معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: احیای سه رشته صنایع دستی کرمانشاه که درحال منسوخ شدن هستند را در دستور کار قرار داده‌ایم.
کد خبر: ۸۳۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵ 16 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،پیمان زین الدین، کرمانشاه را از استان‌های غنی در حوزه صنایع دستی دانست و اظهارکرد: هرچند تنوع بسیار خوبی در رشته‌های مختلف صنایع دستی در استان داریم، اما برخی از این رشته‌ها در طول یکی دو دهه اخیر روبه نابودی رفته‌اند.

وی تصریح کرد: کاربردی نبودن و متناسب نبودن تولیدات این رشته‌ها با سلیقه روز مردم باعث شده تا تعداد کمی از صنعتگران در این رشته‌ها باقی بمانند که گاها تعدادشان به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

معاون صنایع دستی استان تصریح کرد: به منظور حفظ این میراث‌های کهن در استان رایزنی‌هایی را با معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه انجام دادیم و موافقت مسئولین این معاونت را گرفتیم تا بتوانیم تعدادی از رشته‌های درحال منسوخ شدن استان را با برگزاری کلاس‌های آموزشی احیاء کنیم.

وی موج بافی، نمدمالی و ارغوان بافی را از جمله این رشته‌ها اعلام کرد و گفت: در کنار آموزش‌هایی که برای تربیت نیروهای جوان در این رشته‌ها خواهیم داشت، باید این رشته‌ها را به سمت کاربردی شدن و متناسب با نیاز روز بازار پیش ببریم.

زین الدین در ادامه از تلاش برای ثبت ملی ارغوان بافی روستای داریان پاوه خبرداد و گفت: وجود درختچه‌های فراوان ارغوان در روستای داریان از دیرباز باعث شده تا مردم این روستا به هنر اصیل ارغوان بافی بپردازند و این هنر قدمتی طولانی بین مردم این روستا داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای حفظ این میراث کهن درحال تهیه پرونده ثبت ملی آن هستیم تا آن را به شورای ثبت آثار ملی در وزارت میراث فرهنگی ارسال کنیم.

معاون صنایع دستی کرمانشاه در ادامه بر لزوم رونق تولیدات صنایع دستی در استان تاکید کرد و گفت: در این راستا در یازده ماهه امسال 13 مجوز جدید راه اندازی کارگاه‌های صنایع دستی را در استان صادر کردیم و مجوز 46 کارگاه دیگر را نیز تمدید کردیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت برای 1017 نفر در استان پروانه تولید انفرادی - مشاغل خانگی صنایع دستی – صادر شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار