دکتر خانلرزاده مشکل بعدی در عدم رونق تولید را نبود نقدینگی در استان دانست و گفت: تولیدکننده نمی‌تواند همچون گذشته تولید کند پس در پرداخت وام به مشکل برخورده و وام جدید هم نمی‌تواند دریافت کند که مالیات و تأمین اجتماعی هم به آن اضافه می‌شود.
کد خبر: ۸۲۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 10 March 2020
مدرس کلینیک کسب و کار در همدان گفت: امروز همه فعالان اقتصادی به مشکلات واحد‌های تولیدی اشراف کامل داشته و در واحد‌های صنعتی به صورت ویژه باید در حوزه منابع انسانی وارد شویم. اکثر افرادی که وارد عرصه تولید می‌شوند دارای دانش مهارتی بوده و دانش مدیریتی بسیار ضعیفی دارند ضمن اینکه بعد از ورود به کار، چند سال فعالیت می‌کنند سپس با شکست مواجه می‌شوند و می‌روند

به گزارش ایسنا، سلیمان آبادی افزود: اینک در استان همدان شاهد هستیم که مدیرعامل بهترین شرکت و برند درگیر مسائل مالیاتی شده و تولید شرکت به مشکل خورده که در این زمینه می‌توان عوامل عدم رونق تولید را قوانین و مقررات، مالیات، دانش مدیریتی، نیروی انسانی ماهر، فرهنگ کار و بهره وری کار دانست.

دکتر خانلرزاده، مدرس دانشگاه نیز در تکمیل موانع تولید در استان گفت: حال صنعت استان همدان خوب نیست و در بخش سرمایه گذاری با وجود امکانات در رتبه بندی کشوری بسیار ضعیف هستیم.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه با مرکز کشور فاصله کمی داریم و ۱.۷ ذخایر معدنی کشور در همدان است، اما عملکرد جذب سرمایه گذاری خوبی نداریم و بروکراسی اداری از بزرگ‌ترین علل ضعف تولید و جذب سرمایه گذار است.

خانلرزاده افزود: محافظه کاری مدیران و هنرمند نبودن آن‌ها برای تغییر سیاست‌های موجود در راستای رونق تولید استان نیز درد بزرگی است که همه سرمایه گذاران را فراری می‌دهد و ورود تعداد زیادی سرمایه گذار در استان پس از پنج ماه تلاش و درگیری در آخر هم ناکام می‌ماند.

وی مشکل بعدی در عدم رونق تولید را نبود نقدینگی در استان دانست و گفت: تولیدکننده نمی‌تواند همچون گذشته تولید کند پس در پرداخت وام به مشکل برخورده و وام جدید هم نمی‌تواند دریافت کند که مالیات و تأمین اجتماعی هم به آن اضافه می‌شود.

این مدرس دانشگاه نبود احساس نیاز و ضعف دانش روز را از دیگر عوامل برشمرد و گفت: صنعت و دانشگاه باید یکدیگر را پیدا کرده و نیرو‌های متخصص خود را به دانش روز تجهیز کنند، اکنون بسیاری از واحد‌های تولیدی در همدان هستند که با دانش روز کار نمی‌کنند و اولویت‌های پژوهشی هم با صنعت ارتباط ندارد بنابراین اگر بخواهیم گام مؤثری برداریم باید مدیران مجاب شوند که تولید کلان داشته و با سیاست‌های کلان پیش روند.

شریفی، معاون آموزش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز نبود نیروی انسانی، نقدینگی و مدیریت ارتباط بین صنعت و دانشگاه را مشکل ندانست و گفت: برای کسب اطلاعات تکمیلی در این باره یک سامانه به نام «تاپ» با همکاری دو وزارت علوم و صمت به وجود آمده، اما استقبالی برای ثبت نام نشده و ما مدام در حال التماس از واحد‌های تولیدی برای ثبت نام در این سامانه هستیم. تاکنون توانسته ایم ۲۸ واحد تولیدی را در این سامانه ثبت کنیم در حالیکه در شهر‌های صنعتی دیگر ۲۰۰۰ ثبت نام به راحتی انجام شده است.

عبدالملکی، دبیر کمیسیون تخصصی آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی استان همدان هم گفت: ۱۲ کمیسیون تخصصی و ۴۸ کمیته در استان فعال است که به این نتیجه رسیده اند که زیرساخت توسعه استان مشکل دارد.

وی نبود تخصص و کهنه بودن ساختار‌های صنایع از نظر سخت افزاری و نرم افزاری را از دیگر عوامل ضعف تولید در استان خواند و اظهار کرد: صنایع استان توان رقابت با کشور‌های دیگر را دارد، اما بدانیم صادرات در سال گذشته از نظر وزنی ۳۰ درصد افزایش داشته، اما از نظر ریالی با ۱۰ درصد کاهش مواجه بوده ایم که با این شرایط به مرور تولیدکننده در بازار جهانی دوام نمی‌آورد.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: چرخه توسعه در استان مشکل دارد و تولیدکننده که باید تبلیغات را سود بداند، هیچ گونه هزینه‌ای برای تبلیغات نمی‌کند بنابراین اگر قرار است نتیجه‌ای بگیریم باید چرخه تولید و مشکلات آن بررسی و موانع و راهکار‌ها احصا شود و در طرح پایش سالانه فصلی در اتاق بازرگانی ۸۰ درصد محور کار را روی عقبگرد‌ها بگذارد.

‌وثاق، مدرس کارآفرینی نیز درباره موانع رونق تولید گفت: ابتدا ضعف ارتباطی است که بدانیم در کجای کار هستیم و در کشور چه کسی با ما همراه است و دومین عامل ضعف در تحقیق بازار است، سومین مرحله بررسی عدم استفاده از مشاوره و مرحله بعد فرهنگ کارآفرینی است.

حیاتی، کارشناس بانک ملی نیز در این زمینه بیان کرد: بانک به عنوان یک مرجع تولیدی در کنار واحد تولیدی است بنابراین باید سرمایه‌های سرگردان جامعه را جمع کرده و برای روان شدن چرخه تولید به تولید تزریق کند، اما برخی بانک‌ها با سوددهی تورم را به وجود آورده و سیستم بانکی کشور را به نابودی کشاندند.

وی افزود: بورس امروزه رونق گرفته و سرمایه‌ها را جمع کرده و موضوع بعدی از زمانی که در سیستم اداری آمار و ارقام وارد شد، ما را بیچاره کرده به طوریکه از وقتی مراجعی با واحد‌های تولیدی سروکار پیدا کردند، کار خراب و منابع بانکی فریز شد و به دست تولیدکننده نما‌ها افتاد که در واقع سارقان غیرمسلحی هستند که از بانک وام گرفته و هیچ‌مرجعی از آن‌ها نمی‌تواند، پس بگیرد.

کلوندی از مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه بسیاری از مسائل درگیر مسائل حکومتی است، مثل وامی که به تولیدکننده ارائه می‌شود، اما به جای تزریق در تولید، برای خود ماشین می‌خرد و بدون زحمت با سود کلان می‌فروشد بنابراین باید زیرساخت‌ها درست شود به طوریکه در برخی تولیدات خاص کشور مانند زعفران اگر دستگاه و تجهیزات به روزرسانی شود بازار جهانی را در دست گرفته که این امر با کمک به قوی کردن بسیج نخبگان برای ارتباط گیری بیشتر محقق می‌شود.

رضویان، مدیر R&D شرکت سیمان هم با اشاره به بحث عارضه یابی و مشکل دیرینه تولید در این بخش گفت: مشکل اصلی نبود بیشینه سیستم است و خیلی‌ها نمی‌دانند مدیریت سیستم چیست و بسیاری از تصمیم‌ها خطی گرفته می‌شود به طوریکه نخستین راه حلی که به ذهن مدیر مجموعه می‌رسد، انجام داده و علت و معلول‌ها را درنظر نمی‌گیرند.

وی افزود: اگر کسی که در جایگاه تصمیم گیری نشسته نتواند از تفکرات مجموعه استفاده کند هر چند بار هم که سامانه تاپ ایجاد شود و ملزومات در آن رعایت نشود، مشکلی حل نشده و مابقی سیستم‌های صنعتی از همان سیستم خطی پیروی می‌کنند.

رضویان با بیان اینکه در بحث تفکرات سیستمی و آموزش همچنان با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: مشکل امروز این است که مدیران بخش خصوصی مانند مدیران دولتی رفتار کرده و مهارت مواجهه با بحران را ندارند. هرگاه بحران جدید در مجموعه‌ای دولتی به وجود می‌آید می‌دانند مدیر ناکارآمد است، اما کنار نمی‌رود و باید کنار گذاشته شود، اما نمی‌شود.

وی بیان کرد: بسیاری از واحد‌های تولیدی عادت کرده اند با سوبسیدی که گرفته اند تولید کنند و اگر برداشته شود شکست می‌خورند و در موازات آن هیچ تلاشی نمی‌کنند که سیستم‌های خود را به روز کنند.

رضویان بسیاری از عارضه‌ها را دار مجامع صنفی دانست و گفت: مشکل تأمین قطعات یدکی، نبود پتانسیل و ارتباط دوسویه بین تولیدکنندگان در سراسر کشور از دیگر مشکلاتی است که باید بررسی شود چرا که امروز نیازمند بازاریابی و بازارسازی هستیم.

تیموری، مدیرکل سابق استاندارد استان همدان نیز گفت: زمانی که حساب کتاب، نیروی کار متخصص و منابع داشتیم، از آن استفاده نکردیم و اینک دنبال صنعت در دانشگاه هستیم و نیروی آموزش دیده متخصص نیاز داریم که در دسترس نیست. ضعف یعنی امروز نیروی متخصص ما مشکل پیدا کرد، باید سریع برای آن جایگزین انتخاب کنیم که نداریم پس همه چیز را از دست می‌دهیم.

وی نبود فرهنگ تولید و جذب سرمایه گذار را از دیگر عوامل ضعف تولید دانست و بیان کرد: امروز یا مدیران توانمند نیستند که مشکل را حل کنند و یا اعتماد به نیروی کار وجود ندارد همچنین نبود بانک اطلاعات آنلاین از منابع استان یک مشکل بزرگ است که هر کس طالب تولید در استان باشد باید به دنبال ظرفیت‌ها بگردد.

وی افزود: دولت دست مردم را باز گذاشته، اما در حوزه‌ای که خود منابع را شناسایی کند و بعد مالکیت آن را به مردم بدهد، اما باید در شرایط بحرانی اقتصادی کنونی سیاست هدایتی، نظارتی و حمایتی خود را ابزار کند.

تیموری تصریح کرد: بورس در همدان مدتی است که جان گرفته و همدان به عنوان دهنده سرمایه به کشور باید به سمت بورس کشیده شود تا تولید استان رونق بگیرد که متأسفانه بیشتر بیکاران در استان همدان از خانواده‌های پولدار هستند که ریسک تولید ندارند.

زیرک، نماینده اقتصاد و دارایی استان همدان نیز در این باره گفت: در تصمیم گیری‌های اقتصاد سه عامل خانوار، بنگاه و دولت وجود دارد که این سه عامل متعادل نیستند و همگرایی ندارد به طوریکه در کشور ما همه تقصیر‌ها را به گردن بنگاه می‌اندازند. در چند سال گذشته بخش خصوصی حامی تولید بوده و فراتر از دولت در مسیر توسعه استان قدم گذاشته که اگر سه طرح متعادل شود و به همگرایی برسد توسعه اقتصادی هم برای استان به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه در اقتصاد و دارایی کانال ارتباطی مرکز خدمات سرمایه گذاری وجود دارد، اظهار کرد: در بخش سرمایه گذاری در استان همدان موازی کاری‌های بسیاری وجود دارد و بسیار از دستگاه‌ها که تولیدی هستند، با موازی کاری از هدف استان دور می‌شوند.

آئینی، نماینده سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز گفت: در سند آمایش استان جزء به جزء مسائل صنعت و تولیدات نوشته شده و باید بدانیم همدان در بخش گردشگری قدرت دارد و باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه بحث امنیت شغلی در صنعت از عوامل مهم است که با سهولت در کار‌های جوازدار باید این امر را محقق کنیم، افزود: عزم جدی برای ثروت اندوزی در همدان نیست و یک حصار دور آن کشیده شده و مانع ارتباط با خارج از استان می‌شوند بنابراین باید فکری برای فرار سرمایه از استان کنیم.

توکلی، نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز با بیان اینکه همدان صنعتی نشود، بهتر است و باید به سمت تقویت صنایع دستی و اشتغال روستایی برویم، گفت: در استان همدان ۲۰ روستا تولید پوشاک می‌کنند و ۵۰ درصد پوشاک ایران در همدان تولید می‌شود که تقویت این موضوع ارزآوری خاصی دارد. امروز ارزش افزوده از همدان خارج می‌شود و ۲۰۰۰ استادکار ماهر نیازمند ساماندهی هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار