مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران می‌گوید: با وجود عدم ممنوعیت پذیرش مسافر در هتل‌های مازندران برای نوروز سال جاری، هیچ یک از هتل‌های این خطه شمال کشور برای تامین سلامت مسافران و کارکنانشان پذیرش مسافر نداشتند.
کد خبر: ۸۳۳۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ 25 March 2020

در حالی استان مازندران این روزها با گذشت بیش از یک ماه از شیوع ویروس کرونا می رود تا پیک این بیماری را با کاهش مراجعه بیماران مشکوک بستری در بیمارستان ها و افزایش آمار بهبودیافتگان پشت سر بگذارد که بخش زیادی از این روند در مازندران با مدیریت مناسب ستاد مقابله با کرونا استان در حوزه های آسیب پذیر از جمله محدودیت های ورودی مسافر، همراه کردن مراکز اقامتی دارای مجوز و همراهی و همکاری رسانه ها و شبکه های مجازی و اجتماعی برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نسبت به خطرآفرینی این بیماری رخ داده است.
با این وجود انتشار صورت جلسه ستاد مقابله با کرونا استان مازندران که در آن به هتل ها اجازه پذیرش مسافر تا ۳۰ درصد از ظرفیت اقامتی با رعایت پروتکل های بهداشتی را می داد؛ این ابهام را در برخی رسانه ها نسبت به مصوبات ستاد ایجاد کرده که تناقض گفتاری با رفتاری از سوی ستاد استانی مقابله با کرونا در مورد نه به سفر به مازندران تلقی و این صورت جلسه بهانه ای شد تا بار دیگر عملکرد ستاد مقابله با ویروس کرونا که ریاست آن بر عهده استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان زیر سووال برود.
مصوبه ستاد استانی پا ورقی مصوبات ملی
بررسی خبرنگار ایرنا از منابع موثق در ستاد مقابله با کرونا در استان مازندران حاکسیت تمام مصوبات مقابله با کرونا در سطح استان ها به نوعی برگرفته از مصوبات ستاد ملی کرونا در سطح کشور است که ریاست آن بر عهده وزارت بهداشت و درمان است. این ستاد نیز تمام مصوبات خود را پیش از تصویب قطعا به اطلاع بالاترین مقام اجرایی کشور می رساند و ستادهای استانی نیز نمی توانند خارج از مصوبات ستاد ملی عمل کنند،چرا که هر عملی از سوی ستاد استانی می تواند واکنش و عکس العمل ملی را به دنبال داشته باشد.
نمونه این واکنش ها نسبت به مصوبات ستاد استانی را می توان به مصوبه ایجاد محدودیت برای سفر مسافران به استان مازندران پیش از تحویل سال نو اشاره کرد که پس از کمتر از ۴۸ ساعت با واکنش منفی ملی مواجه شد و با وجود این که همین محدودیت نیز توانست بنا بر آمار تا ۸۰ درصد مسافرت به استان را در سال جدید کاهش دهد، ولی پس از مدتی به دلیل موضع گیری ستاد ملی مقابله با کرونا این مصوبه به عقب نشست.
ستاد مقابله با کرونا با پذیرش برخی ریسک های ناشی از عمل نکردن به مصوبات ستاد ملی در اقدامی که می توان آتش به اختیار تعبیر کرد، مصوبه ستادملی مبنی بر پذیرش مسافران را تعدیل کرد به گونه ای که این پذیرش را در ابتدا به هتل های پنج ستاره که از لحاظ امکانات و تجهیزات ایمنی و خدماتی سرتر از سایر هتل ها می باشند، واگذار کرد و علاوه بر ان ضمن صدور مجوز پذیرش مسافر در حد ۳۰ درصد ظرفیت، آنها را مجاب کرد تا تمام پروتکل های بهداشتی را در صورت پذیرش باید رعایت کنند. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز موظف به نظارت بر اجرای تمام این مصوبات شد. با این رویه نه تنها هتل های استان برای جلوگیری از ابعاد منفی احتمالی، زیر بار پذیرش مسافر مطابق با مصوبه نرفتند که حتی برای اجرای برنامه های پیشگیرانه و مقابله ای کمک های مادی نیز به دانشگاههای علوم پزشکی استان ( مازندران و بابل) اختصاص دادند.
عدم پذیرش مسافر در هتل ها
سیف الله فرزانه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت :مدیران هتل های استان مازندران نه تنها مسافر در تعطیلات نوروزی با وجود عدم ممنوعیت پذیرش نکردند که برای مقابله با ویروس کرونا کمک های مادی نیز به دانشگاه علوم پزشکی استان ارایه کردند.
وی اضافه کرد: در استان مازندران ۷۰ هزار تخت برای پذیرش مسافر در هتل ، هتل آپارتمان و مهمانپذیر و سایر اماکن اقامتی دارای پروانه وجود دارد که طبق مصوبه ستاد ملی صرفا هتل ها مجاز بودند تا با رعایت پروتکل بهداشتی حداکثر تا ۳۰ درصد ظرفیت اقامتگاهی خودشان پذیرش مسافر داشته باشند که این کار نیز از سوی مدیران این واحدها انجام نشده است.
مدیرکل گردشگری استان مازندران در مورد انتشار اطلاعیه ستاد استانی مقابله با کرونا در مورد پذیرش مسافر در هتل های مازندران اظهارداشت : مصوبه استانی ستاد مقابله با کرونا در استان مجری ستاد ملی نیز محسوب می شود و این ابلاغیه برگرفته از ستاد ملی بود که با تغییراتی در سطح استانی صرفا برای هتل ها اجرایی شد.
فرزانه خاطرنشان کرد : هتل ها بیش از پذیرش مسافر موظف شدند تا رستوران های خود را تعطیل کنند و ضمن اجرای عملیات تب سنجی با حضور کارشناسان بهداشتی و یک پزشک، در تمام روزهایی که مسافر پذیرش دارند معاینه روزانه را باید انجام می دادند و کار ضد عفونی نیز باید همه روزه ادامه می یافت.
وی اضافه کرد : علاوه بر آن تمام فعالیت های این واحدهای اقامتی نیز به صورت تمام وقت زیر ذره بین میراث فرهنگی و برخی دیگر از ارگان های دخیل در مصوبه ستاد استانی کرونا به آن اشاره شده بود، قرار داشتند و این کار تا حد زیادی پذیرش مسافر را برای این واحدهای اقامتی نه تنها دشوار می کرد که هزینه های جانبی را به دنبال داشت که صرفه اقتصادی نداشت.
مدیرکل گردشگری مازندران اظهارداشت : صرفنظر از صرفه اقتصادی، پذیرش مسافر در چنین شرایطی برای هتل ها که اکثرشان دارای یک برند اقتصادی مشهوری نیز در سطح ملی هستند، بار منفی را از لحاظ اجتماعی می توانست در آینده به دنبال داشته باشد که موجب شده تا به صورت خودجوش این مصوبه کارایی نداشته باشد.
کمک مادی برای مقابله با کرونا
فرزانه می گوید : هتل های ما در استان علاوه بر این که پذیرش مسافر با وجود عدم ممنوعیت برای حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت در تعطیلات نوروزی به دلیل شیوع ویروس کرونا نداشتند، که برای کمک به مقابله و طرح های پیشگیرانه کمک های مادی نیز داشتند.
وی اضافه کرد : این کمک ها شامل واریز کمک نقدی به حساب ستاد استانی مقابله با کرونا ( دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل)، خرید تجهیزات حفاظتی و دستگاه تنفسی و حتی توزیع غذای گرم پرسنل برخی از بیمارستان ها بود که نشان می دهد که مدیران هتل های ما نیز در این شرایط کمک کار شدند تا این بیماری در استان از بین برود.
شیوع ویروس کرونا در مازندران نخستین بار سی ام بهمن ماه با شناسایی دو بیمار مشکوک از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل استارت خورد و تاکنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ بیمار قطعی ویروس کرونا و یک هزار و ۳۰۰ بیمار مشکوک در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری شدند و بخش زیادی از این بیماران نیز پس از بهبودی مرخص شدند.
طبق گزارش نماینده وزیر بهداشت در استان مازندران ۲ هزار و ۴۰۰ تخت بیمارستانی برای پذیرش بیماران کرونایی در استان اختصاص داده شد که تا روز گذشته ۷۰۰ تخت خالی بود.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار