معاون کل وزارت بهداشت:
حریرچی گفت: وضعیت کرونا در تهران نگران کننده است و ترافیک امروز این نگرانی را به وجود آورده است.
کد خبر: ۸۳۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱ 04 April 2020

وضعیت کرونا در تهران نگران کننده است

به گزارش تابناک سمنان: ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: در استان‌هایی که روند ابتلا زودتر شروع شده و پرخطر بودند، روند رشد، نزولی است و تعداد بیشتری از استان‌های ما این وضعیت را دارند اما متاسفانه بعضی از استان‌ها از نظر تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر روند صعودی نسبی دارند.

او افزود: اینها استان‌هایی هستند که ویروس کرونا دیرتر به آنجا وارد شده است. ما از وضعیتی که در تهران است از لحاظ ابتلا، هنوز نگران هستیم.

حریرچی ادامه داد: تهران نقش کلیدی ارتباطی با سایر استان‌ها دارد، هرگونه وجود ویروس در تهران حتی در حد متوسط می‌تواند باعث انتشار به شهرهای دیگر شود.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: روند ابتلا در کشور در اکثر استان‌ها نزولی است و این به معنی مدیریت بیماری است و نه کنترل و سرکوب آن. ما هنوز در مورد ویروس نگران هستیم. سطح ترافیک امروز صبح در تهران، ما را نگران می‌کند چراکه هریک از افراد می‌توانند ویروس را به خانه یا محل کار ببرند.

وضعیت نمودار ابتلا به کرونا در ایران و مقایسه با سایر کشورها

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نمودار ایران در مقایسه با نمودار سایر کشورها و برخی اظهارات مبنی بر عدم شناسایی درست بیماری در ایران،‌ گفت: اگرچه در بررسی نمودارهای ابتلا  تعداد مهم است، اما مهم‌ترین نکته این است که میزان ابتلا با چه سرعتی رشد می‌کند و شیب منحنی، صاف شدن و پایین آمدن آن، شاید اهمیتش از تعداد خالص بیشتر باشد.

نماینده ویژه وزیر بهداشت گفت: با توجه به اقداماتی که انجام  شده است؛ روند صعودی‌ میزان مرگ‌ومیر را کنترل کرده ایم و به خط صاف رسیده که به عنوان مهم‌ترین دستاورد مطرح است البته به این معنی نیست که کار ما نقص ندارد.

فاصله گذاری اجتماعی باید به حداکثر برسد 

حریرچی درباره لزوم تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت: فاصله گذاری اجتماعی باید به حداکثر برسد و اگر سطح ارتباطات افزایش یابد، حتما با اوج بیماری روبرو می شویم.

او تاکید کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی به معنی کاهش تماس مردم با یکدیگر هدف ما است اما باید ببینیم که اقتصاد ما چقدر تحملش را دارد. زیرا ایران فقط با کرونا نمی جنگد، بلکه با تحریم‌ها ناجوانمردانه هم می‌جنگد و به همین دلیل حفظ تعادل در این زمینه لازم است و به حداکثر ممکن باید برسد، اما قاعدتا ملاحظات اقتصادی هم باید لحاظ شود.

نگهداری معتادان متجاهر در محیط امن را پیگیری می کنیم

حریرچی درباره معتادان متجاهر اظهار کرد:‌ به دلیل اینکه معتادان متجاهر ممکن است تجمعاتی داشته باشند ضرورت دارد که در جایی نگهداری شوند و پیگیر نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ایمن هستیم .

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ما مثل همه کشورها در شروع بیماری دچار مشکلاتی شدیم اما با توجه به پای کار آمدن تولید از نظر تجهیز و لوازم مراقبتی وضعیت خوبی داریم.

او تاکید کرد: سلامت ایرانیان مهمترین اولویت ماست، بنابراین در توزیع تجهیزات پزشکی اگر چیزی اضافه بیاوریم به دلیل اقتصادی و حس انسان دوستانه اجازه صادرات خواهیم داد اما اکنون این شرایط را نداریم و تا زمانی که نیازها را رفع نکنیم، اجازه صادرات نمی دهیم.

استفاده از ماسک در اجتماع ضروری نیست

حریرچی درباره استفاده از ماسک بیان کرد: استفاده از ماسک در اجتماع ضروری نیست و مردم به اخبار نامعتبر فضای مجازی توجه نکنند چرا که هنوز سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک برای افراد سالم در اماکن عمومی را توصیه نکرده است.

احتمال موج دوم کرونا وجود دارد

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه درباره احتمال بروز موج دوم کرونا در کشور، گفت: اگر روال به سابق بازگردد که این اقدام مدنظر هیچکس نیست، مطمئنا شاهد یک موج بازگشت ویروس خواهیم بود. تا زمانیکه واکسن و داروی این ویروس ساخته نشود که طبق پیش‌بینی‌ها حداقل ۱۸ ماه برای این اقدام وقت نیاز است و اگر خود ویروس مانند سارس دچار تغییر معنی‌داری نشود، در کشور‌های مختلف باقی خواهد ماند. هیچ کشوری نتوانسته این ویروس و احتمال وقوع آن را به صفر برساند. ویروس در کشور‌های مختلف دنیا خواهد بود و مقداری بسته به تغییرات آب‌وهوایی و رفتار مردم ممکن است انتشار ویروس و بالا و پایین شود.

بازگشایی ها تدریجی و هوشمند خواهد بود

حریرچی افزود: استراتژی‌های فاصله‌گذاری هوشمند مبتنی بر چند اصل است؛ یکی این است که ما هم با کرونا می‌جنگیم هم با تحریم‌ها. در نتیجه لحاظ مسائل اقتصادی در مدیریت کرونا، از استراتژی‌های اصلی فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند است. دوم بازگشایی هوشمند و تدریجی و گام به گام است. هیچکس موافق نیست که یک‌ضرب بازگشایی انجام شود، بلکه باید بازگشایی‌های تدریجی داشته باشیم و ارزیابی‌های مستمر هم از این بازگشایی‌ها باید انجام دهیم تا برای گام بعد تصمیم بگیریم. مسئله مهم دیگر این است که در بازگشایی‌ها حذف گروه‌های پرخطر از ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در نظر بگیریم که این را مهم انجام می‌دهیم.

او گفت: دو هدف اصلی و استراتژیک ما در مبارزه با کرونا؛ کاهش مرگ و میر و بیماری‌زایی و کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن است. در حال حاضر کشور ما در دو جبهه کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی در حال جنگ است و به همین دلیل استراتژی فاصله‌گذاری هوشمند را انتخاب کردیم تا در میان این دو هدف تعادل ایجاد کنیم؛ بنابراین حاکمیت باید هم مسائل اقتصادی را لحاظ کند و هم بازگشت به کار به صورت گام به گام و با ارزیابی مستمرخواهد بود. به‌طوری که با ارزیابی گام اول، گام دوم را انجام می‌دهیم. استراتژی‌ ما این است که گروه‌های پرخطر مانند کسانی که بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان، دیابت و... دارند، از بازگشت به کار ممکن است در برخی مناطق یا تمام مناطق منع کنیم.

کرونا از لحاظ اقتصادی به طبقات پائین‌تر بیشتر آسیب می‌زند

حریرچی بیان کرد: باید توجه کرد که گرچه کرونا، ویروس دموکراتی است و فقیر و غنی را باهم مبتلا می‌کند، اما اثرات اقتصادی این ویروس بر فقرا و اقشار متوسط بسیار شدید است. البته دولت اقداماتی را انجام داده است، اما به هر حال فقرا و کسانی که درآمدشان به صورت روزانه است، مشکلاتی را دارند. به غیر از کسانی که حقوق ثابت دارند، کرونا بر اقتصاد افرادی که درآمدشان به صورت روزانه است، اثرات زیادی داشته است.

او افزود: دو استراتژی مقابله با کرونا این است؛ یکی فاصله‌گذاری اجتماعی است که میزان تماس افراد طبیعی را با هم به حداقل برسانیم و این سیاست را تا حداکثر ممکن و قابل حصول ادامه می‌یابد. استراتژی دوم شناسایی بیماران و افرادی که با بیماران مواجه بودند و جداسازی آنهاست. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی ایزوله کردن در خانه خیلی کم‌اثر و بی‌اثر است. طبق بررسی‌های ما کسانی که حتی از بیمارستان مرخص شدند و ما توصیه به ایزوله کردن در خانه کردیم، رفت‌وآمد‌هایی داشتند که ما را دچار مشکل کرده‌اند.

حریرچی ادامه داد: سالانه حدود ۳۸۵ هزار مرگ در کشور داریم که ۸۵ هزار مورد آن زیر ۵۰ سالگی و ۱۷۷ هزار مورد زیر ۷۰ سالگی رخ می‌دهد. به ترتیب ۲۲ و ۴۷ درصد مرگ‌های ما زودرس است که باید برای این هم اقداماتی انجام دهیم. فعلا همه حواس‌ها به کرونا جلب شده، اما در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۸، ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر فوت ناشی از تصادفات داشتیم و ۳۳۰ هزار و ۳۱۸ نفر ناشی از تصادفات مصدوم شده‌اند که باید به آن هم توجه کنیم. سه علت مرگ‌ومیر ایرانیان، بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان‌ها و دیابت است و سه عامل ایجاد بیماری‌های ما فشار خون بالا، ریسک‌فامکتور‌های غذایی و قند خون بالاست. مردم باید این عوامل را کنترل کنند. امیدوارم با اقدامات دولت و ملت بتوانیم حتما کرونا را شکست دهیم.
 
او در پاسخ درباره احتمال تمدید تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: درباره مدارس و دانشگاه‌ها پیشنهاداتی را ارائه داده‌ایم و با وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی جلساتی برگزار کردیم. قاعدتا مدارس با توجه به تعداد بسیار زیاد دانش‌آموزان و اینکه سرویس‌هایشان اعم از مینی‌بوس، سواری و سرویس‌های مناطق روستایی و... پرتراکم است و امکان ابتلا را افزایش می‌دهد. 

حریرچی افزود: اشتباهی که اکنون در سطح جامعه و برخی کشور‌های دیگر هم وجود دارد، این است که فکر می‌کنند افراد جوان مبتلا نمی‌شوند که اصلا اینطور نیست. در کشور کره جنوبی که تست‌های زیادی انجام دادند، ثابت کردند اتفاقا افراد ۲۰ الی ۳۰ ساله بیشتر و یا حداقل هم‌سطح با سایرین مبتلا می‌شوند، اما کم‌علامت‌تر هستند. در عین حال برای ایزولاسیون و فاصله‌گذاری اجتماعی خیلی نگران افراد بدحال نیستیم. زیرا این افراد در بیمارستان بستری بوده و ایزوله است. اگر کسی علائم زیاد دارد و در خانه است هم ایزوله است. کسی که فکر می‌کند، مبتلا نیست و علامتی ندارد، ترددش زیاد است می‌تواند مثل یک بمب ساعتی جامعه را دچار ابتلا و درگیری کند.

مدارس و دانشگاه‌ها مهم‌ترین عامل انتشار ویروس کرونا

حریرچی گفت: مدارس و دانشگاه‌ها مهم‌ترین عامل یگانه برای ابتلا هستند بنابراین در دانشگاه‌ها حساسیت‌های خاصی وجود دارد زیرا مدارس از یک منطقه‌اند، اما دانشگاه‌های شهر‌های بزرگی مثل تهران، مشهد، تبریز و... افراد از شهر‌های مختلف می‌آیند و ضمن اینکه خوابگاه هم جای پرتراکمی است که کافی است یک نفر مبتلا شود و تمام خوابگاه مبتلا شود؛ بنابراین در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت بهداشت بسیار حساس هستند.

او درباره تعداد شهدای سلامت گفت: برای این موضوع کمیته‌ای را تشکیل داده‌ایم که تعداد را به دقت بررسی می‌کند و بعدا اعلام خواهد شد.
حریرچی اظهار کرد: در فاصله گذاری اجتماعی عمده موفقیت ما در اسفند با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بوده است. کاهش ارتباطات اجتماعی در دنیا با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها رخ می‌دهد. با تعطیلی سینما‌ها، مراکز نمایش، سالن‌های ورزشی، مراکز عبادی، مساجد و زیارتگاه‌ها عمده فاصله گذاری اجتماعی در ایران رخ داد؛ براین اساس در هفته دوم فروردین تشدید فاصله گذاری اجتماعی را شاهد بودیم.

گلایه معاون وزیر بهداشت از ترددهای امروز شنبه

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ما هر روز با سیستم‌های اطلاعاتی تردد‌های شهری و بین شهری را رصد می‌کنیم و تردد‌ها ۷۰ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده بود اما از ترافیک امروز گله‌مند هستیم؛ اگرچه ترافیک  امروز در این بازه زمانی مشابه گذشته نبوده است اما مصوبات و مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا برقرار است و با متخلفان برخورد می‌شود.
 
حریرچی درباره شفافیت در آمار‌های جهانی گفت: بعضی کشور‌ها را مطمئن هستیم که در آمار کتمان دارند. بهترین اقدام در این زمینه شفافیت و اطلاع‌رسانی مناسب است. در بعضی از آمار‌ها که اخیرا دیدم که در چین یک میلیارد و چند صد میلیون نفری دچار کرونا نشده اند در حالی که تراکم ابتلا در چین در ووهان و بعضی ایالت‌های دیگر بوده است.

او افزود: از لحاظ تعداد ابتلا به صد هزار نفر، همان روز‌های اوج هم کشور چین جزو پایین‌ترین کشور‌ها بوده، چون بر مخرج یک میلیاردی تقسیم می‌کنند. آمار کشور‌ها به این بستگی دارد کهه چه تعداد تست دسترسی دارند و استراتژی انجام تست متمرکز بر بیماران بستری، سرپایی شدید یا بیماران خفیف در آمار تاثیرگذار است. آلمان قبل از شروع ابتلا و اوج گرفتن، روزانه ۱۲۰ هزار تست انجام می‌داده است و توانستند مبتلایان را در مراحل اولیه شناسایی کنند، اما سایر کشور‌های اروپایی نتوانستند این اقدام را اجرایی کنند و یکی از موارد مهم نسبت مرگ و میر به جمعیتی است که در معرض خطر هستند.

معاون کل وزارت بهداشت درباره پذیرش بیماران الکتیو در بیمارستان‌ها گفت: معاونت درمان و تیم هایشان شدیدا پیگیر هستند که ما در روز‌های آینده پذیرش بیماران را با توجه به ظرفیتی که در بیمارستان‌ها آغاز کنیم. بیمارانی که نیاز به درمان دارند پذیرش خواهیم کرد و از بخش خصوصی و سازمان نظام پزشکی هم درخواست کردیم که با رعایت مسائل حفاظتی، مراکز مختلف به فعالیت خود بازگردند. خواهش ما این است که مردم با رعایت مسائل حفاظتی، در بیماری‌های ضروری مراجعات خود را داشته باشند و آن را به تاخیر نیندازند.

او درباره مهم‌ترین مشکلات در مراکز درمانی، گفت: ما هم مانند سایر کشور‌های دنیا در روز‌های ابتدایی بیماری با موج عظیمی مواجه شدیم که آمادگی در داخل کشور و حتی در منابع بین‌المللی برای تامین مواد و وسایل حفاظتی وجود نداشت. در حال حاضر در آمریکا و ایتالیا هم وجود دارد. ما شرمنده جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی هستیم که در برخی مراحل وسایل حفاظتی‌مان کم بود، اما حداقل در بخش بستری و بیمارستان‌های دولتی هیچ پزشک، پرستار و پیراپزشکی کم‌فروشی نکرد.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه این موضوع به یکی دو روز در کشور مطرح بود که در زمینه تخت هم نگران بودیم، اما تمام بیماران را پذیرش کردیم. در حالی که در کشور‌های اروپای غربی و آمریکای شمالی که جزو هفت اقتصاد برتر جهان هستند، به شهادت پزشکان می‌گویند افراد سن بالا و یا مبتلایان به برخی بیماری‌ها را به ونتیلاتور وصل نکنید. در حالی که ما در کشورمان هیچ گاه چنین کاری نکردیم و تمام بیماران را پذیرش کردیم و می‌بینید که بهبودیافته ۹۰ ساله و ۱۰۰ ساله هم داریم. شاید یکی از نقص‌های ما که سایر کشور‌ها هم با آن مواجه شدند، کمبود تست در روز‌های اول بود که الان ظرفیت مناسبی فراهم شده و همچنان باید افزایش یابد.

حریرچی افزود: شاید می‌توانستیم هماهنگی‌های بیشتری داشته باشیم و فاصله‌گذاری اجتماعی را زودتر آغاز کنیم تا موج اول سفر‌های نوروزی را نداشته باشیم، اما مجموع عملکردمان با توجه به اعلام مراجع بین‌المللی و درگیری زودهنگام‌ ما مشخص است که عملکردمان در کنترل مرگ‌و میر مناسب است.
 
او درباره وضعیت تعطیلی ادارات، گفت: فعلا تا ۲۰ فروردین مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حضور کارمندان به صورت یک‌سوم است برای مراحل بعدی باید ببینیم تصمیم ستاد چه خواهد بود.
 
حریرچی گفت: یکی از استراتژی‌های فاصله‌گذاری هوشمند این است که تا اطلاع ثانوی افراد بالای ۶۰ سال یا مبتلایان به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان و... تا حد امکان به صورت دورکاری فعالیت کرده و یا به آن‌ها مرخصی داده شود تا از قله فعلی بیماری بگذریم.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار