مدیر کل میراث فرهنگی یزد مطرح کرد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد برگزاری جشنواره بین‌المللی عروسکی در این شهر را گامی جهت معرفی یزد به عنوان شهر دوستدار کودک خواند و یاداور شد: یزد از گذشته تاکنون با برخورداری از شخصیت‌هایی مانند «مهدی آذریزدی» پدر ادبیات کودک ایران، گام‌های بزرگی برای تحقق شهر دوستدار کودک برداشته است.
کد خبر: ۸۲۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲ 05 February 2020

«سیدمصطفی فاطمی» در نشست جشنواره بین‌المللی عروسک که اسفندماه امسال به میزبانی یزد برگزار می‌شود، در رابطه با تاثیر این جشنواره در برگزاری تورهای گردشگری فرهنگی، اظهار کرد: این جشنواره که در استان‌های دیگر نیز با شاد پیمایی و برنامه‌های متنوع برگزار شده، در قالب کارگاه‌های نمایش عروسکی و برنامه‌های اجرایی مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: باید ظرفیت‌های مختلف یزد را نیز از دریچه این جشنواره به نمایش گذاشت لذا اداره کل میراث فرهنگی و بخش‌های مربوطه دیگر مانندصنایع دستی نیز در این جشنواره مشارکت خواهند کرد.

این مسئول با تاکید بر این که یزد در تحقق شهر دوستدار کودک از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، گفت: یزد از گذشته تاکنون با برخورداری از شخصیت‌هایی مانند «مهدی آذریزدی» به عنوان پدر ادبیات کودک ایران، گام بزرگی در شهر دوستدار کودک برداشته است.

وی در نشستی که روز گذشته با کمیته‌های میراث فرهنگی استان در راستای کمک به برگزاری این جشنواره عروسکی برگزار شد، خواستار همکاری کمیته‌های مختلف گردشگری به ویژه کمیته‌های گردشگری کودک، پایدار و الکترونیک شد.

«رضا حیدری» مدیر امور مالی و اداری این جشنواره بین‌المللی عروسکی نیز در این نشست با بیان این که یزد از ظرفیت‌های خوبی در این زمینه برخوردار است، گفت: رویای ما برای یزد، ایجاد سرزمینی عروسکی است و همانطور که در دنیا نیز شاهد وجود شهری عروسکی هستیم، به منظور تحقق این آرمان از این پس در سال‌های زوج و در روز ۱۸ تیرماه که سالگرد ثبت یزد در فهرست آثار جهانی است، جشنواره عروسکی را برگزار می‌کنیم.

 

عرضه تولیدات داخلی یزد در حاشیه جشنواره

پس از توضیحات «بنفشه بدیعی» دبیر این جشنواره، «مرجان پورغلامحسینی» قائم مقام جشنواره هم با بیان این که تاکنون حدود ۴۰ یزدی در کارگاه‌های آموزشی عروسک‌سازی این جشنواره ثبت نام کرده‌اند، گفت: تنوع شرکت کنندگان شامل گروه‌های سنی ۱۴ تا ۴۰ سال می‌شود لذا می‌توانیم در حاشیه این جشنواره که با اجرای گروه‌های بین‌المللی همراه است، شاهد تولیدات داخلی از شهر یزد نیز باشیم‌.

وی در ادامه با بیان این که این جشنواره بستری مناسب در توسعه گردشگری فرهنگی است، گفت: این جشنواره ظرفیت قابل توجهی در توسعه گردشگری و فراخواندن گردشگران به یزد دارد و می‌تواند در توسعه گردشگری فرهنگی موثر باشد.

این مسئول با اشاره به این که برگزاری جشنواره در حاشیه اماکن تاریخی مانند فضای بیرونی زندان اسکندر در معرفی این ابنیه تاثیرگذار خواهد بود، گفت: در حاشیه این فضاها ظرفیتی برای عرضه و فروش تولیدات عروسکی اعضای کانون پرورش فکری اعم از تولیدات کوچکی مانند بادبادک هم فراهم خواهد شد.

وی از اجرای بخشی از این برنامه در منطقه محروم حسن آباد یزد یاد کرد و گفت: مناطق محروم نیز در این جشنواره مورد نظر قرار گرفته‌اند که در افزایش نشاط و پویایی این مناطق نیز موثر خواهد بود.

بدیعی، محور اصلی این جشنواره در یزد را برندینگ این شهر جهانی مطرح کرد و گفت: در کنار جشنواره، چندین نمایشگاه نیز برگزار و در یکی از این نمایشگاه‌ها مجموعه عکس‌های «حمید جبلی» هنرمند کشوری از پشت صحنه «خونه مادربزرگه» و مجموعه آثار «جواد ذوالفقاری» و آثارش به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

برنامه‌ریزی برای حضور سلبریتی‌ها در یزد

«محمدمهدی رجایی فر» نائب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان یزد نیز با اشاره به اهمیت سوق دادن تبلیغات جشنواره به منظور جذب گردشگر، تصریح کرد: نمایشگاه گردشگری تهران بهترین فرصت برای این موضوع در یزد خواهد بود.

وی از تهیه بسته‌های گردشگری و تخفیفی برای گردشگران در بازه زمانی برگزاری جشنواره عروسکی یاد کرد و گفت: در این رابطه با مشارکت جامعه هتلداران و راهنمایان تور می‌توان بسته‌های تخفیفی تور گردشگری چند روزه‌ای را در یزد برگزار کرد.

این مسئول بر ضرورت برنامه‌ریزی برای حضور سلبریتی‌ها در یزد نیز تاکید و آن را عاملی تاثیرگذار در توسعه و رونق گردشگری دانست.

 

گره خوردن جامعه محلی به جشنواره عروسک

«رضا بهادری» مسئول کمیته گردشگری پایدار استان در این نشست نسبت به همکاری و مشارکت اعضای این کمیته اعلام آمادگی کرد و گفت: این مسئله باید به نوعی با توانمندسازی جوامع محلی به خصوص در بافت تاریخی و کودکان این بافت گره بخورد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که یزد پایتخت شهرهای پایدار است، می‌توانیم در این جشنواره این برند را نیز مد نظر قرار داده و شهر دوستدار محیط زیست شویم و برنامه‌هایی در این زمینه نیز برگزار کنیم.

در پایان این نشست، نظرات و پیشنهاداتی در راستای برخورداری یزد از شخصیت عروسکی متعلق به یزد، انتشار پیام‌های اجتماعی در شادپیمایی‌ها با موضوعاتی مانند مصرف صحیح آب، لزوم دسترسی محلی مطلوب به نیروهای امدادی مانند اورژانس و آتش‌نشانی و امکان برگزاری یکی از برنامه‌ها بر پشت بام‌های بهم پیوسته یزد نیز مطرح و تبادل شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار