ایران نیز با افزایش خدمات مهندسی، قصد ساخت یکی از سیستم های برقی جداگانه خودرو را کرده است.
کد خبر: ۸۲۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳ 04 March 2020

///

به گزارش تابناک سمنان: آوای خوش تولید پس از تحریم‌های ظالمانه باز هم به گوش می رسد. بعد از تحریم هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرد صنعت خودروسازی با مشکلات متعددی اعم از خروج خودروسازها رو به رو شد اما با تکیه بر مهندسان ایرانی توانستیم خود را در این حوزه تقویت کنیم.

حالا به کمک مهندسان داخلی برای اولین بار خط تولید سیستم ترمز عقب خودرو به‌صورت دیسکی در کشور افتتاح شده که از این سیستم در خودروهای رانا، دنا و پژو ELX استفاده می‌شود.

به گفته سازندگان این قطعه، واردات این محصول در کشور سالیانه ۳۰ میلیون دلار مصرف ارزی داشته که با تولید داخل شاهد کاهش ارزبری آن خواهیم بود و اگر بتوانیم خود را در داخلی سازی قطعات تقویت کنیم به صادرات این محصولات خواهیم رسید.

افتتاح خط تولید سیستم ترمز عقب دیسکی 

نکونظر عضو انجمن قطعه سازان و مدیر عامل یک شرکت قطعه ساز گفت: این خط تولید با توجه به نیاز جامعه این خط طراحی، افتتاح و اکنون به تولید رسیده است.

او بیان کرد: مواد اولیه این قطعه ۱۰۰ درصد تولید داخل است و همچنین با توان تولید ۱۰۰ دست در روز و افزایش هزار دست در روزهای آینده توان تامین نیاز داخل را داراست.

عضو انجمن قطعه سازان درباره اینکه صادراتی برای این قطعه صورت خواهد گرفت یا خیر؟ تشریح کرد: به دلیل اینکه این محصول با توسعه یک خودرو همراه است، تا زمانی که ارتباطات بین‌المللی برقرار نشده امکان صادرات این کالا وجود ندارد. زمانی که ارتباطات بین‌المللی برقرار شود، می‌توانیم برای خودروهایی که محصول بوش هستند این کالا را صادر کنیم.

نکونظر درباره مشکلات موجود در حوزه داخلی سازی قطعات، تشریح کرد: در تأمین مواد اولیه مشکلی وجود ندارد و اکنون تنها حدود ۱۰ درصد مواد اولیه با مشکل از خارج کشور وارد می‌شود.

داخلی سازی ۸۵ درصد ترمز عقب ترمز دیسکی

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان گفت: بحران‌های مختلفی را در ماه‌های گذشته پشت سر گذاشتیم که خوشبختانه با همت بخش خصوصی و درایت وزارت صنعت، معدن و تجارت سختی تحریم‌ها را رفع کردیم.

او بیان کرد: در سال ۹۰ تحریم‌هایی بر کشور اعمال شد که باعث شد در بسیاری از صنایع مانند صنعت خودرو سازی خیلی عقب‌تر از حال باشیم چرا که در آن سال هیچ تولیدی نداشتیم و وابستگی زیادی به خارج از کشور داشتیم.

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: در سال ۹۷ نیز تحریم‌هایی اعمال شد، اما به دلیل اینکه در گذشته نیز این شرایط را پشت سر گذاشته بودیم و تا حدودی توانستیم خود را در این صنعت تقویت کنیم و  به تولید ۵۰۰ خودرو در روز برسیم.

بیگلو ادامه داد: امروز با استناد به دستور مقام معظم رهبری و مغفول ماندن توانمندی‌هایمان در صنعت خودرو توانستیم خود را در این حوزه تقویت کنیم که خوشبختانه در مجموع به تولید ۴ هزار خودرو در روز رسیدیم.

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: اکنون هر آنچه داریم حاصل دسترنج مهندسان است. این نکته ناگفته نماند اگر تحریم‌ها اعمال نمی‌شد ممکن بود مانند این روزها به رونق تولید نمی‌رسیدیم و خوشحالیم که وابستگی مان به خارج از کشور کاهش یافت.

بیگلو درباره مشکلات صنعت خودرو سازی و قطعه سازان، بیان کرد: مشکل ما در تامین مواد قطعه سازی است، متاسفانه مواد اولیه جوابگوی تولید برای تمام متقاضیان جامعه نیست و کلید آن کاهش قیمت مواد اولیه است.

او درباره راهکار‌های کاهش قیمت خودرو، تشریح کرد: آن کالایی که برای ایران است را نباید با دلار آمریکا مبادله کرد و می‌توانیم این گونه شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم، علاوه بر این وابستگی مان به خارج از کشور کم خواهد شد.

بیگلو بیان کرد: ترمز عقب ترمز دیسکی اکنون ۸۵ درصد داخلی سازی شده است  و در آینده ای نزدیک پروژه کوچک دیگری در خودکفایی را رونمایی خواهیم کرد.

اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر  با داخلی سازی محصولات خودرو

هاشمی عضو انجمن قطعه سازان و رئیس هیئت‌مدیره شرکت آذین تنه گفت: از سال ۷۳ تولید داخلی را راه‌اندازی کردیم و اکنون به ۱۰۰ درصد داخلی سازی قطعات رسیده‌ایم.

او با اشاره به اینکه فعالیت شرکت‌های قطعه ساز باعث اشتغال‌زایی زیادی شده است، گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برای این شرکت کار می‌کنند که باعث اشتغال‌زایی زیادی شده است.

هاشمی افزود: هم‌اکنون در صنعت خودرو بحث داخلی سازی مطرح است که در این زمینه صنعتگران با اشتیاق بیشتری کار می‌کنند و امیدوارم  در این حوزه موفق شویم.

عضو انجمن قطعه سازان بیان کرد: بحث دیگر راه‌اندازی میز گردها در صنایع است که اگر شرکت‌ها وارد این حوزه شوند قطعاً موفق خواهیم شد چرا که باعث اشتیاق بیشتر کارکنان می شود. با راه اندازی میزهای تخصصی وابستگیمان به خارج از کشور کاهش خواهد یافت.

عضو انجمن قطعه سازان تشریح کرد: تحریم‌ها باعث شد که در صنعت خودروسازی تقویت شویم و فرصتی برای داخلی سازی قطعات ایجاد شد.

هاشمی تشریح کرد: در گذشته تمام قطعات از خارج کشور وارد می‌شد، اما اکنون دیگر وارد نمی‌شود. کیفیت قطعات داخلی هیچ تفاوتی با نمونه‌های خارجی ندارد.

حالا انتظار می‌رود با اتکا به دانش نخبگان ایرانی و حمایت‌های دولت در این حوزه توانمندتر از پیش شویم و بتوانیم به داخلی سازی تمام قطعات برسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار