نماینده انجمن موسیقی همدان نیز با گلایه از عدم حمایت سازمان‌ها و ارگان‌ها از فعالیت‌های حوزه موسیقی اظهار داشت: برخی دستگاه‌ها از جمله اماکن با برگزاری کنسرت سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و عامل برگزاری کنسرت را به دادگستری می‌کشانند.
کد خبر: ۸۱۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵ 24 January 2020
اصحاب فرهنگ و هنر همدان در نشستی صمیمی با استاندار همدان انتقاداتی از وضعیت فرهنگ و هنر استان داشتند که با حاشیه‌هایی همراه شد.

به گزارش تسنیم،نشست صمیمی اصحاب فرهنگ و هنر همدان با استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

در این نشست جمعی از هنرمندان استان همدان در حوزه‌های تئاتر، ادبیات، خوشنویسی، هنر‌های تجسمی، موسیقی، سینما، و نیز نمایندگان بسیج هنرمندان، مراکز قرآنی، نمایندگان فرهنگ و هنر شهرستان‌های استان و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند که با انتقاد از برخی مشکلات و کم‌کاری‌ها، پیشنهاد‌هایی نیز برای بهبود روند موجود ارائه کردند.

برگزاری همایش سید جمال‌الدین اسدآبادی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این نشست با بیان این که همدان از فرهنگ و هنر غنی برخوردار است اظهار داشت: اصحاب فرهنگ و هنر استان همدان همواره مایه مباهات و افتخار هستند.

احمدرضا احسانی: افزود: اصحاب فرهنگ و هنر استان را به این نشست صمیمی دعوت کردیم تا به طرح مشکلات و دیدگاه‌های خود در حضور استاندار همدان بپردازند که امیدواریم ماحصل این جلسه به نفع فرهنگ و هنر استان باشد.

وی با بیان این که برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایشگاه کتاب دو اتفاق مهم فرهنگی و هنری استان در سال ۹۸ بوده است، با اشاره به برخی برنامه‌های این اداره کل در ۲ ماه باقی مانده از سال ۹۸ گفت: برگزاری جشنواره تئاتر، جشنواره هنر‌های تجسمی و جشنواره موسیقی استان را درپیش داریم.

احسانی عنوان کرد: برگزاری مراسم جایزه ادبی استان، همایش سید جمال‌الدین اسدآبادی و جام باشگاه‌های کتابخوانی نوجوانان نیز از دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری این اداره کل تا پایان سال خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به این که در ۱۵ مجتمع فرهنگی هنری همدان روزانه ۱۰ تا ۱۲ برنامه اجرا می‌شود تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر نیز با رویکردی جدید در همدان برگزار می‌شود.

بیمه مربیان قرآنی قطع شده است

نماینده حوزه امور قرآنی و مساجد در این نشست با اشاره به این که همدان تنها استان کشور است که شورای قرآنی آن ۲۳ سال فعال است اظهار داشت: در این مدت در حوزه حفظ و تلاوت قرآن اقدامات خوبی صورت گرفته است.

جهان آرا با اشاره به این که هدف از نزول قرآن تربیت قرآنی بوده است افزود: در ۲۳ سال گذشته در حوزه فهم قرآن خوب حرکت نکردیم.

وی با گلایه از قطع بیمه فعالان قرآنی تاکید کرد: هیچ یک از مربیان قرآنی بیمه نمی‌شوند.

گلایه از بی‌پاسخ ماندن نامه به استاندار

نماینده انجمن ادبی همدان نیز با گلایه از بی پاسخ ماندن نامه این انجمن به استاندار همدان برای برگزاری یک نشست خصوصی اظهار داشت: مشکلات هنرمندان و انجمن‌های هنری در نشست عمومی حل نمی‌شود.

کلافچی با ارائه برخی پیشنهاد‌ها برای حل مشکلات نویسندگان و ناشران استان همدان گفت: برای بهبود شرایط موجود حمایت کلیه نهاد‌های استان از فعالیت‌های فرهنگی، سمینارها، چاپ کتاب، و نیز تشکیل یک گروه تخصصی به همین منظور با اختصاص اعتباری ویژه، اختصاص ردیف بودجه به انجمن‌های ادبی، صدور مجوز نمایشگاه کتاب صرفا از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد و تاسیس کتابخانه مرجع شعر و داستان همدان را پیشنهاد می‌دهم.

سالن‌ها تجهیز نشود میزبانی جشنواره تئاتر کودک را از دست می‌دهیم

نماینده انجمن هنر‌های نمایشی نیز با اشاره به این که استان همدان ظرفیت بالایی در هنر‌های نمایشی دارد گفت: برای پیشرفت و توسعه این هنر باید در امکانات سالن‌های استان به ویژه در بخش نور و صوت بازنگری شود.

پورقاسمی با اشاره به این که تعدادی از استان‌ها درخواست میزبانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را دارند تاکید کرد: در صورت عدم توسعه سالن‌های نمایشی همدان امکان جابجایی این جشنواره محتمل است.

وی حمایت مالی از اجرای تئاتر با پرداخت یارانه، احداث سالن‌های جدید نمایش در سطح استان و احداث سکو برای نمایش‌های خیابانی را برای بهبود وضعیت هنر‌های نمایشی استان از استاندار همدان درخواست کرد.

احداث مدرسه هنر انقلاب

رئیس بسیج هنرمندان استان نیز در این نشست با با اشاره به این که برگزاری ۳ دوره جشنواره حبیب حرم (سردار شهید حاج حسین همدانی) به عنوان یکی از شاخص‌ترین اقدامات بسیج هنرمندان اظهار داشت: از استاندار محترم تقاضا دارم به منظور رفع مشکلات مالی در حوزه فرهنگ و هنر مساعدت لازم را انجام دهند.

رسول کرمی افزود: نبود یک مرکز جهت پاتوق خانواده‌های علاقمند به هنر دفاع مقدس مانند مجموعه نخلستان (واقع در تهران) در همدان احساس می‌شود.

وی با درخواست از دستگا‌های اجرایی استان برای حمایت از مراسم روز هنر انقلاب تاکید کرد: ایجاد مدرسه هنر انقلاب برای آموزش اساتید انقلابی در حوزه هنر ضروری است.

گلایه از شهرداری در انتخاب مبلمان و المان‌های شهری

نماینده انجمن هنر‌های تجسمی هم با اشاره به این که هنر‌های تجسمی شامل گرافیک، نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی و چند رشته دیگر می‌شود از نبود تابلوی نقاشی در دیوار سالن شهدای استانداری همدان گلایه کرد.

سربندی با گلایه از شهرداری همدان برای کج سلیقگی و عدم توجه به هنر‌های تجسمی در امر انتخاب مبلمان و المان‌های شهری پیشنهاد داد این نهاد از متخصصین این انجمن استفاده کند که با استقبال شاهرخی استاندار همدان مواجه شد.

اختصاص بودجه به چاپ کتاب آثار خوشنویسان همدانی

نماینده انجمن خوشنویسان نیز در نشست صمیمی اصحاب فرهنگ و هنر با استاندار همدان با درخواست از اختصاص ردیف بودجه به انجمن خوشنویسی گفت: برای حفظ این هنر که رو به فراموشی است پیشنهاد می‌دهیم کارمندان ادارات ملزم به آموزش خوشنویسی شوند.

مجیدی با اشاره به این که هنرجویان خوشنویسی کاهش یافتند از استاندار همدان درخواست کرد نصب المان‌های خوشنویسی در سطح شهر را به شهرداری ابلاغ کند.

اختصاص اعتبار به چاپ کتاب تخصصی آثار خوشنویسان همدانی پیشنهاد دیگر وی بود که مورد موافقت استاندار همدان قرار گرفت و قرارشد اعتباری به چاپ این کتاب اختصاص پیدا کند.

نماینده انجمن موسیقی همدان نیز با گلایه از عدم حمایت سازمان‌ها و ارگان‌ها از فعالیت‌های حوزه موسیقی اظهار داشت: برخی دستگاه‌ها از جمله اماکن با برگزاری کنسرت سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و عامل برگزاری کنسرت را به دادگستری می‌کشانند.

علی محمدی افزود: اماکن کشف حجاب را بهانه کرده و برای مجریان کنسرت‌ها پرونده تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به این که در برخی از شهرستان‌های استان در طول سال یک کنسرت برگزار می‌شود عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود هنرمندان تراز اول رغبتی برای برگزاری کنسرت در همدان ندارند.

نماینده انجمن موسیقی همدان کوچک بودن سالن‌های شهر را که منجر به حضور تعداد کمی از علاقمندان می‌شود دلیل گرانی بلیت کنسرت در همدان ذکر کرد.

استاندار همدان، اما در پاسخ به گلایه این هنرمند همدانی در رابطه با بحث تشکیل پرونده برای مجریان کنسرت‌ها به دلیل کشف حجاب تماشاگران گفت: اگر کسی مسئولیت برگزاری کنسرتی را به عهده می‌گیرد و بعد در آن کشف حجاب می‌شود باید پاسخگو باشد، اگر نمی‌تواند اداره کند کار انجام ندهد.

گلایه هنرمندان شهرستانی از توقعات هنرمندان همدانی

پس از طرح برخی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر همدان از سوی تعدادی دیگر از نمایندگان رشته‌ها و بخش‌های مختلف، زمانی که مجری برنامه اعلام کرد دیگر فرصتی باقیمانده و زمان شنیدن صحبت‌های استاندار است، نمایندگان اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان‌های استان به شدت گلایه کردند و گفتند اگر قرار نبود ما صحبتی بکنیم چرا به این مراسم دعوت شدیم.

این اعتراض با واکنش استاندار همدان مواجه شد و شاهرخی بخشی از فرصتی که برای صحبت در این نشست در اختیار داشت به هنرمندان شهرستانی داد.

اسماعیل مرادی مشفق نماینده اصحاب رسانه قروه درگزین اظهار داشت: اگر هنرمندان همدانی دغدغه امکانات بیشتر و زمین برای تعاونی مسکن دارند هنرمندان قروه دغدغه یک اتاقک دارند.

وی با اشاره به این که استان همدان لر، کرد و ترک هم دارد، عنوان کرد: همه امکانات در اختیار هنرمندان مرکز استان است و ما بهره‌ای از امکانات موجود نبردیم و باز هم گلایه دارند.

این گلایه مورد تایید نماینده اصحاب فرهنگ و هنر کبودرآهنگ هم بود که در پی آن استاندار همدان به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: در تقسیم امکانات و بودجه عدالت رعایت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار