رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور؛
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: ارزیابی ذخایر آرتمیای کشور بیانگر وضعیت مطلوب آرتمیا از نظر ذخایر دریاچه ارومیه است.
کد خبر: ۸۶۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴ 30 June 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، علی نکویی‌فرد رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان این که برابر قوانین واردات کشور می‌توان از دریاچه ارومیه آرتمیا برداشت کرد که نزدیک به ۷۰ تن است، گفت: در مناطقی که از آب شور و آب‌های نامتعارف برخوردارند و برای کشاورزی و شرب مورد استفاده نیستند، می‌توان به تولید آرتمیا اقدام کرد.

نکویی فرد با بیان این که می‌توان در هر هکتار حداقل یک تن بیومس و ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو سیست برداشت کرد، افزود: گرما، کیفیت آب و شرایط مدیریت پرورشی در استخر‌های موجود بر این موضوع اثرگذار است.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور معتقد است که افزایش شوری آب در استخر‌های پرورشی کار دشواری است، ولی برخورداری از دریاچه‌ای مانند دریاچه ارومیه که شوری آن بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ گرم در لیتر است، برای پرورش این آبزی یک لطف الهی است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور ادامه داد: در شرایط کم‌آبی دریاچه ارومیه استفاده از آب‌های نامتعارف و زمین‌های شور اطراف دریاچه برای مصارف آبزی‌پروری در بخش آرتمیا مطلوب است، ولی توسعه بدون تحقیقات غیراصولی است.

نکویی فرد خاطرنشان کرد: این طرح باید مطالعه شده فاز به فاز و با تامین آب پیش برود چرا که برخورداری صرف از مجوز برای آن بدون آب شور مورد نیاز اقدامی نسنجیده تلقی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور افزود: دشت فسندوز در جنوب دریاچه ارومیه و در جوار مدخل زرینه‌رود به دریاچه واقع شده است که شیلات استان با تغییر کاربری در آن درصدد تبدیل این مکان به استخر‌های پرورش آرتمیا است، اما اجرای این طرح از سال ۱۳۹۵ همچنان با باید‌ها و نباید‌هایی مواجه بوده است که موجب تاخیر در اجرای آن شده است.

بنابر این گزارش، اولین بار در کشور از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ برداشت صنعتی آرتمیا از دریاچه ارومیه انجام شد که این برداشت به دلیل کاهش شدید آب دریاچه ارومیه، افزایش میزان شوری آن و به صفر رسیدن آرتمیای زنده موجود در دریاچه به صفر رسید.

صنعت آبزی‌پروری جهان سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد و نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در این صنعت در کل جهان مشغول به کار هستند که همگی وابسته به تولید و پرورش آرتمیاست که در همین راستا ایران می‌تواند در تولید این جانور دریایی و ایجاد اشتغال نقش بسزایی ایفا کند

آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.

آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر می‌تواند زیست کند، ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل عبور از فصل گرما و کاهش بارندگی بیشتر از این میزان بوده است و امکان حیات برای این گونه جانوری وجود ندارد.

گفتنی است‎؛ سالانه نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور تولید می‌شود و ۱۰ تا ۳۰ تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار