ایران زیبایی‌هایی دارد که طبیعت‌دوستان برای دیدن آن لحظه‌شماری می‌کنند و ما در این گزارش دشت «شیمبار» را معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۸۳۷۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷ 10 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: حمدالله مستوفی جغرافیدان، مورخ، شاعر و نویسنده در کتاب «تاریخ گزیده» از روستایی با نام‌های سهمنار و شهمار یاد کرده است که هم‌اکنون با نام دشت «شیمبار» یا «شیرین‌بهار» شناخته می‌شود.

شیرین‌بهار کجاست؟

«شیمبار» دشتی سرسبز در شمال شرقی خوزستان است. این دشت که در مسیر جاده مسجدسلیمان به شهرکرد قرار گرفته، از توابع بخش چلو به حساب آمده و با مساحتی بالغ بر ۵۰ هزار هکتار از شرق به کوه دِمه متصل است. این دشت از جنوب غرب به چال مًنار، از جنوب به کوه قلندر و کوه دِلا و از شمال شرق به منطقهٔ للروکُتُک و کوه‌های بلند و پر برف کینو و لیله منتهی می‌شود.

شیرین‌بهار کجاست؟

شیرین‌بهار کجاست؟

دشت «شیمبار» در مسیر اصلی کوچ عشایر بختیاری قرار گرفته است. از آثار تاریخی واقع در این دشت می‌توان به نقش برجسته‌های «تنگ بتا» و «تنگ سنان»، آسیاب‌های قدیمی مربوط به ساسانیان، راه باستانی سنگ‌فرش مربوط به پیش از دوره اسلامی، بَرد نشانده مربوط به دوره اشکانی و گورستان‌های قدیمی بختیاری‌ها اشاره کرد.
 نقش برجسته‌های «تنگ بتا» و «تنگ سنان» همزمان با دوره اشکانیان بر سینه کوه کنده‌کاری شده‌اند.

شیرین‌بهار کجاست؟

پیشنهاد ما به شما این است که پس از مهار شیوع ویروس  کرونا به «شیمبار» یا «شیرین‌بهار» سفر کنید تا در امنیت کامل جانی و با سلامت کامل از این منطقه زیبای گردشگری بازدید کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار