وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه تلویزیونی «زنده باد زندگی» درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد.
کد خبر: ۸۲۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱ 23 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز با حضور در برنامه تلویزیونی «زنده باد زندگی» درباره موضوعاتی چون دولت الکترونیک، حملات سایبری و دیگر اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با محمد جعفر خسروی مجری این برنامه به گفتگو نشست و درپاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر تاریخ پیش از انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: نسل جدید نسل خوبی است، اما چون بسیاری از گذرهای تاریخی را ندیده با توضیحات و به صورت شفاهی قانع نمی‌شود، نسل جدید مشکلات امروز جامعه را دیده است و لمس کرده و نگاهی منتقدانه دارد. البته من هم تاریخ گذشته ایران را ندیدم و مثل شما (خطاب به مجری) متولد پیش از پیروزی انقلاب نیستم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دنیا آمدم. به عقیده من بیش از گفتگو باید برای تشریح تاریخ ایران روی جوانان باید کار شود.

وی ادامه داد: ابتدای امر باید یکسری از کارها را انجام ندهیم و در مقابلش برخی از صحبت‌ها را باید بیان کنیم، چراکه مردم تاریخ و اتفاقات را با شرایط خودشان عمده مسائل را می‌سنجند. در واقع بایستی آن‌چیزی که در آن دوران بوده را به صورت ملموس برای جوانان به نمایش بگذاریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: گفتگو، نوشتن مقالات همه خوب است، اما خیلی از زمینه‌هاست که ما در نظام اسلامی و انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی داشتیم که برای مردم ملموس نیست. مثلا همین واژه استقلال و آزادی که شما بیان می‌کنید و می‌گویید ملت ایران حرف خودش را می‌زند و روی پای خودش ایستاده است، اگر بخواهیم نگاهی واق‌بینانه داشته باشیم، باید بگوییم که شاید برای خیلی از مردم جامعه ملموس نیست، ولی وقتی شما مقداری از کشور فاصله می‌گیرید و به دیگر کشورها سفر می‌کنید، عزت ایران رامشاهده خواهید کرد.

آذری جهرمی در برنامه «زنده باد زندگی»

خسروی مجری برنامه به اعتبار گذرنامه ایرانی در برخی از کشورها اشاره کرد و آذری جهرمی پاسخ داد و گفت: این نوع اتفاقات نشان از رفتار برخی از دولت‌ها دارد و به خاطر موضوعاتی دیگر است. درواقع روی صحبت من به ملت‌هاست. من به اقتضای مسئولیتم سفرهای بسیاری رفتم، ادبیات دیگر ملت‌ها نسبت به ایران ادبیات و رفتاری منفی نیست.

وی افزود: من با مردم چین، مالزی، مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی با کشورهای اروپایی صحبت کردم. وقتی با ملت ها صحبت می‌کنید از نوع ایستادگی ملت ایران و استقامتی که در برابر فشارها و زورگویی دارند مثال می‌زنند. این همان موضوعی است که در زمان های گذشته نبوده و شاید خیلی احساس نمی‌شده است.

آذری جهرمی در ادامه صحبت‌های خود به جوسازی ملت‌ها علیه ایران در کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد و گفت: در فضای مجازی مشکل اینجاست که ایران دچار بازی پروپاگاندای کشورهای مخالف شده است که از پیش باخته کردیم، به این شکل که آنها پروپاگاندایی را علیه ایران در فضای مجازی راه می‌اندازند و ما دسترسی مردم خود را برای بیان واقعیت‌ها محدود می‌کنیم و درست مثل خیابان یکطرفه عمل می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از جوانان ما امروز مسلط به زبان انگلیسی هستند، بیان کرد: خیلی از جوان‌های ما امروز می‌توانند به خوبی به زبان انگلیسی صحبت کرده و می‌توانند با دیگر کشورها ارتباط بگیرند. امروزه اینکه ما بتوانیم با دیگر کشورهای منطقه ارتباط بگیریم و بدانیم که آن‌ها چه پروپاگاندایی علیه کشورمان دارند، ظرفیت‌ بسیار مهمی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نقش اطلاع رسانی و آگاهی بخش صدا و سیما بیان کرد: اینکه ما صداو سیما را دست تنها بگذاریم و صرفا به کانال هایی که دارد نظیر العالم و پرس تی وی اتکا کنیم، اتفاق خوبی نیست، اما در کنار آن هم فضای مجازی امروز گسترش بسیار زیادی کرده است.

آذری جهرمی در برنامه «زنده باد زندگی»

جهرمی با تاکید براینکه فاصله بین هرج و مرج و آزادی، قانون است، اظهار کرد: ما در فضای مجازی قانون روشن نداریم، چراکه فضای مجازی را به رسمیت نمی‌شناسیم. اصل صحبت رسانه اجتماعی هم همین است که کدام یک از این رسانه‌ها را به رسمیت می‌شناسیم؟ ما در کشورمان به لحاظ رسانه‌ای چون تک بعدی عمل می‌کنیم، البته ضمن احترام به صدا و سیما، فقط به رسانه ملی بسنده می‌کنیم و رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین را به رسمیت نمیشناسیم و به همین خاطر است که آن را قانون‌مند نکردیم. در زمانه‌ای که شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، نُدهای موثر در جامعه داریم، آن ندها خبر می‌دهند که تا چه اندازه اتفاق درست است یا غلط.

جهرمی درباره صحبت‌های خسروی مجری برنامه پیرامون عملکرد درست وزارتخانه ها و نهادها گفت: ابتدا من به همه پزشکان و پرستاران خدا قوت می‌گویم. این افراد در خط مقدم جبهه ایستاده‌اند، اگر وزارت بهداشت امروز در حوزه کنترل اپیدمی و جنگ سخت خوب عمل می‌کند، اگر امروز فضای شبکه‌های اجتماعی را به رسمیت می‌شناختند و روی آن برنامه‌ریزی می‌کردند، الان برای تکذیب خبر یا پخش خبر مشکلی نداشتند.

وی افزود: اساسا اگر وزارت بهداشت می‌خواست که شایعاتشان پخش نشود، بهتر بود از همان اول وب سایتی را طراحی می‌کردند و میزان آلودگی و مناطق آلوده و همه اخبار و دستورعمل‌ها را را بر روی سایت قرار می‌دادند. مردم با مراجعه و عضو شدن در آن از اخبار مطلع می‌شدند. وقتی ما فضای مجازی را به رسمیت نمیشناسیم و پاسخگوی نیاز مردم نیستیم در صورتی که بخشی از اخبار خود را از طریق فضای مجازی دریافت می‌کنند، باعث می‌شود فیک نیوزها رشد کنند.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات ادامه داد: واقعیت این است که هرتغییری در کشورها با یکسری از واکنش‌ها نیز مواجه می‌شود، اما ما تلاش داریم که تکنولوژی را با برخی از رفتارها سنتی خود تغییر دهیم و این درصورتی است که فناوری یعنی تغییر روش و اگر ما این با این تغییر پیش نرویم به حتم مسئله زمان را از دست خواهیم داد. چون ما در این پتانسیل تغییر می توانیم موثر باشیم، اما خودمان این ظرفیت را از خودمان محروم می‌کنیم و در اکوسیستم تکنولوژی جهان عقب می‌افتیم و ما جایگاهمان حذف می‌شود.

جهرمی با توجه به قابلیت‌های فضای سایبری  درباره خدمات دولت الکترونیک و چگونگی رمز پویا، گفت: دولت الکترونیک زیرساختی دارد که ما در زیرساخت ها خوب پیشرفت کردیم سال 92، سیصد هزار ایرانی موبایل هایشان اینترنت داشت و امروز نزدیک 70 میلیون ایرانی اینترنت پهنای باند دارند و در همه شهر و روستاهای ما به اینترنت متصل است. همچنین بالغ بر بیست هزار میلیارد تومان دولت در این اتصالات هزینه کرده است. در بحث خدمات دولت الکترونیک ما توانستیم مکانیسم و سیستم های اداره جات را به روز کنیم. اما یک موضوع این است که ما می‌توانیم مردم بین اداره جات بدوانیم اما اصل آن است که ما می‌توانیم کار را هم بین اداره جات تقسیم کنیم تا مردم کارشان در کمترین زمان انجام دهند. 

وی درباره عمده ترین دغدغه امروز خود اظهار کرد: مهمترین دغدغه من اقتصاد جوانان کشور در فضای استارآپی است که جوانان ما با چالش و رشدی مواجه هستند. الحمدالله نظارت و امکانات کافی و کیفی است، اما با تهدید و ناامیدی زیادی مواجه هستند که بخشی از مقصران خود ما هستیم. من مسئول ارتباطات کشور هستم و بایستی در این اکوسیستم تصمیم‌گیری حضور داشته باشم. درواقع من در کنار وزیر بودن محمد جواد آذری جهرمی هستم و همیشه وزیر نخواهم بود و از طرفی در هر طرحی نظر و ایده خود را بیان می‌کنم و بقیه راه را قانون کشور پیش می‌برد و این فرآیندی است که باید طی شود. 

خسروی به بخشی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره آذری جهرمی اشاره کرد و آذری جهرمی پاسخ داد: ما بنا به رای مردم انتخاب می شویم و من مسئول هستم. خواسته مردم امروز فناوری اطلاعات بحث اول دنیاست و اقتصاد دیجیتال بحث اول همه رهبران دنیاست، طبیعتا آمدن فناوری یعنی تغییر و مقاومتی مقابل آن است. در کشور ما نکته منفی این است که توان آن کسی که مقاومت می کند بیشتر از آن کسی است که به دنبال تغییر است، دلیل آن هم وجود مدیران نسل یکی است که هنوز در دستگاه کشور باقی مانده اند و فهم فضای مجازی برای آنها جا نیافته است.

جهرمی با بیان اینکه فضای امروز دنیا، فضای جوانانه است، گفت: اصل مطلب این است که دنیا به سمت فناوری میل کرده است و این فضا دنیایی جوانانه است. ما در کشورمان بسیاری از مدیران تصمیم گیرندمان از مجلس گرفته تا دولت، قوه قضاییه و دیگر نهاد‌ها درکی از فضای مجازی ندارند و فضای مجازی برای شخص خوشان روشن نیست. درباره اش می‌شنوند، ولی عمل نکرده‌اند؛ و آنچه به آن‌ها می‌رسد ترس و فوبیای فضای مجازی است.

وی ادامه داد: با تغییر نسل نگرانی‌ها به وجود می‌آید، اما ما به جوانانمان امیدوار هستیم و این روندی است که خواه و ناخواه در کشور رقم می‌خورد و کار به دست جوانان سپرده می‌شود. چه عده‌ای خوششان بیاید و چه خوششان نیاید جوانان خواهند آمد و از تجربه بزرگان نیز استفاده خواهند کرد. من به آینده امید دارم، چون به جوانان امیدوارم.

خسروی با اشاره به سمت‌های آذری جهرمی در ادوار گذشته، درباره شغل آینده او پرسید و وزیر ارتباطات پاسخ داد: (با خنده) از پسرم علی می‌پرسم؛ بابا دوست داری بزرگ شدی چه کار کنی؟! پدر خانم بنده شرکت نفتی بوده و الان بازنشسته شده است و وقت بیشتری را در خانه با بچه‌هاست، برای همین پسرم می‌گوید دوست دارم بازنشسته شوم. (با خنده)

جهرمی در واکنش به صحبت‌های خسروی افزود: گا‌ها فرزندانمان را بد آموزش دادیم و این پولداری را به یک ارزش تبدیل کرده ایم.

وی درباره حواشی ایجاد برای ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: من خوشحالم! روزی که من را برای مجلس معرفی کردند با ۱۵۵ رأی و با چالش بسیار زیادی رأی اعتماد کسب کردم. اینکه من را امروز در چنین سطحی ریاست جمهوری می‌بینند جای خوشحالی دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: من چنین تصمیمی برای ریاست جمهوری ندارم، و منع قانونی ندارم.

جهرمی در ادامه با بیان رابطه مجلس دوره یازدهم با عملکرد خودش، گفت: پاسخ دادن وظیفه ماست و استیضاح کردن و سوال پرسیدن هم وظیفه نمایندگان است. فکر می‌کنم که ما نقاط مشترک زیادی در حوزه اقتصاد باهم داشته باشیم. کمااینکه ما در شورای عالی فضای مجازی هدف گذاری کردیم تا سال ۱۴۰۴، ۱۰ درصد اقتصاد ایران، اقتصاد دیجیتال باشد. ما موظف هستیم که باهم گفتگو کنیم.

وی درباره همراهی خانواده‌اش در سمت وزارتخانه گفت: اگر همسرم نبود به حتم دچار مشکل می‌شدم، وضعیت من با مابقی وزا متفاوت است چراکه من سه تا پسر دارم و همسر در خانه تنهاست و من نمی‌توانم به او کمک کنم. همین جا از او تشکر می‌کنم. (با خنده) عیال ارادت دارم و ازت تشکر می‌کنم.

جهرمی به نحوه آشنایی خودش با همسرش گفت: من و همسرم با هم در دانشگاه آشنا شدیم و هم دانشگاهی هم بودیم، ازدواجمان هم یک ازدواج دانشجویی بود. همسرم مهندس برق هست و مدتی هم شاغل بودند و قتی بچه اولم بدنیا آمد، خودش ترجیح داد و گفت: «دوست دارم یک مادر خوب باشم، تا کارمند خوب.» حتی من هم مخالف این بودم که در خانه باشد، چون از لحاظ اقتصادی کار نکردن و زندگی را سخت کرد، ولی قناعت کردیم و روزگار گذراندیم. البته در طول بچه داری تحصیلاتش را ادامه داد و تاریخ تشیع خواند و در رشته‌های هنر طراحی و خطاطی فعال است. ایام بچه داری می‌گذرد.

خسروی (با خنده) گفت: دختر هم که ندارید آقای وزیر؟! به عقیده من مردی که دختر ندارد، زیباترین رابطه پدر و دختری و نگاه کردن به چهره زن را از دست داده است.

جهرمی در واکنش به این صحبت گفت: الحمدالله تا امروز همسرم در خانه نگذاشت کمبود این موضوع را احساس کنم. گاهی اوقات نقش خواهر، مادر، دختر و ... را ایفا می‌کند.

خسروی به جهرمی گفت: عکس یادگاری دوست داری، آستین کوتاه و تی‌شرت هم می‌پوشی؟! کار خلاف دیگری که انجام می‌دهدی؟!

جهرمی خندید و گفت: هنوز هم آستین کوتاه می‌پوشم، اما مگر این‌ها خلاف هست؟ البته آقای خسروی شما که نباید این کار‌ها را خلاف بدانید؟! اگر عده‌ای این کار را خلاف بدانند منطقی است، ولی شما چرا؟ (با خنده) واقعیت این است که من جدای وزیر بودن محمد جواد آذری جهرمی هستم و یک شخصم. تمام تلاشم این است که محمد جواد بمانم و این درخواست عیالم بود که گفت: «در دوران وزارت باید جوری زندگی کنیم که بعد از آن هم بتوانیم به همان شکل ادامه دهیم.» من خیلی از روز‌ها با ماشین خودم سرکار می‌روم، سه شنبه بدون خودرو می‌روم و مثل بقیه مردم عادی خرید می‌روم و زندگی می‌کنم. به دنبال نمایش نیستم و این زندگی من است و همه می‌بینند. با همسرم خرید می‌روم و با بچه‌ها میریم پارک، دوست دارم که وقت بیشتری بگذارم و درکنار آن‌ها باشم.

[In reply to نعمتی محدثه]وی ادامه داد: دوست دارم با خانواده‌ام باشم و پنجشنبه‌ها که خانه باشم، آشپزی می‌کنم و عکس او را هم به اشتراک می‌گذارم. بیشترین غذایی که بچه‌ها دوست دارند ماهی درست کردن من هست.

جهرمی گفت: ما بچه جنوبیم و بیشتر ماهی جنوب و سفید درست می‌کنیم، ولی، چون پیدا کردن آن‌ها در تهران سخت است، عموما ماهی قزل آلا درست می‌کنیم.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خسروی درباره اینکه در دولت دو محمد جواد داریم، گفت: بله! هم من هستم و هم آقای ظریف. البته پیش از این فردی که به عنوان سرپرست آموزش و پرورش بود اسم او هم محمد جواد بود و وقتی کنار هم می‌نشستیم سه محمد جواد در یک راسته بودیم.

وی ادامه داد: آقای ظریف من را جواد صدا می‌کند و من هم به او جواد می‌گوید. از صمیم قلب آقای ظریف را دوست دارم.

جهرمی درباره مهمترین نگرانی خود درباره آینده انقلاب گفت: مهمترین دغدغه من از دست رفتن جوانان این کشور است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شکاف بین نسلی اشاره کرد و گفت: یکی از پسر‌های من سینا دهه هشتادی است که خیلی تلاش می‌کنم با هم گفتگو کنیم، ذات او تربیت شده ماست، ولی انگاره‌های جهش یافته است و نوع تفکرش با من که در دهه شصت بزرگ شدم فرق می‌کند. ما بچه‌های دهه شصتی، بچه‌های صبر و ساختن با همه شرایط هستیم. بچه‌های دهه هفتاد و هشتاد و نود بسیار خلاق و خوش فکر هستند، اما صبوری بچه‌های دهه شصت را ندارند.

وی با بیان اینکه بچه‌های این نسل خیلی بهتر از بچه‌های دهه پنجاه و شصت از پس مسئولیت برمی‌آیند، ادامه داد: ساختار دولت ودیعه رضا شاه است و بسیاری از قوانین ما مانند قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۳ است و مقداری که در بی‌نظمی داریم آدم‌هایی هستند که تخصص کاری خودشان را ندارند و این بی‌نظمی نیاز جدی به خانه تکانی دارد. ما بحث اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنیم. ما گاوداری و کارخانه افتتاح می‌کنیم و به اسم اقتصاد مقاومتی تمام می‌کنیم، این درحالی است که ربطی به اقتصاد مقاومتی ندارد، این کارخانه و گاوداری در غرب هم وجود دارد.

جهرمی افزود:اقتصاد مقاومتی گفتمان انقلاب اسلامی دربرابر اقتصاد لیبرال و کمونیستی است، در اقتصاد مقاومتی سود ۱۸ درصد یا ۲۰ درصد بانک چه ربطی به اقتصاد مقاومتی دارد؟! ریشه مشکل دارد. در غرب وام می‌دهند با سود نیم درصد، بعد ما اینجا وام می‌دهیم با سود ۲۵ درصد، این کجا اقتصاد مقاومتی است؟ به عقیده من نسل جوان که روی کار بیاید این نوع ساختار را نخواهد پذیرفت و زمانی برنده هستیم که بتوانیم خودمان این وضع را تغییر دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: ما از صدا و سیما ناراضی نیستیم، ما انتقاد داریم و این انتقاد داشتن با ناراضی بودن متفاوت است. ممکن است صدا و سیما نسبت به ما هم انتقاد داشته باشد، اما صدا و سیما آنتن دارد و حرفش را می‌زند و ما دستمان کوتاه است. البته باید بگویم که در پاسداشت و حرکت به سمت انقلاب صدا و سیما نقش دارد و هنوز مهمترین مرجع رسانی کشور است.

جهرمی در پایان این برنامه تاکید کرد: یک خواهش از مردم دارم، هفته آینده ما موج کرونا در کشور مواجه هستیم و باید خودمان شرایط را به سمتی ببریم که همه در کنار هم از شیوع آن جلوگیری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار