کد خبر: ۸۲۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹ 19 February 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، پروین دانشور، نخستین کاندیدای زن حوزه کهگیلویه برای مجلس از عهد قاجار تاکنون است. او بارها صراحتا اعلام کرده است که سودای اول شدن در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در سر ندارد اما با جدیت بر آن است تا با جلب آرای آبرومند به گفتمان خود، راهی را نشان دهد که زنان نخبه و در حاشیه مانده کهگیلویه بزرگ، برای مشارکت بیشتر در سرنوشت منطقه ترغیب شوند.
با این وجود متناسب با اقتضائات معیشتی، بسیاری پرسش های حضوری که خانم دانشور با آن روبرو است از جنس اقتصادی هستند.
وی در گفتگو با جمعی از مهمانان ستاد انتخاباتی خود درباره راهکار پیشنهادی در حوزه اقتصاد نکته ای را مد نظر قرار داد که متناسب با گفتمانی است که آن را «نوبت زنان» می نامد.
تنها کاندیدای زن تاریخ کهگیلویه بزرگ درباره راه حل پیشنهادی جهت تقویت اقتصاد خانواده و توسعه اقتصادی منطقه چنین گفت:
«حقوق زنان یک مطالبه تزئیناتی نیست بلکه ضرورتی است که اتفاقا برای خانواده ها و مردم منطقه نان هم می شود! وقتی سخن از نوبت زنان به میان می آید، منظور تنها مطالبه حضور زنان در سیاست نیست. زنان کهگیلویه عملا از اقتصاد منطقه نیز کنار گذاشته شده اند. عقب ماندگی آنچنان است که اساسا بحث استقلال اقتصادی زنان در این منطقه محلی از اعراب ندارد. نیمی از جمعیت کهگیلویه کمترین مشارکت در اقتصاد را دارند و حداکثر به عنوان کارگر ساده فعالیت می کنند بنابراین نقش چندانی در تولید ثروت و گردش سرمایه ایفا نمی کنند.»
خانم دانشور آمار رسمی کشور را به شهادت گرفت و طی استناد به نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 کشور یادآوری کرد که زنان استان کهگیلویه و بویراحمد در صدر رده بندی بیکارترین زنان کشور قرار دارند. این داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی توسل به راهکارهایی مانند توسعه مشاغل خانگی را نیز مشروط به تغییر نگاه فرهنگی به جایگاه زنان دانست. وی چنین گفت: «اگر آنچنانکه در قانون اساسی تاکید می شود، در این منطقه به برابری حقوق و فرصت ها برای زنان و مردان توجه نشود، حتی موانع ایجاد مشاغل خانگی هم هرگز برطرف نخواهند شد. تغییر نگاه سنتی به جایگاه زنان، برای پاسخ به نیازهای اقتصادی جامعه ما ضرورت دارد و اجتناب ناپذیر است.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار