کد خبر: ۸۷۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴ 18 July 2020

این روز‌ها درگیری در مرز آذربایجان و ارمنستان به وجود آمده که برخی از نمایندگان واکنشی اندک ولو در حد یک توییت داشته اند؛ سید غنی نظری، نماینده خلخال و کوثر با هشتک قره باغ نوشت: «منافع قدرت‌های بزرگ، قره باغ را از ریشه خود جدا کرده و آن‌ها با شیطنت‌هایی همچون تغییر در ترکیب جمعیت در سال‌های گذشته خیانت خود را اثبات کرده اند...»

برخی از نمایندگان عمدتا مربوط به استان‌های شمال غربی کشور در واکنش به مناقشه قره باغ تاکید کردند که با توجه به نظر صریح مقام معظم رهبری، هیچ تردیدی برای دفاع از حق حاکمیتی جمهوری آذربایجان وجود ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ صفحات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی به خصوص «توییتر» تبدیل به محلی برای بیان نظرات آن‌ها شده که پرداختن به آن خالی از لطف نیست، چون با واکاوی این بستر می‌توان به دیدگاه‌ها و دغدغه‌های وکلای مردم پی برد و در آینده انتظار اجرایی شدن و پیگیری آن را داشت.


وعده بررسی طرح شفافیت آرا نمایندگان


قبل از شروع به کار مجلس یازدهم، تعدادی از نمایندگان مجلس وعده اجرای طرح شفافیت آرا را به مردم داده بودند که همین به مطالبه عمومی ولو در فضای مجازی تبدیل شد. در روز‌های گذشته، برخی از نمایندگان در صفحات خود، خبری از بررسی طرحی در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی دادند.

مالک شریعتی نماینده تهران در این باره نوشت: «بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان، سه شنبه ۳۱ تیرماه در دستور کار کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. مناسب است مذاکرات این جلسه و نیز مذاکرات و مصوبات گذشته و آینده در خود این کمیسیون هم شفاف شود تا امکان تغییر با فشار‌های بیرونی برای همیشه منتفی شود.»
 
ورود توییتری نمایندگان به مناقشه قره باغ

هادی بیگی نژاد، نماینده ملایر هم تاکید کرد که «شفافیت آرا یک لطف نیست، حقی است از جانب مردم برگردن نمایندگان. ‏حق مردم را باید ادا کرد.»

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت نیز با هشتک ‏شفافیت بدون راه فرار نوشت: «ان شاء الله طرح شفافیت آرا نمایندگان هفته آینده در کمیسیون آئین نامه بررسی خواهد شد، شفافیت مطالبه ماست نه تنها در آراء نمایندگان، بلکه در همه امور باید شفافیت وجود داشته باشد تا شاهد کاهش چشمگیر فسادها، رانت ها، پارتی بازی ها، ویژه خواری‌ها و ... باشیم.»

اقبال شاکری نماینده تهران نیز توضیح داد: «طرح شفافیت آرا نمایندگان هفته آینده در کمیسیون آئین نامه مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ‏تعداد زیادی از نمایندگان به دنبال تصویب آن هستند؛ شما هم تا لحظه تصویب، پیگیری کنید. ‏این طرح، مطالبه و حق مردم است»


واکنش به مناقشه قره باغ


این روز‌ها درگیری در مرز آذربایجان و ارمنستان به وجود آمده که برخی از نمایندگان واکنشی اندک ولو در حد یک توییت داشته اند؛ سید غنی نظری نماینده خلخال و کوثر با هشتک قره باغ نوشت: «منافع قدرت‌های بزرگ، قره باغ را از ریشه خود جدا کرده و آن‌ها با شیطنت‌هایی همچون تغییر در ترکیب جمعیت در سال‌های گذشته خیانت خود را اثبات کرده اند. قره باغ هم تاریخش، هم هویتش و هم نامش اجزای همیشگی شناسنامه آذربایجان است.»

سید کاظم موسوی، نماینده اردبیل نیز با انتشار تصویری از صحبت‌های آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اربیل این طور واکنش نشان داد که «ضمن عرض تسلیت به مردم مسلمان جمهوری آذربایجان علی الخصوص خانواده‌های داغدار شهدای قره باغ. ‏ پیرو نظر صریح مقام معظم رهبری، هیچ تردیدی برای دفاع از حق حاکمیتی جمهوری آذربایجان وجود ندارد، قره باغ خاک اسلام است و خاک اسلام باقی خواهد ماند.»
 
ورود توییتری نمایندگان به مناقشه قره باغ

مهدی عیسی زاده نماینده میاندوآب نیز گفت: «ارمنستان، اسراییل و آمریکا مثلث شوم اسلام ستیزی در منطقه هستند. همانطور که به گرانی و تورم حساس هستیم به مساله قره باغ و ملت‌ها و مسلمانان مظلوم جهان حساسیت داریم. دستگاه دیپلماسی تعارفات ظاهری را کنار بگذارد. مبنای نظر ما در مورد قره باغ بر اساس مواضع رهبر انقلاب است.»


تلاش برای حل مشکل مسکن


نمایندگان مجلس در هفته‌ای که گذشت، کلیات طرح دوفوریتی مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کردند، طرحی که جزئیات آن در هفته آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تصویب نهایی، اهرم فشاری به مالکان خانه‌های خالی برای اجاره واحد‌های خود و در نهایت کاهش اجاره بها خواهد بود. تعدادی از نمایندگان در توییت‌های خود اقدامات مجلس در بررسی این طرح را تشریح کردند.

در این باره محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس نوشت: «لزوم ساماندهی و نظارت دستگاه‌های ذیربط بر سایت‌های اینترنتی ‬برای جلوگیری از اثرگذاری منفی و افزایش تلاطم بازار مسکن و اجاره بها بیش از گذشته ضرورت دارد. ‏سایت‌های اینترنتی به محل فعالیت دلالان بازار مسکن جهت ایجاد فشار روانی و بالابردن قیمت‌ها تبدیل شده اند.»
 
ورود توییتری نمایندگان به مناقشه قره باغ

سیداحسان خاندوزی، نماینده تهران نیز گفت که کمک خواهیم کرد ایراد جزئیات طرح مالیات بر خانه خالی برطرف شود. ‏این طرح همه مشکل را برطرف نمی‌کند، اما گام بزرگی است رو به جلو. سامانه‌های شناسایی در هر کشوری ابتدا ناقص است و به تدریج کامل می شود. مهم آن است که ماهی‌های بزرگ در تور بیفتند یا کارشان سخت شود. ‏مانع شروع اصلاح نشوید.

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار این طور توضیح داد: «در طرح تحول مالیاتی باید بسته کاملی از پایه‌های مالیاتی جدید مثل مالیات بر عواید سرمایه (مسکن، طلاوسکه، ارز و...) مالیات بر زمین، مالیات بر سود سپرده و... ارائه کرد و همزمان مالیات بر تولید را هم کاهش داد تا سرمایه‌ها از فعالیت‌های واسطه‌ای و غیر مولد به سمت فعالیت‌های مولد سرازیر شود. البته این با مالیات بر خانه‌های خالی کاملا متفاوت است. اینجا به دنبال این هستیم برای کسانی که مسکن و سرمایه‌های کلان عمومی را احتکار کرده اند، نوعی جریمه تعیین کنیم که مجبور به عرضه آن به بازار شوند و بدیهی است که عرضه زیاد کالا را ارزان خواهد کرد.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :