصب و از شهروندان خواسته شده است تا زباله‌های بازیافتی شامل کاغذ، پلاستیک و فلزات را بیاورند و در قبال فروش آن‌ها، گل کاکتوس با خود ببرند.

قبل از رسیدن به محل نگهداری گل‌ها محوطه‌ای نیز برای جمع‌آوری و تفکیک پسماندها مشخص شده که این محوطه به صورت هفته‌ای تخلیه می‌شود و یک دستگاه ترازوی دیجتالی در آن نصب شده که با استفاده از آن وزن و قیمت پسماندها تعیین می‌شود.

پسماندهای جمع‌آوری شده همان‌گونه که به نرخ روز خریداری شدند با همان قیمت به مراکز خرید و برای انتقال به کارخانه‌ها و تبدیل دوباره آنها به مواد موردنیاز فرستاده می‌شود.

وجود بیش از سه هزار شاخه کاکتوس در بیش از ۸۰ گونه کاکتوس در اندازه‌های متفاوت از شاخه‌های چند هفته‌ای تا چند ساله، انتخاب را برای مشتریان با مشکل مواجه کرده است اما این تنوع باعث شده که حتی افراد مشکل‌پسند نیز بتوانند سلیقه خود را پیدا کنند.

این جوان خلاق روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از مدتی قبل توسط یکی از دوستانم با این ایده جالب آشنا شدم و کشت کاکتوس را به همراه همسرم در محیط خانه و قسمتی از حیاط منزل شروع کردم.

«هیوا امینی» افزود: در ابتدا فعالیت خود را در فضای مجازی تلگرام و اینستاگرام شروع کردیم و عکس کاکتوس‌ها را برای مشتریان می‌فرستادیم تا اینکه روزبه‌روز بر تعداد خریداران افزوده شد و همین امر انگیزه‌ای برای دایر کردن این گلخانه بود.

وی با اشاره به اینکه برای پایین آوردن هزینه احداث گلخانه و تجهیز آن از روش‌ها متفاوتی استفاده کرده، اضافه کرد: به جای استفاده از میله آهنی از سیم‌های مخصوص برای نصب سقف کاذب بهره‌ گرفتیم و «هیتر» (بخاری مخصوص گلخانه) را با هزینه کمتر و کارایی بیشتری طراحی کردیم. 

وی در خصوص انتخاب گل کاکتوس برای این طرح نیز گفت: کاکتوس در میان گیاهان آپارتمانی نیاز کمتر به آبیاری و مراقبت دارد و علاوه بر زیبایی خاصی که دارد، هزینه زیادی به خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند.

وی افزود: در ابتدا اطلاعات زیادی در مورد مراقبت و نگهداری از گیاهان گلخانه‌ای از کتاب‌ها و اینترنت جستجو کردیم و اکنون علاوه بر افزایش مهارت در این زمینه، حتی می‌توانیم آنها را با هم پیوند داده و تنوع خاصی به کاکتوس‌ها بدهیم.

«امینی» اظهار داشت: بذر برخی گونه‌ها را از تهران یا شمال کشور خریداری می‌کنیم و پس از یک دوره رشد، بذر تولید شده را دوباره در مقیاس بیشتری می‌کاریم و این روش را آنقدر ادامه می‌دهیم تا در چند رقم بخصوص خودکفا شویم.

این زوج مهابادی ایده‌های بزرگتری هم در سر دارند و می‌خواهند با کاشت برخی گونه‌های کمیاب کاکتوس، آن را به کشورهای همسایه از جمله کشور عراق صادر کنند.

کاکتوس گیاهی که بومی مناطق خشک و صحراهای آمریکاست، کاکتوس در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحی مرکزی آمریکا رشد می‌کرد اما امروزه در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان توسط مردم پراکنده شده است.

کاکتوس طی طوفان‌های ناگهانی آب ذخیره کرده است و آب ذخیره شده را در ماه‌های خشکسالی به مصرف می‌رساند.

کاکتوس دارای گونه‌های بسیار مختلفی است کـه هر کدام از آن‌ها ظاهری متفاوت دارند؛ این گیاهان در آب و هوایی خشک و گرم رشد کرده و بر خلاف تعداد زیادی از گیاهان بـه آب زیادی نیاز ندارد و با ذخیره آب در خود، می‌تواند در شرایط بی‌آبی و خشکسالی زنده بماند.

کاکتوس‌ها گیاهانی گوشتی است؛ ساقه متورم، گوشتی و آبدار این گیاهان فاقد برگ اسـت و برگ‌ها تبدیل بـه خار شده‌اند، کاکتوس‌ها در اندازه‌های مختلف و از کروی شکل کوچک گرفته تا کاکتوس‌های عظیمی کـه شبیه درخت است، یافت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار