کد خبر: ۸۱۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۲ 31 January 2020

در پی کشتن قاسم سلیمانی، ‌نظامی بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، پست‌های رسانه‌های داخل ایران مربوط به او در اینستاگرام از سوی این شبکه اجتماعی حذف شده است.

محتوای حذف شده شامل پست‌های رسانه‌های ایرانی، روزنامه‌نگاران و کاربران شخصی است.

آنتونی بلانگر،‌ دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، دسترسی شهروندان ایرانی به اطلاعات را حق آنان دانست و گفت: «غیرقابل قبول است که اینستاگرام اقدام به سانسور رسانه‌های ایرانی و روزنامه‌نگاران و کاربران شخصی کرده است.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز در نامه‌ای به مدیرعامل اینستاگرام از این شرکت خواست تا جلوی سانسور رسانه‌های ایرانی را بگیرد.

این انجمن در نامه خود به اینستاگرام این اقدام را  در تاریخ شبکه‌های اجتماعی «بی‌سابقه» خوانده و در تضاد با واقعیت ذاتی آن دانسته است.

در این نامه آمده است: «این اقدام بر خلاف اصول استاندارد جهانی از جمله آزادی بیان و رسانه است، بنابراین خواستار اصلاح‌ فوری چنین اقدامی هستیم.»

در روزهای پس از ترور سلیمانی، اینستاگرام پست‌های مربوط به او را حذف کرده و برخی کاربران ایرانی و رسانه‌های ایرانی را نیز مسدود کرده است.

مطالبی  که در آن سلیمانی، چه به صورت عکس و چه در متن، مورد اشاره بوده، حذف شده است.

حداقل ۱۵روزنامه‌نگار به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران گزارش کرده‌اند که حساب آن‌ها به حالت تعلیق در آمده است.

برخی از حساب‌ها بازیابی شده‌اند، اما پست‌هایی که حاوی اطلاعاتی در مورد سلیمانی بودند، به صورت دائمی حذف شدند.

این اقدامات حتی بیشتر پیش رفته و اکنون برخی از حساب‌های روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ایران از بستر رسانه‌های اجتماعی حذف شده است.

فدارسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران این مساله را یک تهدید فوری برای آزادی اطلاعات در ایران می‌داند و از این جهت که اینستاگرام تنها پلتفرم بین‌المللی شبکه‌های اجتماعی قابل دسترس در ایران است این مساله را حائز اهمیت‌تر می‌کند.

رسانه‌های فارسی زبانی که در خارج از ایران فعالیت می‌کنند و سایر رسانه‌های خارجی تحت تاثیر این اقدامات محدودکننده اینستاگرام نبوده‌اند.

اینستاگرام مدعی است که با توجه به تحریم‌های ایالات متحده علیه سپاه پاسداران، این شبکه اجتماعی در راستای قوانین داخلی این کشور دست به این اقدام زده است.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار