کد خبر: ۸۳۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴ 02 April 2020

روز 30 بهمن ، زمانی است که سیستم بهداشتی کشور به وجود بیمار مبتلا به کرونا در کشور اعلام کرده و تائیدی بر اخبار درگوشی و تلگرامی غیررسمی زد .


بهرحال از همان روزهای نخست اسفند ماه 98 هم ، مسئولین بهداشتی استان به وجود بیماران کرونایی در استان و فوت چند نفر بر اثر این ویروس منحوس، اذعان نمودند.


افرادی که اپیدمیولوژی خوانده اند و یا تجربه اپیدمی های سارس و مرس در ذهن شان باقی است ، با رصد اخبار ووهان چین به عنوان مبدا این ویروس متوجه این نکته بودند که مسئولین امر هرچه سریعتر باید یک تصمیم مقتضی بگیرند و همه آحاد مردم از این تصمیم تبعیت نمایند.


اما متاسفانه پا به پای مسئولین کشور ، در استان ما نیز یک بلاتکلیفی اولیه در کار مقابله با این بیماری مشاهده گردید . در همان روزهای نخست اسفندماه ، بنوعی فشار بر رسانه ها آغاز شد و این برخورد بازتاب همان عدم تصمیم گیری قاطع به موقع بود که عرض شد.


حالا بعد از 40 روز ، استاندار محترم به چند نمونه از این اختلاف نظرها در سطح مدیریت استان اشاره نموده و در نشست مطبوعاتی خود بعنوان نمونه در خصوص امر اطلاع رسانی می گوید (آقای صومی بر این عقیده بود که گزارش ماوقع کرونا باید هفته ای دو بار با مردم در میان گذاشته شود اما من مصر بودم هر روز این اطلاع رسانی صورت پذیرد).


البته مساله من ، این نیست که تعداد اطلاع رسانی ها کم بوده یا میتوانست زیاد باشد و ... بحث مهم این است که بر اساس همان بلاتکلیفی قدیمی ، مدیریت استان اقلا در حوزه رسانه ای اش نتوانست مرجعیت امور را به دست گیرد که متعاقب آن بعدها شاهد آشفته بازار عجیبی در نقل و انتقال اخبار این رویداد بودیم. از اخبار عجیب مرگ و میر تا کشف داروی عنبرنسا برای درمان بیماری .


در شرایطی که صدا وسیما تا چند روز اصلا برنامه مشخصی برای آگاه سازی مردم نداشت چند خبرنگار آماتور ، با پای پیاده و غیربهداشتی راه افتادند و رفتند بیمارستان امام رضا و بدلیل اینکه افق روشنی از موضوع نداشتند بنوعی ماجرا را گزارش کردند که انگار یک سرماخوردگی ساده ای شیوع پیدا کرده که انشالله تا شب عید مرتفع خواهد شد. این نحوه اطلاع رسانی را بگذارید در کنار صحبت های هشدار دهنده مسئولین بهداشتی استان که همدیگر را رسما خنثی می کردند !


اینها تبعات همان بلاتکلیفی است که نه تنها در کرونا دیدیم بلکه در همه بحران ها مانند سیل و زلزله و .. همیشه دیده ایم و به بودنش عادت داریم .


هنوز هم به نظرم دیر نشده است ، مسئولین ارشد استان برای جمع کردن کرونا نیازمند یک تصمیم قاطع و یکپارچه هستند تا همگی با عمل به آن سهمی در مهار بحران ایفا نمایند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار