با هدف صیانت و حفاظت از حیات وحش، طرح پایش و کنترل در منظقه مراکان، نخستین منطقه حفاظت شده ایران در خوی اجرا می شود.
کد خبر: ۸۸۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳ 26 July 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، منطقه حفاظت شده مراکان خوی نخستین منطقه حفاظت شده کشور از جمله زیستگاه های حیات وحش غرب ایران و زیستگاه قوچ و میش اصیل ارمنی است که با هدف صیانت از حیات وحش و گونه های نادر جانوری این منطقه بعد از زادآوری طرح پایش و کنترل در آن اجرا می شود. 


قلی پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوی گفت: این طرح با مشارکت 27 نفر از محیط بانان در محدوده استان های آذربایجان غربی و شرقی بصورت روزانه اجرا می شود.

وی از پایان زاد و ولد حیات وحش منطقه از جمله قوچ و میش اصیل ارمنی و کل و بز خبر داد و افزود: دراین طرح کلیه زیستگاه های حیات وحش منطقه توسط محیط بانان برای ایجاد محیطی آرام و امن پایش و نیازهای حیات وحش به آب و علوفه تأمین می شود. 


قلیپور از پایان مطالعات نصب سامانه دوربین های مداربسته برای کنترل و پایش منطقه هم خبر داد و تصریح کرد: با تامین اعتبارات لازم و نصب دوربین های مدار بسته منطقه در تمام فصول قابل کنترل و پایش خواهد بود. 


رئیس اداره محیط زیست خوی، مراکان را بهشت قوچ و میش اصیل ارمنی دانست و افزود: در این منطقه حفاظت شده بر اساس سرشماری سال های گذشته 845 رأس قوچ و میش اصیل ارمنی و 2361 رأس نیز کل و بز وحشی زیست می کنند.


وی با اشاره به طبیعت و ظرفیت های طبیعی این منطقه حفاظت شده افزود: منطقه حفاظت شده مراکان خوی با مساحتی بیش از 103 هزار هکتار اولین منطقه حفاظت شده در کنار 93 منطقه حفاظت شده کشور است که در آن 28 گونه جانوری در 12 خانواده و 5 راسته زیست می کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوی گفت: برای صیانت از حیات وحش منطقه مراکان که در محدوده مرزهای مشترک بین آذربایجان شرقی و غربی است 7 پاسگاه مجهز محیط بانی فعال است. 


قلیپور مهمترین ویژگی این منطقه را تنوع در حیات وحش و گونه گیاهی آن دانست و افزود: در این منطقه 128 گونه پرنده متعلق به 34 خانواده شناسایی شده است.


وی با بیان اینکه پوشش گیاهی این منطقه شامل 10 تیپ اصلی است گفت: گونه های نادر گیاهی از جمله درختان جنگلی گلابی، رز وحشی زالزالک، انگور، انجیر و بلوط منطقه را به یک حوضچه غنی زیستی کم نظیر در ایران تبدیل کرده است.

قلیپور منطقه مراکان را زیستگاه بسیار غنی حیات وحش دانست و افزود: در این منطقه علاوه بر قوچ و میش اصیل ارمنی و کل و بز وحشی ، پلنگ ایرانی، سیاهگوش، گرک و روباه و گربه وحشی زیست می کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار