کد خبر: ۸۸۱۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹ 29 July 2020

ترامپ

تابناک/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

دیوار ۶ میلیارد دلاری ترامپ فروریخت

وزش بادهای شدید ناشی از توفان هانا، دیوار مرزی پرهزینه ترامپ میان آمریکا و مکزیک را فرو ریخت. رئیس جمهوری آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ وعده داده بود دیواری به طول سه هزار کیلومتر در مرز آمریکا بکشد و بخشی از هزینه ۵.۷ میلیارد دلاری آن را از دولت مکزیک بگیرد. هدف از ساختن این دیوار افزایش امنیت در مرز آمریکا و مکزیک و سخت‌تر کردن ورود غیرقانونی و قاچاقی پناهجویان مکزیکی به ایالات متحده اعلام شده است. حالا در بحبوحه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شامگاه یکشنبه طوفان هانا، به کابوسی برای ترامپ مبدل شد و دیوار وی را بر سرش آوار کرد. دیوار مرزی ۶ میلیارد دلاری ترامپ فروریختپیش از این نیز بخشی از دیوار مرزی در کالیفرنیا با یک باد قوی سقوط کرده بود. در بهمن ماه ۱۳۹۸، وزش بادهای شدید بخشی از دیوار فلزی مرزی میان آمریکا و مکزیک را تخریب کرد. در این حادثه توفان صفحه‌های فولادی به بلندی ۹ متر را در مرز میان شهر کالکزیکو در ایالت کالیفرنیا و شهر مکزیکالی در مکزیک به سمت مکزیک خم و مچاله کرد. دیوار مرزی ۶ میلیارد دلاری ترامپ فروریختترامپ که برای ساختن دیوار مرزی با مخالفت نمایندگان دموکرات مواجه شده بود، برای تامین هزینه گزاف طرح دیوار بتونی خود با مشکل مواجه شد بنابر این از تصمیم خود عقب‌نشینی و اعلام کرد به سه هزار کیلومتر دیوار بتنی نیاز ندارد و می‌تواند موانع فلزی را در بخش‌هایی از مرز جایگزین آن کند. ترامپ در نهایت بودجه‌ای را که کنگره به ارتش اختصاص داده بود، برای ساخت این دیوار مرزی هزینه کرد دیواری که کارکرد خود را از داده است. قاچاقچیان در یک ماه توانسته اند ۱۸ بار از طریق اره کردن آن در سن‌دیگو، وارد آمریکا شوند.

 

رکورد شکنی دوباره کرونا تهران را قرمز کرد

دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت: ۲۳۵ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته جان باختند. دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت:  از دیروز تا امروز ۷ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۸۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۲۵۷ هزار و ۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۳۹۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری گفت: تا کنون دو میلیون و ۳۸۰ هزار و ۱۲۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

خبر خوش نمکی محرمانه شد

دکتر سعید نمکی در جلسه کمیته کشوری مشورتی کووید۱۹ که با حضور تعدادی از مسئولین این وزارتخانه در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد با بیان این‌که خبرهای خوشی از واکسن کرونا داریم گفت: نمی‌خواهیم حرف‌های توهم‌آمیز بزنیم و نمی‌خواهیم بگوییم که تا پاییز واکسن به دست مردم می‌رسد، امروز فقط می‌توانیم بگوییم در ساخت واکسن از خیلی افراد دنیا که مدعی ساخت واکسن هستند عقب نیستیم اما چند سوال در خصوص واکسن مطرح است، اول اینکه باید ببینیم واکسن چه‌قدر روی کرونا موثر است، دوم آنکه باید بررسی شود که تزریق واکسن چقدر باید استمرار داشته باشد و ایمنی ناشی از واکسن چقدر استمرار دارد، آیا مانند واکسن آنفلوانزا می‌توانیم بگوییم سالی یکبار تزریق شود یا خیر؟وی افزود: هنوز نمیدانیم که این واکسن باید ایمنی هومورال یا ایمنی سلولی یا هر دو را تقویت کند، هیچکس نتوانسته در دنیا به این سؤالات پاسخ بدهد، ما هنوز نمی‌دانیم واکسنی که ساخته خواهد شد چقدر ایمنی ایجاد می‌کند و تا چه مدت ایمنی‌زاست؛ زیرا در واکسن آنفلوانزا ۳۰ تا ۴۰ درصد ایمنی بخشی وجود دارد و باید دید آیا کرونا هم همینطور است یا خیر. همچنین باید جهش‌های ویروس کرونا برای ساخت واکسن مورد بررسی قرار بگیرند. نمکی ادامه داد: واکسن‌سازی کار تیمی است و استان‌ها باید اطلاعات خود را تبادل کنند تا بتوانیم جزو اولین کشورها در پیشرفت ساخت واکسن اعلام وجود کنیم. وی با بیان این‌که یک راه طولانی در پیش داریم گفت: امیدواریم بتوانیم تأثیر ویروس بر سایر قسمت‌های مختلف کشور را مدیریت کنیم. امیدوارم که با یک گفتمان چندسویه بتوانیم موارد را به نحو احسن مدیریت کنیم.

 

مهمترین مرحله آزمایشی واکسن کرونا آغاز شد

فاز سوم آزمایش‌های یک واکسن کرونا که شرکت داروسازی مودرنا و مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده آن را تولید کرده‌اند آغاز شد. به نقل از پرس آسوسییشن، فاز سوم آزمایش‌های یک واکسن تحقیقاتی کووید-۱۹ که شرکت داروسازی مودرنا و مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده آن را تولید کرده‌اند آغاز شد. این نخستین واکسن در آمریکا است که به مرحله سوم آزمایش‌ها می‌رسد. قرار است ۳۰ هزار فرد بزرگسال این واکسن را دریافت کنند. «استفن بانسل»، مدیرعامل شرکت داروسازی مودرنا در این خصوص گفت: «باعث افتخار است که آغاز فاز سوم آزمایش‌ها را اعلام کنیم.» البته اعلام نتایج این آزمایش ماه‌ها به درازا خواهد کشید و معلوم نیست این واکسن بتواند به طور مؤثر با ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن، کووید-۱۹، مقابله کند.

 

شیوه نامه برگزاری مراسم محرم امسال منتشر شد

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و برگزاری آیین‌های سوگواری سید و سالار شهیدان، اطلاعیه شماره یک خود را با تاکید ویژه بر رعایت «دقیق و کامل شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم، سخنرانان و مسئولان هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه ها» در ایام ماه محرم منتشر کرد. مفاد اطلاعیه به شرح زیر است: ۱. برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضاهای سربسته صرفاً در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند. ۲. برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می‌شود. ۳. مسئول برگزاری مراسم عمومی باید نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و نحوه پذیرایی متعهد شود. ۴. هیچ گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی‌شود و اطعام و نذورات صرفاً مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی در پخت و پز و بسته بندی به صورت بیرون بر و در ظروف غیر مشترک و یک بار مصرف توزیع می‌شود. ۵. صدا و سیما و نهادهای تبلیغی و مردمی نسبت به ارائه برنامه‌های ابتکاری مناسب وضعیت فعلی کشور و تقویت فضای معنوی و فرهنگ عاشورایی در فضای تبلیغاتی و مجازی اقدام کنند. ۶. کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد ملی با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و مردمی به ویژه رسانه ها، صدا و سیما و هیئات مذهبی نسبت به آماده سازی افکار عمومی و ارائه آموزش‌های بهداشتی ویژه ایام عزاداری اقدام می‌نماید.

 

شاعر انقلابی فلسطین درگذشت

«هارون هاشم رشید» شاعر انقلابی فلسطین در سن ۹۳ سالگی درگذشت. هارون هاشم رشید در سال ۱۹۲۷ در شهر غزه متولد شد و از سال ۱۹۶۷ در تبعید و دور از وطن خود در قاهره زندگی کرد. این شاعر فلسطینی که نزدیک ۲۰ کتاب شعر دارد، در دوره ای از عمر خود در عرصه رسانه فعالیت می کرد و از جمله شاعرانی بود که در دهه پنجاه میلادی به "شعراء النکبة" و "شعراء العودة" معروف بودند. گفتنی است هارون هاشم رشید، شاعر فلسطینی و از پیشگامان و توسعه دهندگان شعر پایداری در ادبیّات عرب و جهان اسلام بود. وی شاهد اشغال فلسطین و اوضاع نابسامان کشورهای منطقه بوده و مدت ها انتظار حرکت انقلابی مردم را می کشید؛ وی نسبت به مظلومیّت کشورش واکنش نشان داده و برای رهایی از این وضع، فریاد بر می آورد و تنها راه را، مبارزه و امید به خداوند می دانست و هرگونه سازش را رد می کرد. وی با زیباترین و بدیع ترین و در عین حال جانسوزترین واژگان، توجّه ملت های جهان را به یتیمان فلسطینی معطوف می کرد. مظلومیّت کودکان فلسطینی، امدادهای غیبی خداوند، شکیبایی در مقابل مشکلات، یادآوری گذشته درخشان اعراب، بی هویتی صهیونیسم، استعمار ستیزی و ... از بارزترین مضامین قابل بررسی در اشعار این شاعر به شمار می رود.

 

دختر آمریکایی به جمع "نمی‌توانم نفس بکشم" پیوست

فعالان شبکه‌های اجتماعی تصویری از تعرض نیروهای پلیس فدرال به دختر سفید پوست جوان آمریکایی در بامداد دوشنبه در شهر پورتلند منتشر کردند که زیر پای سربازان فریاد می‌کشید: "نمی توانم نفس بکشم".در این ویدئو تصاویری از تعرض نیروهای پلیس فدرال به دختر جوانی نشان داده شد که سربازان روی کمرش نشسته بودند و با دست و باتوم بر گردن او فشار می‌آوردند که همین امر مقاومت او را در پی داشت و موجب شد او با گفتن: "نمی توانم نفس بکشم" از آن‌ها بخواهد به این کار پایان دهند.

 

داکا پایتخت جوانان سازمان همکاری اسلامی شد

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی «داکا» را به عنوان پایتخت جوانان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی کرد. دکتر «یوسف العثیمین» در نشست مجازی سازمان همکاری اسلامی در این زمینه گفت: در سال جاری میلادی پایتخت بنگلادش را به عنوان پایتخت جوانان سازمان همکاری اسلامی معرفی می کنیم. دبیر کل سازمان همکاری اسلامی تلاش های «شیخ حسینه» ،نخست وزیر بنگلادش در امور امت اسلامی به ویژه جوانان و حمایت او از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را مورد تحسین و تمجید قرار داد. وی از جوانان مسلمان در جهان اسلام خواست تا با مشارکت گسترده تر در زمینه های علم و تکنولوژی تغییراتی را به وجود بیاورند و ناشکیبایی و افراط گرایی خشونت آمیز را به طور کامل رد کنند. «یوسف العثیمین» همچنین گفت: بیماری همه گیر کرونا می تواند تاثیرات بلند مدت فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی بر همه جوامع داشته باشد. وی افزود: جوانان بیشتر از همه از بیماری همه گیر کرونا آسیب دیده اند چرا که مشاغل و مطالعات آنها دچار اختلال شده است. دبیر کل سازمان همکاری اسلامی خواستار انجام اقدامات فوری برای حمایت از جوانان در این شرایط شد «العثیمین» همچنین خواستار راه حل های همه جانبه برای چالش هایی شد که جوانان با آنها مواجه هستند.

 

تهران خنک شد

مدیرکل هواشناسی استان تهران از کاهش ۳ درجه‌ای بیشینه دمای هوای تهران از پنجشنبه این هفته تا شنبه هفته آینده خبر داد. مجتبی جلالی اظهار داشت: با توجه به بررسی نقشه‌های هواشناسی آسمان تهران طی دو روز آینده کمی تا نیمه ابری گاهی همراه با وزش باد و در ارتفاعات در ساعات بعدازظهر با تندباد موقت و بارش پراکنده پیش بینی می‌شود. وی گفت: همچنین از پنجشنبه شب تا صبح شنبه شاهد کاهش نسبی دما در استان تهران خواهیم بود. مدیرکل هواشناسی استان تهران در ادامه افزود: بیشینه و کمینه دمای تهران در روزهای روزهای سه شنبه ۴۰ و ۲۷، چهارشنبه ۳۹ و ۲۷، پنجشنبه ۳۹ و ۲۴، جمعه ۳۵ و ۲۵ و شنبه ۳۶ و ۲۵ درجه سانتیگراد پیش بینی می‌شود، که در این پیش بینی نیز شاهد کاهش سه درجه‌ای بیشینه هوای پایتخت طی روزهای پنجشنبه تا شنبه هستیم. جلالی با اشاره به اینکه در بخش‌های جنوبی و غربی استان تهران گاهی افزایش سرعت باد با احتمال خیزش موقت گرد و خاک مورد انتظار است، گفت: در نیمه شمالی استان تهران نیز شاهد افزایش ابر و رگبار و رعد و برق برای ظهر پنجشنبه تا شنبه آینده هستیم.

 

ایرانسل از نسل پنجم اینترنت همراه رونمایی کرد

دومین سایت نسل پنجم اینترنت همراه در ساختمان ایرانسل رونمایی شد. بیژن عباسی آرند، مدیر عامل شرکت ایرانسل، در مراسم رونمایی از نسل پنجم اینترنت همراه، گفت: امروز دومین سایت نسل پنجم اینترنت همراه را در ساختمان ایرانسل رونمایی کردیم و اولین سایت ۵ G هم در مجموعه وزارت ارتباطات با همکاری ایرانسل، رونمایی شد. مدیرعامل ایرانسل اظهار داشت: در چند سال اخیر برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای دستیابی به فناوری‌های جدید انجام دادیم و امروز که در حال تست نسل ۵ اینترنت در ساختمان ایرانسل هستیم، نتیجه برنامه‌ریزی در سال‌های اخیر است. عباسی افزود: ۳ ویژگی اصلی در تعریف فناوری نسل ۵ ذکر شده است؛ اول بحث پهنای زیاد است که سرعت بالایی را به کاربران می‌دهد. ویژگی دوم قابلیت ارتباط انبوه است که زمینه را برای توسعه شهر هوشمند فراهم می‌کند. سومین ویژگی، پایداری بالا و تاخیر بسیار کم است که امکانات زیادی ایجاد می‌کند. با ۵ G می‌توان خدمات بهتری به افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه داد. مدیرعامل ایرانسل تاکید کرد: صرفا به دنبال آوردن فناوری جدید به کشور نیستیم بلکه می‌خواهیم با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، فناوری‌های جدید را بومی کنیم. یکی از شرکت‌های دانش بنیان، بومی‌سازی مودم‌های نسل ۵ را آغاز کرده است. اینترنت نسل ۵ از جمله فناوری‌هایی است که باعث رشد اینترنت اشیا می‌شود و باید بومی شود. عباسی ادامه داد: برخی می‌پرسند که چه نیازی به ۵ G در کشور است؟ زمانی که ۴ G مطرح شد هم همین پرسش‌ها به وجود آمد، اما الان می‌بینیم که حتی در روستاها هم دیگر کسی نسل ۳ را قبول ندارد و می‌گویند باید اینترنت نسل ۴ باشد و نسل ۵ هم به زودی همین حالت را پیدا می‌کند. مدیرعامل ایرانسل در پایان گفت: قطعا هر فناوری که به کشور می‌آید نیاز به پیوست‌های فرهنگی و امنیتی دارد و نهادهای مسئول باید این پیوست‌ها را فراهم کنند.

 

راهور آمار مرگ و میر سالانه تصادفات پایتخت را اعلام کرد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: سالانه ۶۰۰ نفر در پایتخت جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند و ۲۱ هزار نفر نیز مجروح می‌شوند.سردار حمیدی در جمع خبرنگاران گفت: در شهر تهران، ۸ میلیون وسیله نقلیه شامل ۴ میلیون خودرو و ۴ میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند. وی افزود: ۲۵ درصد وسایل نقلیه کشور در تهران در حال تردد هستند که متاسفانه ۴۸ درصد حوادث به موتورسواران برمی گردد و تصادفت در بخش موتورسیکلت در حال افزایش است. سردار حمیدی افزود: ​در بخش عابران پیاده نیز ۳۶ درصد موارد مربوط به عابران پیاده است و متاسفانه بیشتر حوادث بین ساعت ۴ تا ۸ شب آن هم به دلیل خستگی و خواب آلودگی رخ می‌دهد. سردار حمیدی با بیان این که با توجه به شرایط کرونایی پلیس همواره برای برقراری نظم و امنیت در شهر حضور دارد، افزود: مطمئنا در این روزهای کرونایی همکاران ما هم مانند سایر مردم آلوده می‌شوند و در این بخش بیشترین آسیب را داشته ایم و اگر پلیس در سطح معابر حضور نداشته باشد امور زندگی مردم مختل خواهد شد بنابراین وظیفه داریم برای برقراری نظم ترافیکی در شهر حضور داشته باشیم. وی در خصوص اجرای طرح ترافیک در پایتخت گفت: خط قرمز پلیس حفظ جان و سلامت مردم است و در این زمینه تابع تصمیم ستاد کرونا هستیم. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفـت:​ ظرفیت شبکه معابر شهر تهران توانایی تردد این همه خودرو را ندارد و بایستی خود مردم در این زمینه همکاری کنند. وی گفت: در حال حاضر ساعت طرح ترافیک از ساعت ۸ و نیم تا ۲ نیم بعداز ظهر است و باید بحث طرح ترافیک بررسی شود که آیا تاثیری در کاهش بیماری کرونا یا افزایش آن دارد یا خیر؟ و ستاد کرونا در این زمینه تصمیم گیری می‌کند. سردار حمیدی افزود: چالش‌های شهر تهران ترافیک، آلودگی هوا و تصادفات است که در این زمینه می‌توانیم با توسعه حمل و نقل عمومی تا حدی بر این چالش‌ها غلبه کنیم، اما ضعف در شبکه حمل و نقل عمومی و کم بودن تعداد اتوبوس‌ها و همچنین هوشمند نبودن این ناوگان مشکلاتی را به وجود آورده است که بایستی مسئولان شهری در این خصوص تدابیری را بیندیشند.

 

توئیتر یک حساب دیگر ترامپ ها را بست

حساب توئیتری پسر ترامپ به دلیل انتشار اطلاعات گمراه کننده و مضر در خصوص بیماری کووید ۱۹ تعلیق شده است. در همین راستا وی به مدت ۱۲ ساعت از توئیت کردن و ریتوئیت کردن محروم شده است. چرا که پیام وی در خصوص ویروس کرونا با سیاست‌های توییتر در خصوص عدم انتشار مطالب گمراه‌کننده، منطبق نیست. ویدیوی وایرالی که پسر ترامپ منتشر کرده مربوط به داروی هیدروکسی کلروکین و حمایت از مصرف آن برای درمان بیماری کووید ۱۹ بوده است.

 

ناجا عتیقه های میانه را کشف کرد

کاظم داداشی اظهار کرد: به دنبال گزارش‌های مردمی مبنی بر خرید و فروش غیرقانونی اموال عتیقه در شهر میانه، طی عملیاتی جامع نیروی یگان حفاظت شهرستان با شناسایی محل مورد نظر، از خرید و فروش غیرقانونی اموال تاریخی جلوگیری کرد. وی ادامه داد: طی این عملیات که با همکاری نیروی انتظامی شهرستان انجام شد، فرد مظنون در یک گاوداری در روستای یوشانلو شناسایی و ۱۹۱۸ قطعه سکه که پیش از این از استان لرستان خریداری شده بود، کشف و ضبط شد. فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: فرد خاطی به همراه اقلام مکشوفه به عنوان متهم به مراجع قضایی ارجاع داده شد و مراحل قانونی برابر مقررات برای اخذ نظریه کارشناسی اموال مکشوفه، طرح شکایت و اقدام حقوقی مقتضی با هماهنگی اداره کل انجام خواهد شد. داداشی خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی، مراتب را با شماره تلفن ۰۹۶۶۲ مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اطلاع دهند

 

کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفت

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، سمنان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. وی ادامه داد: استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، یزد، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و قم در مرحله هشدار قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات آماری ۱۵ استان در وضعیت قرمز و ۱۱ استان در وضعیت هشدار قرار دارند،گفت: ۳ استان به استان‌های قرمز اضافه شده است. سادات‌لاری اضافه کرد: استان تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین و پرترددترین استان برای نخستین‌بار بعد از خیز اول شیوع کرونا در کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته که امیدواریم اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان جدی‌تر گرفته شود. وی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر تعداد موارد بستری روزانه در کشور به دوران موج پیک بیماری در اسفند سال گذشته نزدیک شده است، ابراز داشت: وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و جهان رو به افزایش بوده و نگران‌کننده است. سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ میلیون مورد ابتلا به کرونا در دنیا گزارش شده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۶۴۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند؛ ضمن اینکه همه‌گیری کرونا در جهان در حال شتاب است؛به طوری که در شش هفته گذشته تعداد کل موارد ابتلا دو برابر شده است. لاری با تأکید بر اینکه اساسی‌ترین عامل برای جلوگیری از شیوع و ابتلا کرونا عزم و اراده افراد در تصمیم‌گیری برای حفظ سلامت خود و همنوعان در برابر بیماری است، تصریح کرد: اگر کشوری عمل مؤثرتری در کنترل بیماری کرونا داشته است، مرهون همکاری مردم آن کشور در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ در نتیجه از مردم خواهش می‌کنیم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و استفاده از ماسک به صورت جدی و برای همه سنین حافظ سلامتی خود باشند.

 

لرستان تونل زیرزمینی دوران باستان را کشف  کرد

سید امین قاسمی اظهار داشت: طی چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی با موضوع کشف تونلی زیرزمینی در شهر رومشکان منتشر شد که ابهامات زیادی را به دنبال داشت، لذا برای بررسی دقیق این موضوع، کارشناسان باستان‌شناسی این اداره کل به محل اعزام شدند و ضمن مستندسازی و بررسی محل، گزارش علمی و جامعی را ارائه کردند. وی با اشاره به اینکه تپه باستانی «چغابل» رومشکان در بین باستان‌شناسان ایران و جهان از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: در سال ۱۳۹۴ مجوزی به منظور ایجاد فضای سبز در بخش سطحی تپه «چغابل» به شهرداری آن شهر داده شده که اکنون زمان آن به اتمام رسیده، بنا بر این ادامه کار و هرگونه فعالیت مجدد، منوط به اخذ مجوز جدید از وزارت میراث فرهنگی است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ضمن اشاره به انتشار اخبار کذب در خصوص حفاری قاچاق، کشف اشیا عتیقه و دفینه باستانی در این تپه بیان داشت: تنها اثر منقول کشف شده در حین ریزش دهانه میله قنات، یک ظرف سفالی بوده که تحویل امین اموال اشیا فرهنگی شده است. قاسمی گفت: تونل مکشوفه متعلق به یک رشته قنات از دوران باستان است که کوره قنات در جهت شرقی - غربی دشت رومشکان امتداد دارد و در گذشته نیز آثار برخی از میله چاه‌های این رشته قنات پدیدار و گزارش شده است. کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این باره گفت: تپه‌ی باستانی «چغابل» رومشکان در نخستین پروازهای هوایی که در سال ۱۹۳۵ و ۱۹۳۶ میلادی بر فراز شهرهای باستانی ایران توسط هیئت معروف به «هلمز» انجام شد، شناسایی و توسط همان هیئت به سرپرستی «اریخ اشمیت» مورد کاوش و گمانه زنی قرار گرفت، این اثر از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی دارای حیات فرهنگی قابل ملاحظه‌ای است. جلال عادلی با اشاره به بررسی دقیق تمام زوایای مکشوفه گفت: دیواره کوره قنات، در بافت کمپرس شده خاک و به صورت «دست کند» ایجاد شده و فاقد دیواره چینی است. وی افزود: این بخش از قنات در دوران باستان، تماماَ در بافت باستانی و از میان نهشته‌های فرهنگی در لایه‌های زیرین تپه «چغابل» کنده شده است، به گونه‌ای که در بررسی‌های اولیه یک ظرف سفالی مربوط به عصر برنز به دست آمد. این کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: متأسفانه برخی اهالی بعد از ریزش دهانه میله چاه، علیرغم خطرات موجود و به دلیل کنجکاوی و احیاناَ سودجویی، وارد قنات شده و اقدام به انتشار تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی کرده بودند، لذا برای جلوگیری از ورود افراد سودجو و خطرات احتمالی همچون ریزش، دهانه قنات مسلوب شد.

 

«سپاه» به اطفاءحریق کرمانشاه ورود کرد

مدیرکل بحران استان کرمانشاه گفت: ساعت ۱۱ صبح در خصوص یک حریق در پارکینگ ماشین آلات سنگین اعتماد واقع در محله دولت آباد کرمانشاه اعلام شد و پس از آن به اکیپ های آتش نشانی اطراف به محل حادثه اعزام شدند. جلیل بالایی در خصوص جزییات این حادثه، اظهار داشت: آتش سوزی گزارش شده در پارکینگ ماشین آلات سنگین رخ داده و از یک دستگاه تانکر حامل سوخت شروع شده و به ماشین آلات اطراف سرایت کرده است با توجه به حجم آتش سوزی از واحد اطفاء حریق سپاه پاسداران و پالایشگاه درخواست کمک شد. بالایی ادامه داد: پس از حضور اکیپ‌های اطفاء حریق، یگان امداد و درمان نیز سریعاً اقدام به حضور و استقرار در محل حادثه کردند؛ در این حادثه یک نفر از اهالی محل دچار آتش سوزی شده بود که سریعا به بیمارستان اعزام و چهار نفر از کادر آتش نشانی نیز که در جریان حادثه دچار سوختگی شده بودند، توسط بیمارستان مستقر درمان شدند. وی با بیان این مطلب که حادثه پس یک ساعت و ۲۰ دقیقه مدیریت و حریق اطفاء شد، گفت: در جریان این حادثه ۸ دستگاه ماشین آلات سنگین آسیب دیده‌اند و با توجه به زحمات یگان‌های مستقر در محل در ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه حریق کاملا مهار شده و فرمانده میدانی عملیات نیز پایان عملیات را اعلام کرد. بالایی در خصوص علت اصلی حادثه عنوان کرد: علت حادثه هم اکنون در حال بررسی است اما بنا به گزارشات و مشاهدات اولیه تعمیرات غیر اصولی یکی از رانندگان یا مالکان خودرو علت به جود آمدن حریق بوده است

 

ناجا سلاح سری ترور را کشف کرد

مأموران سرکلانتری دهم تهران بزرگ در سی و هفتمین مرحله از طرح رعد، موفق به کشف دو قبضه سلاحی شدند که شبیه به خودکار است و بیشتر در آشوبها یا ترور افراد از آن استفاده می‌شود.سی و هفتمین مرحله از طرح "رعد" توسط پلیس پیشگیری تهران بزرگ به اجرا درآمد. در این طرح کلانتری‌ها، مکلف شده‌اند حوزه استحفاظی خود را از وجود مجرمان پاکسازی کنند. در سی و هفتمین مرحله از طرح رعد، مأموران سرکلانتری دهم پلیس پیشگیری تهران بزرگ موفق به کشف هفت قبضه سلاح شده و چهار نفر را در این رابطه بازداشت کردند. در بین سلاحهای مشکوفه، کلاشنیکف، کلت کمری و وینچستر وجود دارد. دو قبضه سلاح شبیه به "خودکار" نیز در بین این سلاحها وجود داشت؛ به گفته کارشناسان انتظامی، این نوع سلاح بیشتر برای استفاده در آشوبها یا ترور افراد استفاده می‌شود.

 

هنگ کنگ قرنطینه فوق سختگیرانه را اعمال کرد

با افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در هنگ کنگ، تجمع بیش از دو نفر در این کشور ممنوع شد. در سراسر جهان کشورها به دنبال مهار و کنترل شیوع بیماری کووید-۱۹ هستند و با افزایش موارد ابتلا به این بیماری مقامات هنگ کنک تجمع بیش از دو نفر در این کشور را ممنوع اعلام کردند. همچنین بنابر اعلام مقامات هنگ کنگ، فعالیت رستوران ها متوقف و قوانینی ارائه شده که بر اساس آن استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری می شود. این سختگیری ها پس از آن صورت گرفت که مواردی از انتقال بومی این ویروس طی سه هفته گذشته گزارش شده است.  مقامات هنگ کنگ از ۱۴۵ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ طی یک روز خبر دادند که ۱۴۲ مورد آن انتقال بومی بوده است. به گزارش اسکای نیوز، قرار است این قوانین جدید از روز چهارشنبه در هنگ کنگ اجرا شود.

 

وزارت بهداشت آب پاکی را روی دست مخالفان کنکور ریخت

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر این که مخالفان برگزاری کنکور به جای تلاش برای تعویق، دنبال راهکارهایی برای برگزاری بهتر این آزمون باشند، گفت: با توجه به اینکه تصویر روشنی از ادامه روند شیوع کرونا در کشور وجود ندارد، بنابراین ما نمی‌توانیم هیچ کدام از آزمون های سال ۹۹ را به تعویق بیندازیم. دکتر حسین قنبری ضمن بیان این مطلب و در واکنش به مخالفت برخی برای برگزاری آزمون های سال ۹۹ از جمله کنکور تاکید کرد: متاسفانه تلاش ها و اقداماتی که عده ای برای تعویق یا حذف کنکور سال ۹۹ و همچنین آزمون های دیگر  انجام می دهند، به مراتب فشار و استرس زیادی را به خانواده‌ها و داوطلبان وارد می کند و تبعات این نوع فشارهای روانی برای داوطلبان آزمون های مختلف بخصوص آزمون سراسری بیشتر از تبعات نگرانی های ناشی از ابتلا به کرونا خواهد بود. وی در ادامه با تاکید بر اینکه مخالفان برگزاری کنکور به جای تلاش برای تعویق این آزمون دنبال راهکارهای منطقی برای تامین سلامت داوطلبان باشند تاکید کرد: برگزاری این آزمونها با اجرای پروتکل های سختگیرانه و دقیق بهداشتی، امکان ابتلا داوطلبان به ویروس کرونا را تقریباً کاهش می دهد. اما تبعات برگزار نشدن این آزمون فشارهای اجتماعی و روانی داوطلبان، خانواده‌ها و جامعه را افزایش خواهد داد، بنابراین باید بپذیریم آزمون‌ها نیز بخشی از زندگی در شرایط کرونایی کشور است هستند و نمی توان آنها را نادیده گرفت. مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تصویری روشن از آینده شیوع کرونا ویروس در جامعه وجود ندارد بنابراین ما نمی‌توانیم برنامه‌ریزی در برای آینده آزمون های کشوری ارائه بدهیم به همین جهت مخالفان برگزاری آزمون ها از جمله کنکور به جای پاک کردن صورت مسئله برای تعویق  این آزمون ها، سیستم آموزش کشور را برای ترم آینده  با اخلال مواجه نکنند. دکتر قنبری گفت: به هیچ عنوان امکان تعویق و یا حتی حذف آزمون های پیش رو را نداریم چرا که همانطور که عنوان شد وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور نامشخص است و ما نمی توانیم  آموزش پزشکی را تعطیل کنیم. مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر اینکه  دانشجویان سال اول دوره دستیاری باید برای ترم آینده وارد چرخه درمانی کشور شوند، گفت: با تعویق برگزاری آزمون ها از جمله آزمون دستیاری نیاز کشور به سیستم درمانی کشور با اخلال مواجه می شود و دانشجویان دوره دستیاری باید از از ابتدای ترم بتوانند وارد بیمارستان‌های کشور شوند و ما نیازمند خدمات ارائه شده از سوی این دانشجویان در شرایط فعلی شیوع کرونا هستیم.

 

ایران به سیانور خالص دست یافت

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید پایلوت ماده سیانید سدیم برای فرآوری طلا با درصد خلوص ۹۹ درصد شدند. مهدی سلیمی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا تولید سیانید سدیم (سیانور) را از محصولات تولیدی این شرکت دانست و گفت: سیانید سدیم از محصولات پایین دستی صنعت پتروشیمی و ماده‌ای بسیار سمی است به گونه‌ای که در اصطلاح عامیانه از آن به عنوان سیانور یاد می‌­شود. سلیمی با اشاره به کاربردهای سیانید سدیم گفت: این محصول در عملیات کربن‌دهی سطحی فولادها و چدن­ها، عملیات آب فلز کاری فلزات مختلف، استخراج و استحصال طلا و سایر فلزات گرانبها و سایر صنایع کاربرد دارد و در حال حاضر مورد آزمایش و تأیید مصرف کنندگان قرار گرفته است. وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده مصرف این ترکیب در فرآوری فلزات گران‌بها استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: درصد خلوص این محصول در حدود ۹۹ درصد است و فلزات با ارزش مثل طلا و نقره را به صورت انتخابی و بدون اینکه ناخالصی وارد مایع شود حل می‌کند.  سلیمی با اشاره به ظرفیت تولید فعلی این محصول اظهار کرد: تولید صنعتی این محصول آغاز نشده است ولی در فاز پایلوت، روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ کیلو تولید می‌کنیم که ضمن رفع اشکالات احتمالی محصول، برای بازاریابی و ارائه نمونه آزمایشی به مشتریان اقدام می‌شود. مجری طرح با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ کارگاه استخراج و ذوب طلا از این محصول استفاده کرده‌اند و مشکلی را اعلام نکردند، یادآور شد: بعد از دریافت تاییدیه از واحدهای صنعتی می‌توانیم کارخانه را برای تولید سالانه ۲ هزار تن سیانید سدیم راه اندازی کنیم. مدیرعامل این شرکت درباره تسهیلات دریافتی این شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی، توضیح داد: با دریافت تسهیلات نمونه‌سازی از صندوق نوآوری موفق به تولید ۶.۳ تن سیانید سدیم شدیم که ۵.۵ تن از آن به مشتری تحویل شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت کرده‌ایم، اظهار کرد: بعد از اخذ مجوزهای مورد نیاز دیگر، برای تولید صنعتی از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی مجددا استفاده خواهیم کرد. سلیمی از راه‌اندازی واحد صنعتی این محصول خبر داد و گفت: در حال حاضر نمونه پایلوت در فضایی که مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در اختیار ما قرار داده است، راه‌اندازی شده است؛ اما در نظر داریم که واحد پایلوت را برای تولید روزانه ۱۰۰ کیلو سیانید سدیم در روز ارتقاء دهیم، زیرا کارگاه‌های ساخت طلا از غلظت خاصی از سیانید سدیم برای فرآوری طلا استفاده می‌کنند. به گفته وی برای رسیدن به این ظرفیت تولید نیاز به تولید ماهانه ۲۰۰ کیلوگرم از این ماده است تا نتایج تست‌ها و قابلیت استنادپذیری آن ارتقا یابد. این محقق عدم نیاز به سرمایه‌گذاری بالا، عدم نیاز به تجهیزات وارداتی و کاتالیست‌های گرانقیمت وارداتی را از ویژگی‌های تولید این محصول نام برد و ادامه داد: سیانید سدیم با خلوص بالاتر از ۶۵ درصد در ایران تولید نمی‌­شود، این در حالی است که محصول تولیدی شرکت ما دارای درصد خلوص حدود ۹۹ درصد است و با روش‌­های تجزیه، نمی‌توان به فرآیند تولید و خالص‌سازی آن پی برد. وی بازار مشتریان این محصول را معادن استخراج طلا، کارگاه­‌های عملیات حرارتی، صنایع نظامی و پتروشیمی عنوان کرد و در مورد مزیت رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های داخلی و خارجی گفت: قیمت به مراتب ارزان‏تر و خلوص بالاتر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیانید سدیم تولید شده در شرکت ما است. با وجود نمونه‌های وارداتی از کشورهای چین، کره جنوبی و گرجستان اما کارگاه‌های استفاده کننده از سیانید سدیم ما از کیفیت این محصول ابراز رضایت کرده‌اند.

 

سن "جهان" مشخص شد

ستاره شناسان دانشگاه اورگن(University of Oregon) آمریکا در مطالعه اخیرشان سن جهان را ۱۲.۶ میلیارد سال تخمین زده‌اند. به نقل از تک اکسپلوریست، مدل کیهان شناسی مهبانگ و بررسی داده‌های ریاضی و مدل سازی محاسباتی به محققان در تخمین فاصله قدیمی‌ترین ستارگان، رفتار کهکشان‌ها و میزان گسترش جهان کمک می‌کند تا دریابند تمام این اجرام چه زمانی پدید آمده‌اند. محققان در مطالعات اخیرشان به بررسی مشاهدات اشعه باقیمانده از بیگ بنگ/مهبانگ پرداختند. نظریه مِه‌بانگ یا بیگ بنگ (Big Bang Theory) مدل کیهان‌شناسی پذیرفته‌شده جهان، از کهن‌ترین دوران شناخته‌شده و تکامل آن در مقیاس بزرگ است. این نظریه بیان می‌کند که گیتی از یک وضعیت بسیار چگال(متراکم) نخستین آغاز شده و در گذر زمان انبساط یافته‌ است. این نظریه طیف گسترده‌ای از پدیده‌های مشاهده‌ شده را به خوبی توضیح می‌دهد. از جمله این پدیده‌ها می‌توان به فراوانی عناصر سبک اولیه، تابش زمینه کیهانی، ساختار بزرگ مقیاس و قانون هابل اشاره نمود. یکی از نکاتی که در قانون هابل وجود دارد و کاربردی است ثابت هابل است. ثابت هابل یا آهنگ گسترش گیتی(Hubble's Constant) نسبت سرعت دور شدن یک کهکشان(از ما) به فاصله‌ای که آن کهکشان با ما دارد است. وجود این ثابت بر اساس قانون هابل تأیید و پذیرفته شده هرچند برآورد اندازهٔ دقیق آن، به خاطر در دست نبودن دقیق فاصلهٔ کهکشان‌ها از هم، تاکنون امکان‌پذیر نبوده است. اکنون ستاره شناسان دانشگاه اورگن از روش جدیدی پرده برداری کرده‌اند که یک ابزار تخمین فاصله است که به نام "رابطه باریونیک تولی-فیشرمستقل از ثابت هابل"( baryonic Tully-Fisher relation independently of Hubble’s constant) شناخته می‌شود. "جیمز شومبرت"(James Schombert) استاد فیزیک این دانشگاه گفت: مسأله مقیاس فاصله همانطور که مشخص است بسیار دشوار است زیرا مسافت کهکشان‌ها با یکدیگر بسیار زیاد است و نشانگرها به اندازه کافی برای اندازه گیری مسافت هایشان قوی نیستند و اندازه گیری دقیق آنها سخت است. ستاره شناسان با تعیین مسافت در یک محاسبه خطی از ۵۰ کهکشان به عنوان راهنماهایی برای سنجش مسافت ۹۵ کهکشان دیگر، رویکرد تولی-فیشر را مجددا محاسبه کردند. شومبرت گفت: جهان با مجموعه ای از الگوهای ریاضی بیان شده در معادلات اداره می‌شود. رویکرد جدید ما با دقت بیشتری منحنی‌های جرمی و چرخشی کهکشان‌ها را بررسی می‌کند تا آن معادلات را به اعدادی مانند سن و سرعت انبساط تبدیل کند. این رویکرد جدید، ثابت هابل (یعنی نرخ انبساط جهان) را ۷۵.۱ کیلومتر بر ثانیه در هر مگاپارسک تعیین کرده است. مگاپارسک یک واحد استاندارد در اندازه گیری‌های مربوط به فضا است و برابر با یک میلیون پارسک است. هر پارسک هم حدود ۳.۳ سال نوری است. محققان خاطرنشان کردند: تمام مقادیر ثابت هابل پایین‌تر از ۷۰ را می‌توان با اطمینان ۹۵ درصدی رد کرد. روش‌های اندازه گیری سنتی که در طول ۵۰ سال گذشته استفاده شده‌اند مقدار را ۷۵ قرار داده‌اند، اما کیهان‌شناسی تابش زمینهٔ کیهانی( Cosmic Microwave Background radiation یا به اختصار CMB) این مقدار را ۶۷ را محاسبه کرده. این اختلاف خارج از خطاهای مشاهده است و اصطکاک زیادی را در جامعه کیهان شناسی ایجاد می‌کند و این نشان می‌دهد که درک ما از فیزیک جهان ناقص است و امید میرود فیزیک جدید در آینده آن را کامل کند.

 

توافق آمریکا بازهم تو زرد از آب درآمد

رییس جمهوری افغانستان اعلام کرد، پس از امضای توافقنامه آمریکا و طالبان ۳ هزارو ۵۶۰  نیروی امنیتی کشته و ۶هزارو ۷۸۱ تن دیگر زخمی شدند.محمداشرف غنی در دومین روز نشست نمایندگان بیش از ۴۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی موسوم به «سام» تصریح کرد، آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی در اولویت کار دولت افغانستان قرار دارد. وی تأکید کرد، روند آزادی زندانیان طالبان به زودی تکمیل می‌شود و پس از آن گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز می‌شود. وی در ادامه از همکاری و تداوم تجارت کشورهای همسایه با افغانستان در دوران شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد. اشرف غنی در این نشست که در کاخ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد، هر چند روند شیوع ویروس کرونا را رو به کاهش دانست اما نسبت به احتمال شیوع موج دوم آن در این کشور هشدار داد. رییس جمهوری افغانستان از کمک‌های بین‌المللی و کشورهای همسایه این کشور در زمینه مقابله با کرونا قدردانی کرد و گفت به منظور کاهش فشار اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در جامعه، برنامه‌ای برای حمایت از ۵۰درصد مردم افغانستان تدوین شده است. وی از اجرای طرح "سفره ملی" (مواد خوراکی) برای توزیع میان نیازمندان خبر داد و اعلام کرد، افرادی که از کمک‌های خارجی و داخلی سوء استفاده کرده و مرتکب فساد شده‌اند در هر سطحی که باشند مجازات خواهند شد. اشرف غنی بر مبارزه دولت با فساد، اصلاحات اداری و شفافیت تاکید کرد و از وجود فساد در سیستم اداری دولت به ویژه در هزینه کرد مبارزه با ویروس کرونا سخن گفت. نشست سام که برای بررسی نحوه هزینه کمک‌های بین‌المللی، مبارزه با ویروس کرونا و موضوع صلح آغاز شد، امروز پایان می‌یابد. در این نشست نماینده اتحادیه اروپا خواستار افزایش کمک‌ها به دولت و مردم افغانستان شد و گفت باتوجه به شیوع ویروس کرونا و فقر موجود، این کشور نیازمند کمک‌های بیشتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار