430 سمندر در آذربایجان غربی شمارش شد.
کد خبر: ۸۷۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸ 16 July 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رییس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۴۳۰ حلقه سمندر کردستانی و آذربایجانی در زیستگاه‌های این گونه در حال انقراض، شمارش شد.

امید یوسفی اظهار داشت: این سرشماری در ۲ مرحله با حضور ۱۵ نفر از کارشناسان این اداره انجام و در مجموع ۳۵۰ حلقه سمندر کردستانی و ۸۰ حلقه سمندر آذربایجانی شمارش شد.

وی اضافه کرد: در این سرشماری، ۱۵۰ حلقه سمندر کردستانی در زیستگاه "سارده‌کوهستان" بوکان، ۱۰۰ حلقه در زیستگاه "قلات‌شای" مهاباد، ۵۰ حلقه در "پردانان" پیرانشهر و ۵۰ حلقه در "خرپاپ" سردشت شمارش شد.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی در خصوص زیستگاه سمندر آذربایجانی نیز بیان کرد: این گونه در بین زیستگاه‌های سمندر استان تنها در زیستگاه "تالجار" اشنویه زیست می‌کند و در قالب این سرشماری ۸۰ حلقه از این گونه نیز شمارش شد.

یوسفی افزود: سرشماری سمندر‌ها در ۲ مرحله در زیستگاه‌های آن انجام می‌شود، در مرحله نخست سمندر‌های مشاهده شده علامت‌گذاری شده و در مرحله دوم سمندر‌هایی که مشاهده می‌شود از نظر علامت‌گذاری مورد پایش قرار می‌گیرد تا آمار دقیق‌تری از تعداد سمندر‌ها در آن زیستگاه به دست بیاید.

یوسفی با بیان اینکه اینگونه به دلیل حساس بودن به شرایط محیطی، همواره با آسیب‌های بسیار جزیی و آلودگی بسیار کم منابع آبی از بین می‌روند، افزود: در سال‌های گذشته به دلیل خشک شدن چشمه‌ها و تغییر کاربری آن‌ها و شکار آن‌ها توسط پرندگان و مار‌ها این گونه نادر بسیاری از زیستگاه‌های خود را از دست داده و در شمار گونه‌های در حال انقراض قرار گرفته است.

سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبار‌ها و آب‌های روان و زلال است.

این‌گونه دارای سر پهن، طول سر با عرض آن تقریباً برابر، پوزه گرد، چشم‌های برجسته، بدن و دم قوی، فاقد تاج پشتی و به رنگ سیاه براق همراه با لکه‌های زرد رنگ روشن به اشکال حلقه‌ایی، قلابی و نیم دایره است و خال‌های زرد این گونه به طور غیر منظم در پشت بدن قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار