در سال گذشته بلیت‌ها با قیمت 12، 15 و 20 هزارتومان به فروش می‌رسید كه عملا دست اقشار كم‌درآمد را برای بهره‌مندی از این اجتماع فرهنگی بسته بود؛ امسال قیمت بلیت‌های جشنواره 12 و 15 هزار تومان اعلام شده است و شاهد افزایش در این بخش نخواهیم بود.
کد خبر: ۸۱۹۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸ 01 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:شیراز با عنوان یكی از مقاصد پرطرفدار جشنواره فیلم فجر فارس شناخته می‌شود. شهری كه با 18 دوره میزبانی از جشنواره فیلم فجر ركورددار برگزاری جشنواره‌های فجر در میان شهرستان‌هاست و در رده اول قرار دارد.
مشهد با 16 دوره برگزاری و اصفهان با 14 دوره برگزاری جشنواره فجر در رده های بعدی قرار دارند.
سازوكار برگزاری جشنواره فیلم فجر در سال جاری به طور كامل به بخش خصوصی واگذار شده است و دو پردیس سینمایی شیراز به عنوان اكران‌كنندكان اصلی جشنواره معرفی شدند و تالار حافظ نیز به عنوان میزبان سنتی این رویداد پذیرای هواداران جشنواره است.
جشنواره فجر شیراز پارسال تنها با چهار سالن عنوان پراستقبال‌ ترین شهر كشور را در میان شهرستان‌ها را برای مردم شیراز به ثمر آورد؛ همچنین 18 فیلم در بخش سودای سیمرغ و پنج فیلم در بخش كودك اكران شد.

** 500 میلیون تومان اعتبار اولیه برگزاری جشنواره فجر در شیراز

به گفته معاون هنری و سینمایی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، امسال شیرازی‌ها می‌توانند در سه بخش سودای سیمرغ، نگاه نو و سیمرغ پروانه (بخش كودك و نوجوان) از فیلم‌های جشنواره فجر برخوردار شوند.
مهدی رنجبر شنبه در جمع خبرنگاران اعلام كرد: 500 میلیون تومان اعتبار برای برگزاری جشنواره درنظر گرفته شده است و رایزنی‌ها برای اكران 20 فیلم در شیراز ادامه دارد كه امیدواریم طی یكی دو روز آینده به نتیجه مطلوب برسد.
وی خاطرنشان كرد: برون سپاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری از سال‌های گذشته در دستور كار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و از همین رو این جشنواره در سال‌ جاری به صورت كامل به بخش خصوصی واگذار شده است.
رنجبر خاطرنشان كرد: هنرشهر آفتاب در عرض كمتر از دو سال از افتتاحش نشان داد كه در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری با نهادهای دولتی برابری می‌كند و به واسطه همین اعتماد برگزاری كامل بزرگترین رویداد سینمایی ایران در شیراز به این مجموعه واگذار شده است.
وی هدف از این اقدام را با هدف برداشتن هزینه‌ها از منابع دولتی و رونق بخشی به سینما با حمایت‌ هنردوستان عنوان كرد.

** پیش بینی 65 نوبت نمایش فیلم جشنواره

مدیر اجرایی این جشنواره نیز مطالبه مردم و فرهنگ‌وران و نیز ذات فرهنگی شیراز را دلیل استقبال ویژه مخاطبان طی ادوار مختلف از جشنواره فجر دانست و افزود: یكی از مطالبات جدی دست‌اندركاران جشنواره فجر در شیراز، برگزاری ویژه این دوره از جشنواره بوده است.
محسن خباز با بیان اینكه اكران 18 تا 20 فیلم برای جشنواره شیراز درنظر گرفته است، ابراز داشت: درمجموع 65 اكران در طول جشنواره خواهیم داشت؛‌ بدین‌ترتیب هر روز دو اكران در تالار حافظ (در ساعت 18 و 21)، 4 اكران در هنرشهر آفتاب (سالن نارنجی در ساعت 19 و 21 و سالن آبی در ساعت 18 و 20) و یك اكران در پردیس سینمایی گلستان (در ساعت 21) خواهد بود.
وی افزود: در تلاش هستیم تا این تعداد را به 75 سانس ارتقا دهیم.

** 28هزار صندلی ظرفیت اسمی جشنواره فجر شیراز

مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر در شیراز ظرفیت اسمی اولیه جشنواره را 28 هزار صندلی اعلام كرد و افزود: تا هفت اكران در روز برای فروش بلیت در نظر گرفته شده است كه از طریق سامانه ایرانتیك (irantic.com) قابل خرید است.
خباز با بیان اینكه بخش سیمرغ پروانه از 13 تا 18 بهمن‌ماه به صورت رایگان فیلم‌ها را برای كودكان و نوجوانان نمایش می‌دهد، خاطرنشان كرد: این فرصت برای مدارس كم‌برخوردار شیراز درنظر گرفته شده و تیم اجرایی این جشنواره تعدادی از مدارس مناطق محروم را برای شركت در این جشنواره شناسایی و از آنان دعوت كرده است.
وی درخصوص سازوكار انتخاب فیلم‌ها نیز گفت: برخی فیلم‌ها توسط دبیرخانه جشنواره فجر در تهران برای اكران شهرستان‌ها برگزیده شده و آنچه ما در تلاش هستیم افزودن به این فیلم‌ها و نیز تغییر در برنامه پیشنهادی جشنواره است؛ از همین رو اكران 20 فیلم را در جشنواره پیش‌بینی كرده‌ایم.
برگزاری جلسات نقد و بررسی با حضور عوامل فیلم‌ها، برگزاری مراسم فرش قرمز، فراهم‌آوردن زمینه نظرسنجی برای انتخاب فیلم از دید تماشاگران و ارائه تكی فیلم‌ها به جای پكیج فیلم كه طی سه سال گذشته با انتقاد مخاطبان مواجه شده بود از دیگر اقدامات برگزاركنندگان این جشنواره است.

** بازار سیاه كنترل می‌شود

طی سال‌های گذشته یكی از دغدغه‌های سینمادوستان و علاقه‌مندان به جشنواره فجر بازار سیاه بلیت‌ها بود كه در سایت‌های فروش غیرمعتبر با قیمت‌های عموما توافقی به فروش می‌رسید.
در سال گذشته برگزاركنندگان جشنواره با همكاری پلیس فتا با متخلفان برخورد كردند؛ اما امسال با برقراری امكان خرید تنها چهار بلیت با هر كد ملی نظارت بر فروش بلیت به صورت هوشمند افزایش یافته است.

** بلیت‌های جشنواره با قیمت سال گذشته ارائه می‌شود

اما قیمت بلیت‌های جشنواره فجر، همواره یكی از بحث‌برانگیز‌ترین مسائل در طول دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره بوده است.
در سال گذشته بلیت‌ها با قیمت 12، 15 و 20 هزارتومان به فروش می‌رسید كه عملا دست اقشار كم‌درآمد را برای بهره‌مندی از این اجتماع فرهنگی بسته بود؛ امسال قیمت بلیت‌های جشنواره 12 و 15 هزار تومان اعلام شده است و شاهد افزایش در این بخش نخواهیم بود.
از دیگر خواسته‌های مردم در برگزاری جشنواره فجر، دسترسی آسان به مجموعه هنرشهر آفتاب است كه در شمال غرب شیراز و در فاصله از مركز شهر قرار گرفته است. مدیر اجرایی جشنواره فجر در این باره به خبرنگاران گفت: امسال اتوبوس‌هایی از میدان دانشجو تعبیه خواهد شد كه پیش‌بینی می‌شود با استقبال دانشجویان بیش از دیگر اقشار جامعه همراه باشد.

** سیستم صوتی و تصویری تالار حافظ بهسازی شده است

همچنین ارتقای سیستم صوت و تصویر در تالار حافظ از دیگر نوید‌های برگزاركنندگان جشنواره به مخاطبان بوده است، خباز در این زمینه اظهار داشت: سیستم صدا متناسب با كیفیت اكران فیلم تغییر كرده است و متناسب با آن سیستم پخش نیز در حال تغییراتی است كه تست‌های نهایی آن در حال انجام است و مخاطبان این تالار نیز از امكانات مطلوب‌تری در مقایسه با سال‌های گذشته برخوردار خواهند شد.
اختصاص جایگاه ویژه خبرنگاران در تالار حافظ و دیگر سالن‌های پیش‌بینی شده و نیز كارت ویژه تردد برای هر خبرنگارحوزه فرهنگی از دیگر اقدامات پیش‌بینی شده در جشنواره هجدهم شیراز است.
در سال گذشته 20 هزار نفر از فیلم‌های جشنواره فجر در شیراز دیدن كردند امسال با ساز و كارهای پیش‌بینی شده و با درنظر گرفتن سانس فوق‌العاده احتمالی برای برخی فیلم‌ها امید است تعداد بیشتری از سینمادوستان بتوانند از این جشنواره بهره ببرند.
این رویداد فرهنگی هنری، از 11 تا 22 بهمن به جز روزهای ١٩ و ٢٠ بهمن ماه به دلیل ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) همزمان با تهران برگزار می‌شود. افتتاحیه این جشنواره در شیراز شامگاه 11 بهمن‌ماه در ورودی مجموعه هنرشهر آفتاب و با فرش قرمز فیلم افتتاحیه خواهد بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار