باوجود تعطیلی اماکن مذهبی، بازار و بوستان‌های شهری اما همچنان بی‌توجهی و بی‌ملاحظگی عده‌ای نسبت به در خانه ماندن و عدم رعایت اصول خود مراقبتی و ترافیک سنگین در ورودی های استان مانع از قطع زنجیره مرگبار کرونا شده و زمینه را برای موج دوم شیوع این ویروس و تبعات خطرناک آن از نبود امکانات پزشکی، تخت بیمارستانی تا افزایش مرگ و میر را فراهم کرده است.
کد خبر: ۸۳۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۹ 25 March 2020

به گزارش تابناک قم، پژمرده شدن یک انسان و پرپرشدنش در شرایط عادی حادثه تلخ و جان‌سوزی است، اما چه می‌شود وقتی بعضی از ما بابی احتیاطی و سبک‌سری فرصت زندگی را از دیگران می‌گیریم و از کنار آن ساده و بی‌تفاوت می‌گذریم. اگر کمی از زاویه بهتری به حال‌وروز خانواده متوفیان کرونایی نگاه کنیم و حس غربت، دل‌تنگی و تنهایی آن‌ها را از فاصله نزدیک‌تری بنگریم، به خودمان اجازه نمی‌دهیم که با رفت‌وآمدهای پرشمار از قطع زنجیره مرگبار این ویروس مانع می‌شویم و هرروز تعداد دیگری از خانواده‌ها را داغدار می‌کنیم، داغی که ممکن است هرلحظه بر دامن خود ما نیز بنشیند.

برای عده‌ای از ما که از بین اطرافیان و نزدیکانمان در دام کرونا گرفتار نشده‌اند،خطر همه‌گیری این ویروس را جدی نگرفته نمی‌شود و غافل از این هستیم که " آتش که گرفت تر و خشک را باهم می‌سوزاند" و شاید وقتی متوجه این خطر شویم که بسیار دیر شده باشد.

اما قم شهری بود که برای نخستین بار ورود ویروس به کشور را کشف و بلافاصله آن را به صراحت اعلام کرد و تمام کشور را نسبت به شیوع این بیماری از شهرهای دیگر و ورود آن به شهر قم هوشیار ساخت، هر چند بدلایلی به‌تدریج و با گسترده‌تر شدن ابعاد سرایت این ویروس در استان‌های دیگر هرروز بر حجم نگرانی‌های مردم در مسیر پیشگیری و کنترل کرونا اضافه شد و این نگرانی ها همچنان در قم و بسیاری از استان های دیگر کشور ادامه دارد.

شیوع گسترده کرونا و خطری که از هر زمان دیگری نزدیک‌تر به نظر می‌رسید و هرروز تعداد بیشتری را در کام خود فرومی‌برد به‌تدریج تولیت آستان حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران را نیز با وجود توصیه های مسوولان وزرت بهداشت و نظر موافق مراجع تقلید سرانجام پس از سه هفته کشاکش فشار رسانه ها از یکسو و مقاومت و مخالفت عده ای دیگر با یک تصمیم جمعی اقدام به بستن درب‌های این دو مکان مقدس کردند.

هم‌زمان شهرداری قم نیز از بستن بوستان‌های اصلی شهر خبر داد و اعلام کرد که نوروز امسال هیچ‌گونه خدماتی به مسافران نوروزی ارائه نخواهد شد و اسکانی نیز در کار نخواهد بود، همچنین تعطیلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و پارک‌سوارهای شهری نیز به دلیل کاهش تقاضای سفر در شهر دنبال شد.

در ادامه وضعیت مراکز اقامتی و هتل‌های استان نیز تعریفی نداشته و از همان ابتدای امر بسیاری از این مراکز از تعطیلی این مراکز خبر دادند و عملا تقاضایی نیز از سوی مردم و یا مسافران برای اسکان در این هتل‌آپارتمان‌ها و سایر مرکز اقامتی وجود ندارد و روزهای همراه با رکود بی‌سابقه‌ای را پشت سر می‌گذارند.

تعطیلی پاساژها و بازار قم

اما دراین‌بین یکی از نگرانی‌های اصلی و مهم در شیوع هر چه بیشتر کرونا، فعالیت پاساژها و بازارهای استان بود وعده‌ای همچنان اصرار دارند اولین مکانی که باید اطلاعیه تعطیلی بر سر درب آن‌ها نصب می‌شد همین مراکز هستند چراکه تجمع و حضور مردم در این محافل بسیار بیش‌تر از سایر نقاط هدف است.

زمزمه‌های تعطیلی بازار و پاساژهای قم پس از حرف‌وحدیث‌های فراوان و افزایش نگرانی‌ها از موج دوم کرونا، سرانجام چند روز پس از آغاز سال نو به واقعیت پیوست و اتاق اصناف قم با صدور اعلامیه رسماً از تعطیلی تمامی صنوف به‌جز رسته‌های خاص و مایحتاج مردم تا ۱۵ فرودین ماه در استان خبر داد.

اتاق اصناف قم آورده بود: با توجه تصمیمات اتخاذشده در سطح ملی و در جهت مبارزه با بیماری منحوس کرونا، کمک به‌سلامتی مردم شریف استان، کاهش تردد در سطح شهر و هرگونه تجمعات حتی کوچک، یکی از راه‌های کنترل این بحران تعطیلی بازار شهر و فعالیت‌های صنفی غیرضروری می‌باشد.

پس‌ازاین اطلاعیه بسیاری از پاساژهای بزرگ و معروف قم بسته‌شده و فرآیند خریدوفروش صورت نمی‌گیرد اما همچنان خیابان‌های تجاری و مرجع شهر همچنان شاهد حضور پرشور مردم هستند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا حاکی از این است که وضعیت کلی بازار، مراکز عمده خرید و خیابان‌های پرتراکم شهری نسبت به قبل از آن تغییر چندانی نکرده است، خیابان‌هایی چون شهید بهشتی و ۳۰ متری شهید کیوانفر، شهر قائم و خیابان آذر، خیابان زنگارکی و ۱۴ متری امام حسین(ع) و برخی خیابان‌های شهرک پردیسان همچنان شاهد سیل جمعیت در ساعاتی از شب هستند.

به‌بیان‌دیگر باید اذعان کرد که عمل به قرنطینه خانگی در مناطقی از قم مطلوب‌تر و برخی مناطق دیگر ضعیف تر است و از همین مساله می‌توان به رابطه معنادار اجبار برخی کسب و کارهای کوچک و ضعیف از ادامه فعالیت با وجود همه خطرات بدلیل مشکلات اقتصادی و تأمین حداقل معیشت برای خانواده هایشان با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا پی برد.

بخشی از مردم مناطق کم برخوردار برای تأمین مایحتاج زندگی خانواده‌شان ناگریز به در خانه ماندن هستند و به نظر می‌رسد برای کاهش تردد این افراد در معابر عمومی باید در سطح کلان حمایت‌های مالی ویژه تا پایان مهار کامل ویروس کرونا در نظر گرفته شود.

چیزی که امروز از آن می‌توان احساس ترس و نگرانی کرد " عادی شدن" شرایط و خسته شدن مردم از قرنطینه خانگی به‌عنوان نسخه امتحان پس داده جهانی برای کنترل بیماری کرونا و بازگشت وضعیت عادی به خیابان‌ها و معابر شهری است که در عرض چند روز می‌تواند تمام برنامه‌ریزی‌ها و موفقیت‌های نسبی استان را درراه مقابله با شیوع ویروس را نقش بر آب کند.

حضور در مراکز عمومی و رفت‌وآمدهای پی‌درپی به بیرون از منزل، عدم رعایت بهداشت فردی و اصول خود مراقبتی و شکسته شدن تدریجی قرنطینه خانگی سم مهلکی است که می‌تواند آثار تلخ و جبران‌ناپذیری بر سلامت استان بگذارد.

۸۵ درصد مبتلایان به کرونا فاقد علامت هستند

مسافرت‌های نوروزی از مسائلی که به شیوع بیشتر این ویروس دامن می‌زند، افرادی که خودخواهانه در این ایام سفر می‌کنند علاوه بر خانواده خودشان، شهرهایی که در آن حضور پیدا می‌کنند را نیز در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌دهند و شاید وقت آن رسیده که برای قطع زنجیره کرونا محدودیت‌های جدی در رابطه با سفرهای نوروزی اعمال شد که در آن سلامت جامعه فدای، خوش گذارانی یک عده کوچک‌تر می‌شود.

"کیانوش جهانپور" سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا روز دوشنبه، درباره آمار موارد خفیف کرونا با توجه به ابتلای اکثریت بیماران به نوع خفیف بیماری گفت: ۸۵ درصد مبتلایان به ویروس کرونا بیماران بدون علامت یا با علایم خفیف هستند و با احتساب این افراد تعداد مبتلایان به این ویروس در ایران بیش از آمار اعلام‌شده بیمارستانی است.

تعداد زیادی از این ۸۵ درصد فاقد علائم یا علائم خفیف با تصور اینکه سالم هستند، در جاده‌های کشور تردد کرده و باروبندیل مسافرت بسته‌اند که می‌تواند شرایط شهرهای هدف مانند قم را که محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است را وخیم‌تر از هر زمان دیگری بکند.

به‌رغم تاکید کارشناسان و مسوولان مبنی بر ضرورت در خانه ماندن و رعایت قرنطینگی خانگی برای مهار شیوع ویروس کرونا، مشاهدات میدانی از ورودی‌های قم نشان از بالا بودن آمار تردد تجمیعی ورودی خودروها به استان قم است، در این شرایط جلوگیری از سفر هرچند تصمیم تلخی است ما به نفع سلامت عموم مردم است.

درحالی‌که استاندار قم هم‌زمان با سایر مسوولان کشوری و استان‌های مختلف نسبت به تبعات خطرناک سفرهای نوروزی در ادامه چرخه شیوع ویروس کرونا و تشدید این روند مرگبار، اما آمارها نشان می‌دهد همچنان بخش وسیعی از مردم به بهانه‌های مختلف توجهی به این هشدار نمی‌کنند و خطرات کرونا را جدی نگرفته‌اند.

"بهرام سرمست " استاندار قم به‌تازگی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم طی سخنانی نسبت به شیوع موج دوم کرونا ابراز نگرانی کرده و هشدار داده بود که مردم باید در خانه بمانند چراکه مهم‌ترین عامل مقابله با بیماری کرونا عدم حضور مردم در سطح شهر و رعایت مسائل بهداشتی است.

نگران موج دوم کرونا هستیم

سفرهای نوروزی و شلوغی برخی مراکز عمومی قم احتمال انتشار و همه‌گیری کرونا در هفته دوم فروردین‌ماه را کاملاً جدی کرده است، و ازآنجایی‌که به گفته "کارشناسان"، قرنطینه کلی و ایجاد حکومت‌نظامی در ایران با ساختار اجتماعی و اقتصادی ما همخوانی ندارد، بهترین راهکار پایبندی به قرنطینه خانگی و اصول خود مراقبتی است که توسط عده‌ای نادیده گرفته می‌شود.

در همین راستا، استاندار قم با ابراز نگرانی از احتمال افزایش موج دوم شیوع بیماری کرونا به‌واسطه سفرهای نوروزی تا ۱۵ فروردین ۹۹, گفت: لازمه موفقیت قطعی در مبارزه با کرونا همراهی و مشارکت مردم است.

"محمدرضا قدیر" رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز که به‌تازگی از دام کرونا رهاشده با جدی دانستن خطر شیوع این کرونا، گفت: ویروس کرونا در ایام نوروز موضوع جدی است و نباید آن را شوخی گرفت و از همه همشهریان عزیز قم می‌خواهم که به کمپین در خانه بمانیم بپیوندند.

وی بیان داشت: اگر مردم رعایت نکنند در همین ایام عید بار دیگر شاهد شلوغی مراکز درمانی و بیمارستانی قم خواهیم بود که فاجعه آور است.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در اطلاعیه‌ای از ابتلای ۱۷۰ پزشک و پرستار به کرونا خبر داده که ازاین‌بین ۴۰ پزشک و ۱۳۰ پرستار قمی حین خدمت به بیماران به این ویروس مبتلا شدند که تاکنون دو تن از آن‌ها تسلیم این ویروس شده و جان خود را ازدست‌داده‌اند.

۳۵ هزار قمی در مرحله پیگیری ابتلا به کرونا هستند

برای درک بهتر از شرایط خطرناک کرونا در قم می‌توان به صحبت‌های اخیر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم توجه کرد، که گفته است: از میان بیش از ۳۰۸ هزار نفر قمی که در سامانه خود اظهاری سلامت نام‌نویسی کرده‌اند، ۳۵ هزار نفر در مرحله بررسی و پیگیری قرار دارند.

"سیامک محبی" با اشاره به آمار افراد مشکوک به ویروس کرونا در سامانه خود اظهاری سلامت ادامه داد: هشت هزار و ۵۱ تن از این افراد نیازمند پیگیری فوری هستند.

در پایان باید گفت که هر یک از ما در مهار و کنترل این ویروس نقش مهمی داریم و نباید با انجام برخی رفتارها زمینه را برای پیک مجدد بیماری فراهم کرده و شرایط از وضعیتی که در آن قرارگرفته‌ایم نگران‌کننده و پیچیده‌تر کنیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار