رها سازی آب سد بوکان و شهرچای ارومیه به سمت دریاچه ارومیه جانی تازه در رگ های دریاچه ارومیه خواهد بود
کد خبر: ۸۰۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹ 25 December 2019
به گزارش تابناک آذربایجان غربی؛ محمدی مسئول نظارت برپروژه ها و سدهای شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت : قرار است در این مرحله که نخستین دور رهاسازی آب از سدهای اقماری به دریاچه ارومیه است، در مجموع ۱۱۴ میلیون مترمکعب آب به پیکره دریاچه برسد.

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است ۶۹ میلیون مترمکعب از سد بوکان و ۴۵ میلیون مترمکعب از سد شهرچای ارومیه به سمت دریاچه ارومیه سرازیر شود.

وی بیان کرد: با رهاسازی این میزان آب مناطق پایین‌دست سد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مردم و ساکنان محلی ضمن رعایت نکات ایمنی در زمان رهاسازی و پس از آن باید از نزدیک‌شدن به حریم و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند تا مشکلی در این خصوص پیش نیاید.

نصیری ؛رییس گروه تلفیق آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه دریاچه در حالت ثبیت به سر می برد گفت: علی رغم کاهش بارندگی ها در فصل پاییز  در حال حاضر تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱/۲۵ می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۱ سانتی متر افزایش سطح تراز دارد.
رییس گروه تلفیق شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی افزود: امسال تراز دریاچه با توجه به بارندگی‌های مناسب بهاری، افزایش دبی رودخانه‌ها و اجرای برنامه‌های راهبردی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه رشد بسیار خوبی داشته و تالاب‌های اقماری این دریاچه نیز از وضعیت آبی مطلوب برخوردار است.

وی اضافه کرد: برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله ذخیره و انتقال آب و بازگشایی مسیر رودخانه‌های حوضه دریاچه ارومیه نقش مهمی در ورود آب بیشتر به این دریاچه داشته است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار