مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی از ریشه کنی و کنترل بیماریهای ویروسی در مزارع پروش ماهی با اجرای برنامه های بهداشتی و مراقبت از انواع بیماری های آبزیان و نظارت های بهداشتی خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ 18 May 2020
به گزارش تابناک آذربایجان غربی، داهیم با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از استانهای پیشرو در تکثیر و پرورش انواع آبزیان در کشور می باشد ، گفت : این استان  یکی از استانهای غیر ساحلی است که درآن فعالیت های صید و صیادی از رونق بالای برخوردار بوده وسال های متمادی رتبه اول را در کشور در تولید و برداشت ماهی ازمنابع آبی کشور (دریاچه های پشت سدها و آبند ها) در بین استانهای غیر ساحلی به خود اختصاص داده است.
وی افزود : این استان دارای 5 مزرعه تکثیر ماهیان قزل آلا  و حدود 400 مزرعه پروش انواع ماهیان در آبندها و دریاچه های پشت سد ها بوده که سالانه حدود 15 هزارتن انواع آبزیان با نظارت های بهداشتی و مراقبتی کارشناسان دامپزشکی  تولید  و روانه بازار مصرف می شود .
داهیم با اشاره به اینکه دسترسی به منابع پروتئینی سالم از حقوق شهروندان می‌باشد، افزود: اداره کل دامپزشکی استان جهت حمایت ازتولید و حفظ سرمایه های تولید کنندگان این بخش و اشتغال پایدار ، سالانه با اجرای برنامه های بهداشتی و مراقبت از انواع بیماریهای آبزیان و نظارت های بهداشتی ، تلاش دارد با مبارزه ، ریشه کنی و کنترل بیماریها در این صنعت ،از ضررهای اقتصادی درمزارع تکثیرو پرورش ماهی بکاهد.
وی تصریح کرد : به منظور نظارت بهداشتی در مزارع پرورش ماهی، علاوه بر بازدیدهای  دوره ای و مستمر و انجام برنامه های پایش و مراقبت به‌منظور کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آبزیان و براساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی در طول سال در مزارع تکثیر ، تفریغ و پرورشی منابع آبی مشترک اقدام به نمونه برداری جهت انجام آزمایشات مولکولی و تکمیلی و پایش باقیمانده سم مالاشیت گرین که از جهات زیست محیطی و ماندگاری در بافت ماهی خطر ناک است، به منظور ارائه محصولی سالم جهت سفره غذایی خانوار،  از مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی استان انجام می گیرد.
مدیر کل اداره دامپزشکی استان خاطر نشان کرد : در نتیجه اجرای پایش های فوق و سایر اقدامات نظارتی و کنترلی توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان تعداد کانون های بیماری در سطح مزارع پروش ماهی از 10 کانون بیماریهای ویروسی در سال 97 به 2 کانون در سال 98 کاهش یافته است .
 وی همچنین افزود: آزمایشگاه این اداره کل به عنوان آزمایشگاه منطقه ای برای تشخیص بیماریهای ویروسی ماهیان قزل آلا تجهیز شده که علاوه بر انجام آزمایش نمونه دریافتی از مزارع استان ، نمونه های مزارع پرورشی استان های آذربایجان شرقی و اردبیل  نیز را پذیرش می نماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار