رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور:
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: کرمانشاه را به عنوان ۷ استان بیکار حاصل از عدم مهارت قرار می‌دهیم.
کد خبر: ۸۲۱۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲ 09 February 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، علی اوسط هاشمی در نشست شورای مهارت که در سالن استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: شهید مطهری می‌فرماید امام خمینی چهار ایمانش قوی بود، ایمان به رب، ایمان به راه، هدف و ایمان به قوم. امید که ایمان به قوم روز افزون بشود و مسئولانه به مردم خدمت کنیم. کرمانشاه هزینه‌های سنگینی را در دفاع از انقلاب متحمل شده در مسیر بازسازی بعد از جنگ بوده، وظیفه حکومت جبران عقب افتادگی است و بخش عمده‌ای از مشکلات کنونی به خاطر درگیری، جنگ، بازسازی و بعد تحریم است.

 وی افزود: در بخش فنی حرفه‌ای و آموزش، نکته اول که نقد را پیش می‌کشد این است که جهت گیری مان معطوف به دانشگاه بوده همه ارزش‌ها را به دانشگاه معطوف کردیم و این موضوع در خودمان هم وجود دارد، برداشتن نگاه از روی دانشگاه سخت است، عمده مشکلات ما به ضعف مهارت، توان فنی و نظارت بر می‌گردد. در باب اهمیت مهارت ده درصد از درآمد بخش فنی در آمد جوشکاری است.۱.۵ میلیون تن از درآمد فولاد کشور هزینه جوشکاری است (اهمیت جوشکاری) تنوع و کثرتش بسیار است از عمق دریا تا هواپیما در آسمان را در بر می‌گیرد.

 این مسئول تصریح کرد: در ابتدا باید کار فرهنگی بر روی قداست کار و ارزش و منزلت آن انجام دهیم، متاسفانه کار را هم بی ارزش کردیم و اهمیت و ارزش آن را پایین آوردیم، تغییرات بازنگری در قوانین را هم می‌طلبد. در واقع مهارت قیمت دارد، اما ما جامعه را به مدرک گرایی سوق دادیم در این راستا و برای حل این مشکلات باید سعی کنیم در استان‌هایی با نرخ بیکاری بالا و ضعیف بودن پایه مهارت کار فرهنگی انجام دهیمسپس باید در نظر داشته باشیم سخن از اشتغال با توزیع پول نیست مثلا ۱،۵ میلیارد دلار برای اشتغال روستایی در نظر گرفته شد، اما روستا با کدام مهارت!

 وی با تاکید بر اینکه ارزش زایی و خلق مزیت در حوزه اقتصاد از الزامات رشد و توسعه استان خواهدبود، تصریح کرد: مهارت لازمه اشتغال است. در بحث مهارت نیز دستگاه‌های مختلف می‌توانند وارد شوند در واقع حداکثرِ استفاده از حداقل قانون‌ها می‌تواند موثر باشد و اجماع گروه‌های مرجع موثر در جریان سازی بسیار مهم است. خوشبختانه زیرساخت‌های این استان قوی است، ولی تجهیزات، تجهیزات دهه گذشته است. چند نکته پیشنهادی در این راستا این است که مسئولین سند راهبردی مهارت استان را در دستور کار خود قرار دهید. ۷ استان به عنوان پایه نرخ بالای مهارت و بیکاری مشخص شده اند من پایلوت ۷ استان را در بیکاری حاصل از عدم مهارت به کرمانشاه می‌دهم. از ظرفیت تمام مراکز حتی خصوصیکه ۲۳۰ آموزشگاه در استان است می‌توان کمک گرفت.

 رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: از مرکز تربیت مربی کرج هم می‌توانیم برای آموزش مربی در سطح استان کمک بگیریم و این را تمرکز زدایی کنیم.همچنین میزبانی یکی از مسابقات مهارت‌های آسیایی را بر عهده کرمانشاه قرار گیرد و بر اساس آن هر کس قرار است در مسابقات آسیایی شرکت کند باید از کرمانشاه مهارت کسب کند. در واقع گواهی نامه مهارتی مرز ندارد و قابل بهره مندی در تمام جهان است و هیچ کارآفرینی صرفا به صاحب مدرک شغل نمی‌دهد بلکه کارآفرین به فرد دارای مهارت کار می‌دهد.

 هاشمی بیان داشت: یک خبر خوش که جز کار‌های اساسی و زیر ساختی است تدوین آیین نامه با آموزش و پرورش است که بر اساس آن قرار است تمام دانش آموزان مقطع اول و دوم متوسطه یک مهارت کسب کنند سپس مدرک پایان دوره را بگیرند. همانطور که دانشگاه‌ها موظفند ۳۰ درصد از فعالیت و آموزش شان را به سمت مهارت ببرند. می‌توان در جوار هر واحد صنعتی یک واحد آموزشی ایجاد کرد ارتقا مهارت و حفظ اشتغال لازم است همچنین کرمانشاه را جز ۷ استانی قرار دادیم که در آن بحث آموزش گردشگری را متمرکز داشته باشیم و در خصوص دانشگاه‌ها نیز تفاهم نامه‌هایی منعقد کردیم و بخش‌های مهارت محور را ایجاد کردیم. داریم در کنار دانشگاه تهران بخش آموزش مهارت محور ایجاد کرده ایم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار