به قلم شفیع بهرامیان – روزنامه نگار
کد خبر: ۸۳۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱ 12 March 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،

جامعه ما در سالیان گذشته بحران‌ها و مصیبت‌های بسیار زیادی پشت سر گذاشته؛ جنگ خانمان‌سوز ۸ ساله، سیل‌های ویرانگر، زلزله‌های مخرب، تورم و گرانی، تحریم‌های کشنده، آنفلوانزاهای متفاوت و بسیاری دیگر از دردها و بلاها را به خود دیده اما همچنان سرپاست. این روزها نیز، «ویروس کرونا»، آفت دیگری است که به جان جامعه ایرانی افتاده است.

دراین‌بین این کرونای «کووید-19» با خود بیماری‌های بی‌شمار دیگری چون کرونای اقتصادی، کرونای بی‌مهری به هم‌وطن، کرونای احتکار، کرونای انکار، کرونای بی‌فرهنگی، کرونای غیر اجتماعی‌بودن، کرونای محافظه‌کاری و ده‌ها نوع کرونای دیگر را شیوع داده و بیم آن می‌رود که اگر مردم، چون همیشه، درکنار هم و همدل و متحد با این «ویروس نامبارک» مبارزه نکنند، اتفاقات بدتری در انتظار هموطنانمان باشد.

گذشته از همه این مشکلات، اکنون، معضل دیگری دامن‌گیر جامعه شده است، در این ایام دشوار، برخی مسئولان و« از ما بهتر زادگان»، گوشی به دست، از خود استوری «لایو» و زنده می‌گذارند و با لب خندان و لوپهای گل‌انداخته، خبر از ابتلا به ویروس کرونا و در قرنطینه بودن خود می‌دهند که امیدواریم خداوند به همه آنها و ما، به شکلی که خود البته مصلحت می‌داند رحم کند، اما درد اینجا نیست، جای دیگری است!

مصیبت اینجاست که این روزها، در اذهان بسیاری، ابتلای به ویروس کرونا از مبتلا شدن به ویروس اچ آی وی (HIV) و بیماری ایدز، بدتر است و از همه راه‌ها و روش‌ها برای انکار و مخفی کردن بیماری خود یا بستگان حتی به قیمت رضایت به مرگشان، استفاده می‌کنند!
درحالی‌که ابتلای به ویروس کرونا همان ابتلای به ویروس آنفلوانزا اما با قدرت شیوع و همه‌گیری بیشتری است و فرد مبتلا شده هیچ گناه و قصوری دراین‌باره مرتکب نشده و فقط با کم‌توجهی خود و یا بی‌توجهی یک فرد ناقل دیگر، به این وضعیت افتاده است اما چنان جو روانی نادرستی نسبت به این بیماری در جامعه ایجادشده که متأسفانه کسانی که خود، مشکوک و یا به‌صورت قطعی مبتلا به کرونا هستند و حتی بستگان آنها، بشدت از آشکار کردن این وضعیت و یا بعضاً مراجعه به مراکز بهداشتی و پزشکی مربوطه ابا دارند!

این رسم نامیمون، حتی در برخی سازمان‌ها و نهادها نیز که اخباری از ابتلای برخی کارکنان آنها در گوشه و کنار کشور به چشم می‌خورد نیز با صدور تکذیبیه و اطلاعیه‌های عجیب‌وغریبی در حال شیوع و گسترش است؛ انکار و پنهان‌سازی نادرست یک بیماری!

این امر تا جایی پیش رفته که همین دیروز استاندار آذربایجان‌غربی، تهدید کرد که هرگونه استتار و مخفی سازی ابتلا به ویروس کرونا، قانوناً جرم بوده و مستوجب مجازات خواهد بود!

هم‌وطنان عزیز، مدیران ارجمند، ابتلای به کرونا نه جرم است نه گناه و نه منشأی چون ایدز و امثالهم دارد! پس دلیلی برای ترس یا خجالت کشیدن وجود ندارد!
لطفاً و به‌محض احساس علائم مشکوک به کرونا به پزشک مراجعه نماییم و چنانچه خدای‌ناکرده مبتلا شدیم از مردم و کسانی که در روزهای گذشته با ما هر نوع ارتباطی داشتند، آن را مخفی نسازیم تا آنها فرصت یابند خود یا نزدیکانشان را از ویروس در امان نگه ‌دارند، قبل از آنکه تبدیل به یک حلقه و زنجیره اشاعه بیماری شوند.

کرونا ایدز نیست پس پنهانش نکنیم که مخفی کردن آن، برابر با ایجاد بستر مناسب برای ابتلای مردمان بیشتری از بستگان و نزدیکان و هم‌وطنانمان خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار