معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از اجرای طرح واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال برای متولدین ۱۳۹۵ تا اردیبهشت ۱۳۹۷خبر داد.
کد خبر: ۸۱۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶ 28 January 2020

دکتر مهدی حسینی‌زاده اظهار کرد: واکسن فلج اطفال به دو صورت خوراکی (قطره) و تزریقی تولید و تجویز می‌شود که هر دو نوع این واکسن، کاربردی و موثر هستند.

وی افزود: بهترین ابزار برای پیشگیری از بروز بیماری فلج اطفال، واکسیناسیون علیه این بیماری است که در کشور ما واکسن خوراکی فلج اطفال تولید موسسه سرم‌سازی رازی، همچنان در ۶ نوبت از بدو تولد تا ۶ سالگی استفاده می‌شود.

حسینی‌زاده ادامه داد: در سال ۱۳۹۴، سازمان جهانی بهداشت به همه کشورهای دنیا که از واکسن خوراکی استفاده می‌کنند، توصیه کرد به منظور آمادگی برای مراحل نهایی ریشه‌کنی فلج اطفال، یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال را به برنامه واکسیناسیون کودکان اضافه کنند، بنا بر این توصیه و مصوبه کمیته کشوری ایمن‌سازی، از شهریورماه سال ۱۳۹۴ یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال در سن چهار ماهگی به برنامه معمول واکسیناسیون کودکان افزوده شد.

وی گفت: با توجه به این مصوبه، مقدار نیاز به این واکسن در دنیا به شدت افزایش یافت و شرکت‌های تولیدکننده خارجی که متعهد به تامین واکسن شده بودند، نتوانستند به تعهدات خود و تامین همه واکسن مورد نیاز عمل کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: با پیگیری‌های وزارت بهداشت و بهبود نسبی تولید واکسن در سطح جهانی، واکسن مجددا تامین و از شهریورماه سال ۹۷ همه کودکان در سن چهار ماهگی واکسن تزریقی فلج اطفال را علاوه بر سایر واکسن‌ها دریافت می‌کنند.

حسینی‌زاده افزود: اکنون واکسن مورد نیاز کودکانی که از اول فروردین ۱۳۹۵ تا اردیبهشت ۱۳۹۷ به دنیا آمده‌اند، تامین شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: والدین این کودکان که به دلیل کمبود جهانی واکسن موفق به دریافت نوبت واکسن فلج اطفال تزریقی خود نشده‌اند، از پنجم بهمن ماه ۱۳۹۸ تا پایان سال جاری با در دست داشتن کارت واکسیناسیون کودک خود، به نزدیکترین مرکز یا پایگاه بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کنند.

آخرین مورد بیماری فلج اطفال کشور در سال ۱۳۷۹ رخ داد که ویروس آن از کشور پاکستان وارد کشور شده بود و بعد از آن هیچ موردی از این بیماری در کشور رخ نداده و پاک بودن کشورمان از بیماری فلج اطفال هر سال به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار