جایگاه‌های سوخت یکی از مراکزی هستند که امکان شیوع کرونا را فراهم می‌کنند و در صورتی که به رعایت اصول بهداشتی اهمیتی داده نشود منجر به شیوع بیماری خواهد شد.
کد خبر: ۸۳۰۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۱ 12 March 2020

مجتبی داراب‌پور: با توجه به شیوع ویروس کرونا، ضرورت رعایت نکات بهداشتی جهت پیشگیری از انتقال این ویروس امری ضروری است.

یکی از مراکزی که امکان شیوع کرونا را فراهم می‌کند، جایگاه‌های سوخت هستند؛ چرا که روزانه افراد زیادی برای تامین سوخت وسیله نقلیه خود به پمپ بنزین‌ها مراجعه می‌کنند و در صورتی که به رعایت اصول بهداشتی اهمیتی داده نشود منجر به شیوع بیماری خواهد شد.

با توجه به اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در روزهای اخیر اعلام کرده که سوخت‌گیری توسط کارکنان جایگاه‌های سوخت در کل کشور الزامی شده است، اما متاسفانه این مصوبه در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت اهواز رعایت نمی‌شود.

در متن این اطلاعیه آمده که ضروری است فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط کارکنان جایگاه‌ها انجام و دستکش یکبار مصرف برای استفاده عموم در دسترس قرار گرفته شود و تاکید می‌شود فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت هزینه بدون دستکش یک‌بار مصرف انجام نشود.

همچنین این اطلاعیه، جایگاه داران را مکلف کرده است باید تمامی نازل‌ها، صفحه کلید دیسپنسرها، سرویس بهداشتی و ... به طور مستمر با مواد ضدعفونی کننده مناسب نظافت شود.

این در حالی است که تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت سطح شهر اهواز، الزامات مندرج در اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را رعایت نمی‌کنند و تنها در صورت درخواست همراه با خواهش مردم، کارکنان جایگاه اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند؛ در غیر این صورت، مردم مثل سابق و روزهای پیش از شیوع بیماری، خود اقدام به انجام سوخت‌گیری می‌کنند.

همچنین در برخی جایگاه‌ها مردم اطلاعیه شرکت ملی پخش را به اپراتورها یادآوری می‌کنند که متصدیان پمپ بنزین‌ها با بی‌توجهی به این موضوع، از انجام سوخت‌گیری امتناع کرده و از مردم می‌خواهند خود اقدام سوخت‌گیری کنند.

بیشتر پمپ بنزین‌ها فاقد مواد ضدعفونی و دستکش هستند

فرید عباسی یکی از رانندگانی است که از عدم سوختگیری توسط اپراتورهای پمپ بنزین گلایه‌مند است و می‌گوید: اگر جایگاه‌ها دستکش و مواد ضدعفونی را برای مردم تامین کنند، خودمان اقدام به سوخت‌گیری می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: از چند جایگاه بنزین زده‌ام اما بیشتر آنها فاقد مواد ضدعفونی و دستکش هستند و بعضا نکات بهداشتی توسط کارکنان آن رعایت نمی‌شود.

 اپراتورها سوخت‌گیری را انجام نمی‌دهند

مسلم راننده دیگری است که با حضور در پمپ بنزین لوله‌سازی اهواز، می گوید: بارها به اپراتورها درخواست سوخت‌گیری توسط خودشان دادیم اما متاسفانه نه تنها توجهی به این موضوع نکردند بلکه نازل ها و دکمه‌های وارد کردن رمز و کارتخوان را نیز ضدعفونی نمی‌کنند.

 سعید راننده تاکسی درون شهری است، او در این‌باره می‌گوید: سوخت‌گیری توسط اپراتورها به کندی انجام و سبب می‌شود زمان بیشتری در صف بایستیم؛ به همین دلیل سعی می‌کنم پر کردن باک را به متصدی جایگاه محول نکنم.

 در حالی که استاندار خوزستان گفته بود همه جایگاه‌داران موظف هستند از کارکنان خود برای مراحل بنزین زدن خودروها استفاده کنند و شهروندان در صورت مشاهده چنین بی‌توجهی‌هایی می‌توانند موارد را به روابط عمومی و یا اداره‌کل بازرسی استانداری خوزستان منتقل کنند، اما نظر متصدیان چیز دیگری است.

 سوخت‌گیری وسایل نقلیه توسط اپراتورها کار ما را دوچندان می‌کند

مرتضی یکی از اپراتورهای پمپ بنزین که به شدت از این وضع گلایه داشت می‌گوید: برخورد بعضی از رانندگان با من و همکارانم مناسب نیست و به تندی با ما صحبت می‌کنند.

 وی با بیان اینکه انجام سوخت‌گیری برای رانندگان، کار او را دوچندان کرده است ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه کارمان زیاد شده، انتظار داریم افزایش حقوق را در این مدت لحاظ کنند و زحمت مضاعف ما نادیده گرفته نشود.

برخی رانندگان پس از سوخت‌گیری بدون دادن هزینه فرار می‌کنند

متصدی دیگری نیز در تکمیل صحبت‌های همکار خود تصریح می‌کند: برخی مواقع پس از پر کردن باک بنزین برای مردم، راننده‌ها اقدام به فرار می‌کنند و از دادن هزینه سر باز می‌زنند.

وی همچنین با بیان اینکه دیگر برای هیچ راننده‌ای بنزین نمی‌زند می‌افزاید: هزینه دریافت نشده از حقوق متصدی کسر می‌شود؛ مگر حقوق ما چقدر است؟ در صورتی که چند بار در روز این اتفاق رخ دهد، سر ماه باید علاوه بر از دست رفتن حقوق‌مان، مبلغی را هم بدهکار شویم.

مواد ضدعفونی به اندازه کافی در اختیار نداریم

متصدی پمپ بنزین دیگری در اهواز نیز می‌گوید: لوازم بهداشتی چون دستکش و مواد ضدعفونی کننده به اندازه کافی در اختیار ما نیست و بیشتر مواقع یک دستکش را برای یک شیفت کاری استفاده می‌کنیم و بعضی مواقع هم بدون دستکش هستیم.

این در حالی است که مدیر پخش فرآورده‌های نفتی خوزستان از انجام مصاحبه و ارائه توضیحات مبنی بر دلیل عدم تامین لوازم بهداشتی برای کارکنان و راهکارهای پیشنهادی برای کاهش مشکلات متصدیان امتناع کرده است.

جایگاه‌های سوخت‌گیری به نکات بهداشتی توجه کنند

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز جایگاه‌های سوخت یکی از محل‌هایی می‌داند که می‌تواند نقطه بحرانی برای انتقال ویروس باشد و در این‌باره می‌گوید: مردم تا حد امکان دفعات بنزین، گاز و گازوئیل گرفتن خود را کاهش دهند و در هر بار مراجعه به جایگاه سوخت کاملا باک ماشین خود را پر کنند که دفعات کمتری مجبور به مراجعه شوند.

«مهرداد شریفی» می‌افزاید: حتی‌الامکان سعی شود عملیات سوخت‌گیری توسط کارکنان (اپراتور) جایگاه انجام شود؛ در غیر این صورت، زمان مراجعه به جایگاه سوخت با خود دستکش یکبار مصرف ببرید و در زمان پرداخت هزینه به صورت مستقیم دست به هیچ چیزی نزنید.

وی با بیان اینکه در صورت نبودن دستکش از دستمال کاغذی جهت دست‌زدن به وسایل همچون نازل و یا دستگاه کارتخوان استفاده شود تصریح‌ می‌کند: در طول مدت زمان حضور در جایگاه سوخت و بعد از آن به هیچ‌وجه صورت خود را با دست لمس نکنید.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به اینکه در راستای پیشگیری و مقابله با کووید 19 ضرورت دارد جایگاه‌داران هم نکاتی را رعایت کنند ادامه می‌دهد: نظافت و ضدعفونی وسایل و تجهیزات همچون نازل‌ها، پمپ‌ها، دستگاه کارتخوان، صفحه‌نمایش و کلیدهای نصب شده بر روی پمپ‌ها به‌صورت مرتب و مستمر با گندزداهای ابلاغ شده ضدعفونی و گندزدایی شوند.

وی اضافه می‌کند: نیروهای خدماتی (اپراتور) حتی‌الامکان از گرفتن وجه نقد خودداری کرده و استفاده از دستگاه کارتخوان را مدنظر قرار دهند.

شریفی عنوان می‌کند: متصدیان سوخت‌گیری بعد از شیف کاری دست خود را با آب و صابون شست‌وشو دهند و در صورت عدم استفاده از دستکش ضرورت دارد در طول شیف چندین بار نسبت به شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل 30 ثانیه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در صورت لزوم، اپراتور جایگاه باید عملیات سوخت‌گیری را برای مراجعین انجام دهد خاطر نشان می‌کند: لازم است چندین بسته دستکش در جایگاه سوخت نگهداری شود و در صورت درخواست مشتری در اختیار آنها قرار دهند.

با این حال، در سطح اغلب جایگاه‌های سوخت اهواز، اثری از ضدعفونی و وجود مواد ضدعفونی کننده و یا حتی دستکش در دستان اپراتورهای سوخت‌گیری دیده نمی‌شود و کماکان توصیه‌های بهداشتی در این جایگاه‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

در این روزها که شیوع بیماری با سرعت بیشتری در حال پیشروی است، انتظار می‌رود اپراتورهای جایگاه‌های سوخت در اهواز، به دستورات شرکت ملی پخش توجه کرده و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار