معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: عملیات اجرایی خط سه مترو شیراز با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه پنجشنبه نهم مرداد ۹۹ آغاز می شود.
کد خبر: ۸۸۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷ 29 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمود رضایی کوچی با بیان اینکه رییس سازمان برنامه و بودجه به دعوت استاندار فارس عصر امروز وارد شیراز می شود، افزود: خط سه مترو شیراز از پروژه از پروژه های مهم و اساسی در حوزه حمل و نقل شهری است.
وی ادامه داد: فاز اول این پروژه به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه با اعتبار هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان شروع می شود که این فاز در طول پنج سال به بهره برداری می رسد.
معاون استاندار فارس گفت: در نهایت فاز تکمیلی این پروژه ۱۲ کیلومتر با هشت ایستگاه خواهد بود و ظرفیت جابه جایی ۱۸ هزار مسافر را دارد.
رضایی افزود: از مزایای این طرح که در ادامه خط یک مترو قرار دارد این است که ایستگاه راه آهن شیراز - اصفهان با خط راه آهن بین شهری یک سکوی مشترک خواهند داشت و همین محل اتصال امکان ارتباط ریلی بین شیراز و شهرهای همجوار و شهرهایی را که در امتداد راه آهن بین شهری قرار دارند فراهم می کند.
وی ادامه داد: در فاز تکمیلی این خط ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت و شهرداری شیراز هزینه خواهد شد.
وی اضافه کرد: مسیر این پروژه توسط استانداری فارس در کمیسیون ماده ۵ آزادسازی شده است که این پروژه حدود هزار نفر اشتغال مستقیم دارد.
سازمان قطار شهری شیراز در سال ۸۰ آغاز به کار کرد و کلنگ خط یک مترو این شهر یکسال بعد در سال ۸۱ به زمین زده شد و پس از گذشت ۱۲ سال، مرحله نخست این خط به طول ۲۴و نیم کیلومتر در سال ۹۳ به بهره برداری رسید.
مترو شیراز در ۶ خط طراحی شده که حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و طی ۱۸ سالی که از شروع احداث قطار شهری شیراز می گذرد تنها یک خط آن به بهره برداری رسیده است.
توان شهرداری شیراز در سالهای اخیر به سمت تکمیل خط دو مترو شیراز که از شهرک میانرود تا فلکه ستاد و در ادامه به سمت میدان گلستان پیش می رود گذاشته شده است.
خط ۲ متروی شیراز به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود (بهارستان) آغاز می شود و تا کلبه سعدی (میدان گلستان) ادامه دارد که به گفته مسئولان شهرداری شیراز در حال حاضر حدود ۱۱ کیلومتر از این مسیر از شهرک میانرود تا فلکه ستاد در دست ساخت است و اکنون مراحل نهایی عملیات حفاری توسط دستگاه TBM و بطور همزمان ساخت ایستگاه های این محور در حال انجام است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین با اشاره به سایر برنامه های معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: معاون رییس جمهوری عصر امروز پس از ورود به شیراز به صورت هوایی از پروژه بزرگراه دشت ارژن - قائمیه در تنگ ابوالحیات، پروژه بزرگراه شیراز به سمت نورآباد و بابامیدان و سد نرگسی در غرب استان فارس بازدید می کند.
رضایی افزود: محمدباقر نوبخت سپس از موزه دفاع مقدس بازدید خواهد داشت و پس از آن نشستی با مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی دارد و در نهایت با صدا و سیمای مرکز فارس گفت و گوی زنده می کند.
وی ادامه داد: در روز پنجشنبه چند پروژه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه بودجه افتتاح و همچنین عملیات اجرایی چند پروژه دیگر آغاز می‌شود که آغاز عملیات اجرایی خط سه مترو از جمله این پروژه ها است.
معاون استاندار فارس گفت: افتتاح فاز اول دانشگاه صنعتی شیراز از دانشگاه های مهم استان فارس از پروژه هایی است که پنجشنبه با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه افتتاح می شود.
رضایی افزود: این پروژه شامل چندین دانشکده است که در فاز نخست آن ۲ دانشکده هوافضا و برق و الکترونیک با اعتبار حدود ۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد و تعدادی از فازهای بعدی این پروژه در هفته دولت و دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.
وی آغاز عملیات ساخت مسکن محرومین از دیگر برنامه های روز پنجشنبه معاون رییس جمهوری عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته تعدادی از این مسکن ها در استان فارس احداث شده و فردا نیز عملیات اجرایی ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آغاز می شود.
وی ادامه داد: همچنین فردا ۲۳۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مقاوم سازی شده روستایی در استان فارس افتتاح می‌شود.
معاون استاندار فارس گفت: حضور در آیین افتتاح هزار و ۹۸۶ واحد مسکونی بازسازی شده که در سیل ۹۸ خسارت دیدند، از دیگر برنامه های محمدباقر نوبخت در سفر به شیراز است.
رضایی افزود: پایان بخش سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار