بیش از یک میلیارد مترمکعب آب در پشت سدها ی آذربایجان غربی ذخیره شده است .
کد خبر: ۸۶۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹ 16 June 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در خصوص وضعیت ذخیره آب در سدهای استان نیز گفت: هم اکنون یک میلیارد و ۴۲۴ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده که در مقایسه با یک میلیارد و ۶۶۱ میلیون متر مکعب سال قبل حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است.

 وی اظهار داشت: بیشترین حجم آب ذخیره شده استان به ترتیب در سدهای شهیدکاظمی بوکان ۵۸۲ میلیون متر مکعب، آق‌چای ۲۰۰ میلیون متر مکعب، مهاباد ۱۶۵ میلیون متر مکعب، شهرچای ۱۴۵ میلیون متر مکعب و سیلوه ۸۴ میلیون متر مکعب ذخیره است.

 

جعفری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۵ سد در آذربایجان‌غربی درحال بهره‌برداری است افزود: سدهای شهیدکاظمی بوکان، شهرچای ارومیه، آغ‌چای چایپاره، سیلوه پیرانشهر، سد مهاباد، شهید قنبری ماکو، ارس ۲، سد قیقاج، ساروق تکاب، زولا و دریک سلماس، حسنلوی نقده، سد ماکو، کرم‌آباد پلدشت و چپرآباد اشنویه از جمله سدهای فعال هستند.
 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی هچنین گفت: آب مورد نیاز ۱۱۳ هزار و ۱۰۶ هکتار از مزارع استان در قالب شبکه آبیاری و زهکشی استان از سدها تامین می‌شود.

 اتابک جعفری اظهار داشت: از مجموع اراضی آبی استان که در قالب شبکه آبیاری سدها قرار دارند، ۸۶ هزار و ۱۵۵ هکتار در حوزه دریاچه ارومیه واقع شده است که از این مقدار ۴۵ هزار و ۸۳۶ هکتار دارای شبکه آبیاری مدرن و ۴۰ هزار و ۳۱۹ هکتار نیز نیمه‌مدرن هستند.

وی در خصوص سهم شبکه آبیاری حوزه رود ارس نیز اضافه کرد: در این حوزه، ۲۶ هزار و ۹۵۱ هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد، که از این مقدار هشت هزار و ۱۱ هکتار دارای شبکه آبیاری مدرن و ۱۸ هزار و ۹۴۰ هکتار به شیوه نیمه‌مدرن است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در بین سدهای استان سد مخزنی شهیدکاظمی بوکان بیشترین زمین زراعی را تحت پوشش دارد گفت: این سد مخزنی در شبکه آبیاری "زرینه‌رود"، ۴۹ هزار و ۵۳۱ هکتار و در شبکه آبیاری "شاهین‌دژ" سه هزار و ۳۱۴ هکتار زمین زراعی را تحت پوشش دارد.

جعفری افزود: سد مهاباد با ۱۲ هزار و ۲۶۸ هکتار، سد ماکو با ۹ هزار و ۸۹۲ هکتار، سد شهرچای با ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار و سد حسنلو با پنج هزار و ۳۰۰ هکتار به ترتیب بیشترین زمین زراعی را تحت پوشش شبکه آبیاری آذربایجان‌غربی قرار دارند. 

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال در مجموع ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای آذربایجان‌غربی رهاسازی می‌شود که سهم دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون متر مکعب و سهم بخش کشاورزی استان از این مقدار در حدود ۷۰۰  میلیون مترمکعب است.

آذربایجان‌غربی دارای سه حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه‌های زاب و ارس است و متوسط بارش‌ها در این استان در حدود ۴۰۰ میلی‌متر برآورد می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار