خوی، شهر تاریخ و تمدن
رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و کردشگری خوی: هشت بنای تاریخی و میراث ملموس شهرستان خوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
کد خبر: ۸۵۲۷۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷ 20 May 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، میرزایی گفت: در آخرین کمیته بررسی و ثبت آثار میراث فرهنگی کشور و در راستای صیانت و نگهداری از این میراث ارزشمند، 2 بنای تاریخی، 6 اثر ملموس و منقول موزه خوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود : این آثارشامل بناهای تاریخی پل قره قوشون و خانه تاریخی آیت الهی و 6 اثر منقول و ملموس موزه ها، شامل کتیبه سنگی بازار تاریخی خوی، 3 کاسه سفالی منقش، یک تاس مسی دوره مربوط به قرن چهارم هجری و گل مهر اسب سوار ساسانی است که برای حفظ و صیانت در فهرست آثار ملی میراث ثبت شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشگری شهرستان خوی با تبیین روند ثبت این آثار در فهرست آثار ملی تصریح کرد: پل قره قوشون خوی و خانه آیت الهی دو بنای مربوط به دوره تاریخی قاجاریه و بعد از آن هستند که از لحاظ معماری از ویژگی برجسته ای برخوردارند.

میرزایی گفت: 5 اثر موزه ای دیگر و 4 اثر ناملموس و ملموس از جمله کباب حاج علی، آش دوغ محلی، پنیر محلی و تپه باستانی کوراوغلی خوی نیز در مراحل پایانی ثبت در فهرست آثار ملی و میراثی هستند.

وی ثبت ملی و جهانی آثار تاریخی را گام مهمی در صیانت از تمدن و تاریخ یک شهرستان و کشور دانست و افزود: بافت تاریخی روستای خانقاه خوی هم بعنوان اولین بافت روستایی شهرستان خوی به ثبت رسیده است و اداره میراث فرهنگی بر ساخت و ساز در این روستا نظارت خواهد کرد. 

با ثبت بیش از 250 بنا، اثر تاریخی و میراثی شاخص شهرستان خوی در فهرست آثار ملی، این شهرستان در زمره یکی از شهرستانهای غنی میراثی و کردشگری در شمالغرب کشور قرار گرفته است.

در موزه این شهرستان بیش از 2 هزار و 500 شی ارزشمند باستانی و تاریخی نگهداری می شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار