مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی: کاهش جدی ذخایر ژنتیکی آبزیان به خصوص شاه میگو در دریاچه پشت سد ارس زنگ خطری است.
کد خبر: ۸۷۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲ 21 July 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، محمدباقر قریشی با بیان اینکه آذربایجان غربی و دریاچه پشت سد ارس تنها منبع پرورش شاه میگوی کشور به شمار می‌رود افزود: در سال‌های اخیر به دلیل صید غیرمجاز و بی توجهی به ذخایر ژنتیکی آبزیان در این منبع مهم آبی موجب شده صید شاه میگو به صفر رسیده و سایر آبزیان نیز در معرض تهدید جدی قرار بگیرند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به ممنوعیت صید شاه میگو گفت: برای بازسازی ذخایر و جلوگیری از انقراض این آبزی صید شاه میگو امسال ممنوع اعلام شده است.

 وی  افزود: قبل از سال ۹۳ سالانه نزدیک ۱۱۰ تن شاه میگو از این منبع آبی صید و شاهد ارزآوری بیش از ۵ میلیون دلاری بودیم اما در حال حاضر این میزان به صفر رسیده است.

 مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه استان با ۱۹ رودخانه و سد یکی از استان‌های مهم در بحث آبزی پروری به شمار می‌رود ادامه داد: هم اکنون نزدیک ۱۶ هزار تن انواع آبزیان در بیش از ۴۲۰ مجتمع و مزرعه پرورش آبزیان در استان تولید و روانه بازار می‌شود.

 

 قریشی با بیان اینکه به دلیل صید غیرمجاز ذخایر ژنتیکی آبزیان شهید کاظمی پلدشت رو به کاهش است گفت: در این مدت زمان صید انواع آبزیان از ۴ هزار تن به ۳۰۰ تن کاهش یافته است که ادامه این روند آسیب جدی به صنعت آبزی پروری در استان می‌زند.

 او از رهاسازی بیش از ۱۵۰ هزار قطعه انواع بچه ماهی کپور در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، آبگیرها و آب بندهای استان خبر داد و اظهارکرد: این اقدام با هدف تحقق رونق تولید و تولید ماهیان با هزینه کمتر و استفاده بهینه از استخرهای ذخیره آب کشاورزی، ترویج فعالیت پرورش ماهی در مناطق روستایی، ترویج فرهنگ مصرف ماهی بین کشاورزان و افزایش مصرف سرانه ماهی صورت گرفت.

 مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا، فاز دوم رهاسازی بچه ماهی به صورت گسترده در مرداد ماه توسط مدیریت شیلات استان صورت می‌گیرد گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۴۵۰ نفر در آذربایجان‌غربی در این صنعت به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار