۹۷۸ هزار قطعه طیور بومی در ۸۰۰ واحد روستایی در سطح استان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه و ایمن‌سازی شدند.
کد خبر: ۸۷۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶ 13 July 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی با اعلام پایان مایه‌کوبی طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل در استان افزود: مایه‌کوبی این تعداد طیور در قالب اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور علیه این بیماری و با استفاده از یک میلیون دُز واکسن صورت گرفت

وی گفت: هدف از اجرای این طرح کنترل و پیشگیری از بیماری نیوکاسل در طیور بومی و روستایی، جلوگیری از انتشار بیماری به واحد‌های صنعتی، کاهش خسارت ناشی از بیماری نیوکاسل و کمک به اقتصاد خانوار‌های روستایی است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: بیماری نیوکاسل یکی از بیماری‌های مهم و خطرناک طیور است که هر ساله خسارت‌هایی را به مرغداران صنعتی و روستایی وارد می‌کند و در صورت بروز و کنترل نکردن آن، جمعیت طیور را با خسارت سنگینی مواجه خواهد کرد که واکسیناسیون از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از آن است.

خلیل‌زاده، اظهار داشت: تقریبا همه پرندگان در سنین مختلف به این بیماری مبتلا می‌شوند که در برخی موارد بدون بروز علائم و نشانه، موجب مرگ طیور شده است.

وی اضافه کرد: این طرح همه‌ساله با همکاری دهیاری‌ها و بخشداری‌ها به صورت رایگان و به صورت آشامیدنی انجام می‌شود تا سرمایه‌های مزارع صنعتی و تولیدکنندگان گوشت و تخم‌مرغ به خوبی حفظ شود.

خلیل زاده ادامه داد: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

نیوکاسل از بیماری‌های مسری طیور است؛ عامل این بیماری ویروسی از خانواده «پارامیکسوویریده» است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در ۵۶ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.

این ویروس در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می‌شود، ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می‌ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار