هر کسی این روزها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی درباره آمار مبتلایان و کشته‌های کرونا سخن می‌گوئید و که باید به عنوان یک مخاطب با راستی‌آزمایی، خود را بازیچه خیلی از رسانه‌های غیررسمی و زرد نکنیم.
کد خبر: ۸۳۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰ 17 March 2020

به گزازش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،در این اوضاع و احوال کرونایی که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ابزار خوب و دم‌دستی است، کسانی هستند که با حرف آوردن و حدیث پیش این آن بردن از کرونا، هر لحظه آمار مبتلایان آن و کشته‌هایش را بالا و بالا می‌برند و اوضاع را وخیم و سیاه نشان می‌دهند.

البته اخباری که مهم هستند اغلب درباره آن‌ها ابهام وجود دارد و به راحتی دست‌خوش شایعات می‌شوند و شایعه‌پردازان و رسانه‌های غیررسمی هر اخبار غیرموثقی که به دستاشان می‌رسد منتشر می‌کنند و برای مردم ترس و استرس ایجاد می‌کنند.

حالا که اینگونه است که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هر کسی از هر دری درباره کرونا سخن می‌گوئید، به عنوان یک مخاطب باید برای راستی‌آزمایی خبر، آن را با چند منبع معتبر به ویژه رسانه رسمی مقایسه کنیم و اگر امکان‌پذیر بود به نظرات کارشناسان آن حوزه مراجعه کنیم.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مجموع تعداد بیماران حاد تنفسی بستری شده در بیمارستان‌های استان از روز ابتدا شیوع اپیدمی کروناویروس تا روز گذشته 616 مورد بوده که 503 نفر از این تعداد بیماران بهبود یافته و با حال عمومی مساعد از مراکز درمانی استان ترخیص شده‌اند و در حال حاضر 103 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری و 115 مورد قطعی نیز شناسایی شده است.

برخی از منابع که اسم خود را رسانه می‌گذارد آمار را بسیار بیشتر از این اعلام می‌کنند که در این رابطه دکتر علی‌رضا جهانبخش، متخصص بیماری‌های تب‌دار و عفونی و عضو کادر درمان بیمارستان مختص بیماران کرونایی کرمانشاه توضیح می‌دهد.

وی اظهار داشت: وارد مرحله‌ای از بیماری شدیم که شاهد نقل و انتقالات آن در شهر هستیم، بیمارانی که مراجعه می‌کنند دیگر سابقه سفر به مناطق آلوده و پرخطر یا بیماری زمینه‌ای را ندارند یعنی کرونا ویروس در بین شهروندان پراکنده شده، در بین تمامی صنوف و سنین مختلف دیده می‌شود هر چند کودکان تا حد زیادی مصون هستند.

این متخصص بیماری‌های تب‌دار و عفونی ادامه داد: الان بیماران زیادی با علائم سرفه، تنگی نفس و تب مراجعه می‌کنند که تعدادی را بستری و برای تعدادی قرنطینه خانگی توصیه می‌شود تا ازدحام بیش از حد در بیمارستان‌ها به‌وجود نیاید.

وی به تمهیدات اندیشیده شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص اشاره و بیان کرد: تصمیم گرفتیم همه بیماران تنفسی را بستری نکنیم، کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند با کمبود اکسیژن مواجه هستند و نیاز به مراقبت بیمارستانی دارند، بستری می‌شوند.

جهانبخش بیماران بستری شده را در دو گروه توصیف کرد و ادامه داد: گروه اول بیمارانی هستند که در بخش‌های عادی بستری می‌شوند مرتب اکسیژن خون آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود و اگر به زیر 60 درصد برسد به آی‌.سی.یو ارجاع داده می‌شوند، گروه دوم علائم ریوی شدید دارند و آی.سی.یو مراقبت‌های درمانی برای آن‌ها انجام می‌شود.

جهانبخش با بیان اینکه ازدحامی هم‌اکنون در 2 بیمارستان مخصوص بیماران کرونایی در کرمانشاه نداریم، گفت: تجربه نشان داده که قرنطینه خانگی بهتر نتیجه می‌دهد، تمهیداتی برای داروی این افراد اندیشیده شده و مراقبت‌ها در منزل انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: افراد معاینه می‌شوند میزان اکسیژن خون اندازه‌گیری می‌شود، با سی‌.تی.‌اسکن و دیگر مراقبت‌ها تشخیص می‌دهیم مورد کرونا هست یا نه، بعد بنا بر معیارها ارزیابی می‌کنیم که به بیمارستان ارجاع داده شوند و یا در منزل مراقبت شوند و دستورالعمل‌های لازم را ارائه می‌دهیم.

این متخصص بیماری‌های تب‌دار و عفونی با بیان اینکه استراتژی حال حاضر ما این است که زنجیره انتقال را کندتر و قطع کنیم، افزود: اگر خود مراقبتی انجام شود و از حضور در اجتماعات پرهیز شود، بیماری به حالت انفجار نمی‌رسد.

وی در خصوص چگونگی قرنطینه خانگی، اضافه کرد: فرد بیمار ارتباط خود را با دیگران باید تا 14 روز قطع کند، در یک اتاق با تهویه مناسب قرنطینه شود، فرد کاملا استراحت کند آرامش و تغذیه مناسب داشته باشد.

جهانبخش ادامه داد: ویروس از طریق پوست وارد بدن نمی‌شود از طریق دستگاه تنفسی از طریق چشم، بینی، دهان و گوش وارد می‌شود، بنابراین شستن مرتب دست‌ها با صابون و آب گرم بهترین راه پیشگیری است.

وی افزود: تا افراد علائم نداشته باشند نیاز به اقدام درمانی نیست، ممکن است فرد مبتلا شود و متوجه نشود، تنها مراقبت‌های بهداشتی را جدی بگیرید و نگران نباشید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز، اظهار داشت: آمار اعلام شده ازسوی ما مربوط به بیمارانی است که بستری می‌شوند و تست کرونا در مورد آن‌ها انجام می‌شود، مسلما آمار در جامعه بیشتر از این‌ها است چون بیماران سرپایی را بررسی نمی‌کنیم و تست برای آن‌ها انجام نمی‌شود.

محمودرضا مرادی ادامه داد: بالاخره برخی از تست‌ها منفی کاذب دارند درصدی ممکن است دارای علائمی کاملا مثبت باشند ولی بنا بر دلایلی در تست مثبت نباشند، همچنین بعضی از موارد بیمار عکس سینه و سی‌.تی.اسکن مشکوک به کرونا دارند ولی تست آن منفی می‌شود.

وی با بیان اینکه آمار کرونا در کرمانشاه روزانه از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌شود، اضافه کرد: 100درصد آمار اعلامی صحت دارد، ولی در مورد بیماران بستری است که آماری در ارتباط با بیماران سرپایی و یا که مراجعه نکرده‌اند، نداریم.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در استان کرمانشاه در ادامه، گفت: آزمایش پی‌.سی‌.آر در استان کرمانشاه در دو مرحله هم صبح و هم بعدازظهر انجام می‌شود که تقریبا در هیچ جای کشور سریع این‌گونه جوابدهی نداریم، به خاطر اینکه بیمار در بیمارستان سریع تعیین و تکلیف شود و تعداد بستری‌ها به حداقل برسد.

ابراهیم شکیبا اضافه کرد: آزمایش انجام شده فقط برای بیماران بستری است، قطعا تعداد افراد درگیر با این بیماری زیاد است.

وی افزود: حقیقتا این بیماری درمان ندارد درمانی که انجام می‌شود درمان‌های حمایتی است و یا درمان‌هایی است که براساس تجربیات در چین جواب داده و تا حدودی موثر بود، تنها راه کنترل آن پیشگیری با رعایت اصول فردی و رفتارهای اجتماعی است.

شکیبا به مردم توصیه کرد بحث در خانه ماندن را جدی بگیرند و افزود: دید و بازدیدها را به صفر برسانید، خرید شب عید نداشته باشید، به هیچ عنوان قرار نیست سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها بسته شوند، لذا برای خرید ازدحام نکنید.

حال، رسانه‌ها در این فضا باید پای وجدان کاری و اخلاقی خود بمانند، چرا که انتشار هر خبری پیامدهایی در پی دارد که نمی‌توان با آن بی‌تفاوت بود با روح و روان مخاطب بازی می‌کند، البته با داشتن سواد رسانه‌‌ای در بحران‌های از این دست، افراد بازیچه خیلی از رسانه‌های غیررسمی و زرد نمی‌شوند و در چنین روزهای دست این رسانه‌ها رومی‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار