سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با تابناک اقتصادی؛
تابناک گیلان/ در خرید و فروش ورق فولادی در بورس دلال بازی جریان دارد و یک عده افراد سودجو در حال کسب منافع از این موضوع می باشند و هیچ کس هم به فکر اصلاح این وضعیت نیست. یک عده دلال در بورس ورق فولاد را خریداری می کنند و در بازار به قیمت 18 هزار تومان به تولیدکننده می فروشند.
کد خبر: ۸۶۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 14 June 2020
 
 
تابناک گیلان/ در خرید و فروش ورق فولادی در بورس دلال بازی جریان دارد و یک عده افراد سودجو در حال کسب منافع از این موضوع می باشند و هیچ کس هم به فکر اصلاح این وضعیت نیست. یک عده دلال در بورس ورق فولاد را خریداری می کنند و در بازار به قیمت 18 هزار تومان به تولیدکننده می فروشند.
 
 

این روزها اوضاع بازارهای مختلف چندان مساعد نیست و افزایش قیمت در برخی بازارها بیداد می کند. از جمله بازارهایی که در چند ماه اخیر اسیر افزایش قیمت شده است، بازار لوازم خانگی می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بازار لوازم خانگی به این دلیل حائز اهمیت می باشد که بسیاری از زوج های جوان این روزها برای شروع زندگی خود و رفتن زیر یک سقف نیازمند خرید لوازم خانگی می باشند.

بررسی ها نشان می دهد که در بازار لوازم خانگی، تولیدات داخلی افزایش قیمت حدود 30 درصدی را داشته اند و تولیدات خارجی که عمدتاً به صورت قاچاق وارد کشور می شوند افزایش قیمت حدود 100 درصدی را تجربه کرده اند.

بررسی ها نشان می دهد که در برخی اقلام لوازم خانگی حتی شاهد افزایش قیمت بیش از 30 درصدی هم هستیم. به عنوان نمونه در بهمن ماه سال گذشته قیمت یک یخچال ۱۴ فوت ایرانی، دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است که قیمت همین یخچال هم اکنون به حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. یعنی قیمت یخچال 14 فوت ایرانی در مدت حدود 5 ماه، 52 درصد افزایش داشته است. همچنین قیمت یک نوع ماشین لباسشویی ایرانی از پنج میلیون تومان در بهمن ماه، به حدود هفت میلیون تومان در حال حاضر رسیده است. به عبارت بهتر در مدت حدود 5 ماه، ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

در این بین فروشندگان عنوان کرده اند که در سه ماهه اول سال جاری حداقل سه بار تولیدکنندگان تولید را متوقف کرده اند و بعد از هر بار بازگشایی تولیدات خود را حدود 5 تا 10 درصد افزایش قیمت داده اند.

هنوز دستوری از سوی سازمان حمایت جهت افزایش قیمت صادر نشده است

افزایش قیمت این روزهای بازار لوازم خانگی در حالی است که هنوز دستوری از سوی سازمان حمایت جهت افزایش قیمت صادر نشده است. البته به تازگی ستاد تنظیم بازار طی مصوبه ای سازمان حمایت را مستلزم کرده است تا در اسرع وقت سقف قیمت چهار قلم کالای اصلی لوازم خانگی از جمله یخچال- فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی و لوازم گازسوز را بر اساس اسناد و مدارک، محاسبه و پس از بارگذاری قیمتها در سامانه ۱۲۴، نسبت به برخورد با تخلفات صورت گرفته و افزایش قیمت های غیر متعارف با رعایت سقف های تعیین شده، برخورد کند.

همچنین این افزایش قیمت به حدی بوده که رئیس جمهور روحانی نیز به آن واکنش نشان داده است. وی طی گفتگویی در روز جمعه مورخه 23 خرداد ماه سال جاری با مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت با اشاره به برخی گزارش‌ها درباره افزایش قیمت بعضی از کالاها و لوازم خانگی، بر ضرورت اجرای نظارت دقیق و اقدام عاجل و سریع برای ساماندهی قیمت‌ها در این بخش تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید لوازم خانگی پس از بازگشایی نسبی فعالیت ها و کسب و کارها و رفع برخی محدودیت ها در این راستا، اظهار داشت: باید با استفاده از توانمندی و ظرفیت ایجاد شده برای تولید لوازم خانگی در داخل کشور و جلوگیری سریع از روند افزایش قیمت این کالاها در بازار، از بوجود آمدن تنگنا و مشکل برای مردم توسط برخی دلالان و افراد سودجو جلوگیری کنیم. روحانی با تقدیر از تلاش ها و خدمات فعالان، دست اندرکاران و کارگران تلاشگر در زمینه تولید لوازم خانگی داخلی در کشور، از سرپرست وزارت صمت خواست تا با هماهنگی با اصناف و اجرای نظارت های دقیق نسبت به کنترل و ساماندهی بازار لوازم خانگی اقدام و گزارش های مربوط را به جلسه روز یکشنبه ستاد اقتصادی دولت ارائه کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: شایسته نیست با وجود تلاشی که تولید کنندگان کشور به‌ویژه در ماه‌های اخیر در زمینه افزایش تولید لوازم خانگی با کیفیت دارند، مردم برای خرید این محصولات دچار فشار و تنگنا باشند و باید تمام دستگاه های ذیربط در دولت با همکاری سایر بخش ها این مشکلات را برطرف کنند.

به هر حال این شرایط افزایش قیمت لوازم خانگی در حالی رقم خورده است که آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت نشان می دهد که تولید برخی از لوازم خانگی در دو ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری را داشته اند.

آمارها نشان می دهد که دو ماهه اول سال جاری میزان تولید ماشین لباسشویی 118 هزار دستگاه بوده است که این میزان تولید در مقایسه با سال گذشته رشد 144 درصدی داشته است. همچنین تولید تلویزیون 109 هزار و 200 دستگاه بوده است که این میزان تولید نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد حدود 50 درصدی را تجربه کرده است.

افزایش قیمت لوازم خانگی

بنابراین با توجه به اینکه تولید برخی لوازم خانگی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، حالا پرسش اساسی این است که چرا با توجه به افزایش تولید و عرضه لوازم خانگی قیمت ها در سال جاری حدود 30 درصد رشد داشته اند؟ و همچنین راهکار کاهش قیمت لوازم خانگی چیست؟

محمدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش ها گفت: تولیدکنندگان داخلی ظرفیت تولید تا سه برابر نیاز بازار داخلی ایران را دارند اما این ظرفیت هم اکنون به دلیل مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد و این مشکلات رفع نشده، بلا استفاده باقی مانده است. 

وی افزود: اولین مانع بر سر راه تولیدکنندگان لوازم خانگی تامین ارز است. تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود نیازمند ارز می باشند. برای رفع این مشکل باید هماهنگی ها بین وزارت صمت و بانک مرکزی بیشتر از گذشته شود.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد میزان واردات مواد اولیه گفت: میزان مواد اولیه وارداتی برای هر محصول متفاوت است ولی این میزان واردات نهایتاً از 10 تا 40 درصد می باشد. 

غزنوی ادامه داد: دومین مانع بر سر راه تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت ورق فولادی است. در خرید و فروش ورق فولادی در بورس دلال بازی جریان دارد و یک عده افراد سودجو در حال کسب منافع از این موضوع می باشند و هیچ کس هم به فکر اصلاح این وضعیت نیست. یک عده دلال در بورس ورق فولاد را خریداری می کنند و در بازار به قیمت 18 هزار تومان به تولیدکننده می فروشند. به عبارت بهتر یک عده بسیار اندکی از این وضعیت به وجود آمده در بازار ورق فولاد نفع می برند و میلیون ها ایرانی از این جریان متضرر می شوند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش قیمت ورق فولاد گفت: دو هفته قبل قیمت ورق فولاد حدود 6500 تومان بوده است که تولیدکننده هم اکنون در بازار آزاد این ورق را 18000 تومان خریداری می کند.

وی گفت: راه حل این مشکل این است که تولیدکننده لوازم خانگی قرارداد مستقیم با تولیدکننده ورق فولادی منعقد کند و سهم تولیدکنندگان لوازم خانگی از ورق فولاد تولیدی به مانند سهم خودروسازان مشخص شود.

غزنوی گفت: متاسفانه فولاد و خودروسازی هر دو دولتی هستند و این دو صنعت به راحتی با هم بده بستان دارند و کار خود را پیش می برند.

محمدرضا غزنوی گفت: اگر این موانع از پیش روی تولیدکنندگان برداشته شود، تولید و عرضه افزایش خواهد یافت و قیمت لوازم خانگی نیز متعادل تر خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد اعلام قیمت لوازم خانگی توسط سازمان حمایت هم گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولیدکنندگان پیشنهاد افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی لوازم خانگی را به سازمان ارائه کرده اند و احتمالا سازمان حمایت در هفته جاری تصمیم خود در این رابطه را اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدکنندگان قادر به تولید همه نوع لوازم خانگی هستند، گفت: بله این امکان وجود دارد و حتی تحریم ها هم نمی توانند مشکلی ایجاد کنند.

سایر تصمیمات ستاد تنظیم بازار در مورد بازار لوازم خانگی

همان گونه که عنوان شد ستاد تنظیم بازار برای به سامان رساندن وضعیت بازار لوازم خانگی مصوبه ای را صادر کرده است. از سایر تصمیمات مندرج در این مصوبه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش قیمت لوازم خانگی

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص بازار لوازم خانگی و تامین مواد اولیه این واحدهای تولیدی، قرار است بانک مرکزی با اولویت نسبت به تامین ارز مواد اولیه و قطعات تولید لوازم خانگی به دلیل اهمیت این موضوع در سبد هزینه ای خانوارها و زوجهای جوان و همچنین ممنوعیت واردات کالاهای ساخته شده، اقدام کنند. البته این اقدام بر اساس لیست اعلامی از سوی وزارت صنعت انجام می‌شود.

همچنین برای رصد زنجیره تولید تا عرضه لوازم خانگی به مصرف کننده نهایی نیز باید اطلاعات مربوط به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در سامانه جامع تجارت ثبت شود تا بر اساس آن امکان مبارزه با احتکار کم‌فروشی و ... برای سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و دادستانی فراهم باشد.

به علاوه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید بسته پیشنهادی تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی لوازم خانگی از طریق ترمیم قدرت خرید مصرف کننده توسط وزارت صنعت تهیه و ارائه شود و همچنین با توجه به فاصله میزان تولید لوازم خانگی داخلی و نیاز بازار، قرار است معاونت امور صنایع با الزام تشکل ها و انجمن ها برای تولید حداکثری و استفاده از ظرفیت‌های موجود نسبت به تامین نیاز بازار داخل برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

بر اساس گزارش ارائه شده در خصوص عمق ساخت داخل تولید لوازم خانگی قرار است در مورد کالاهایی که امکان افزایش عمق ساخت داخل آن با توجه به ظرفیت‌های موجود فراهم است توسط معاونت امور صنایع نسبت به برنامه‌ریزی این کار اقدام شود و همچنین وزارت صنعت در اسرع وقت هماهنگی لازم برای تامین ورق مصارف لوازم خانگی در قالب قراردادهای بلند مدت را به قیمت مصوب انجام دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار