کد خبر: ۸۸۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶ 29 July 2020

سد شفارود در اوایل ۱۴۰۰ آبگیری می‌شود/ ییلاق مریان؛ ظرفیتی برای جذب گردشگر

تابناک/ نماینده شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با اشاره به اینکه پروژه ملی سد شفارود که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در ماه‌های اول سال ۱۴۰۰ آبگیری خواهد شد، گفت: در خصوص مجموعه تاریخی ییلاق مریان بین مالکین و میراث فرهنگی اختلاف نظرهایی وجود دارد که این مشکل باید به صورت مدیریتی در سطح کشور و استان حل و فصل شود.

محمد یاری در حاشیه دیدار با رئیس جهادانشگاهی گیلان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: محوریت دیدار امروز پیرامون آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های این مجموعه بود و مهمترین موضوعی که مطرح شد، پیگیری تاسیس و راه‌اندازی مرکز جهاددانشگاهی در غرب استان گیلان به مرکزیت تالش است که آستارا، ماسال و رضوانشهر را هم تحت پوشش قرار می‌دهد.

نماینده شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس افزود: پیگیری‌هایی قبلا در راستای تاسیس مرکز مذکور انجام شده بود که بنا به دلایلی عملیاتی نشد و مقرر شده تا اقدامات صورت گرفته در جلسه‌ای با حضور فرماندار شهرستان تالش مطرح شود و موانع نیز بررسی و رفع گردد تا در اولین فرصت مرکز جهاددانشگاهی در منطقه غرب گیلان راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه ماموریت‌های محول به جهاددانشگاهی ماموریت‌هایی است که جامعه امروز به آن نیازمند دارد، گفت: نیاز است از ظرفیت‌های جوانان و پژوهشگران جهاددانشگاهی در ترویج علم، پژوهش و نوآوری بیش از پیش استفاده شود.

یاری در ادامه با اشاره به پروژه‌های ملی در سطح شهرستان‌های تالش، ماسال و رضوانشهر، تصریح کرد: پروژه ملی سد شفارود که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در ماه‌های اول سال ۱۴۰۰ آبگیری خواهد شد، بعد از آن هم پروژه زهکشی و مهارکشی پایین دست آن مطرح است، با بهره‌بردرای رسمی از این پروژه هم اشتغالزایی در منطقه رونق می‌یابد و هم مشکل آبرسانی به اراضی کشاورزی، آب شرب و آب صنعتی تسهیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پروژه دیگر مربوط به زیرساخت‌های برق است که متاسفانه با دو مشکل حبس نیرو و انتقال برق به دلیل عدم وجود زیرساخت لازم مواجه است، یکی دیگر از معضلات بخش نیرو ضعف و خاموشی‌ برق است که سبب ناراحتی مردم شده است.

نماینده مردم تالش، ماسال و رضوانشهر با اشاره به توقف هشت ساله پروژه کنارگذر تالش، گفت: در برخی مواقع شاهد هستیم مردم به دلیل ترافیک، ساعت‌ها منتظر می‌مانند تا تردد جریان یابد، در حال حاضر با آغاز مجدد عملیات عمرانی این کنارگذر بعد از ۸ سال وقفه، امیداوریم پس از بهره برداری از بار ترافیکی منطقه کاسته شود.

یاری اضافه کرد: پروژه‌های چهار بانده کردن انزلی به رضوانشهر، تجهیز بیمارستاهای رسالت در ماسال، شهید نورانی در تالش و شهدای رضوانشهری از دیگر پروژه‌های مهمی است در حال پیگیری و از ردیف اعتباری برخوردار می‌باشد که در اولویت قرار دارند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری در تالش، خاطرنشان کرد: روزهای اخیر با چندین سرمایه‌گذار بزرگ در سطح کشور، دیدار و جلسه داشتیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های آنان برای رونق گردشگری در شهرستان‌های تالش، ماسال و رضوانشهر بهره‌مند شویم.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در پاسخ به این سوال که سرانجام مشکلات حقوقی در مجموعه تاریخی ییلاق مریان به نتیجه رسید؟ و می‌توان امیدوار بود تا از این مجموعه تاریخی برای جذب گردشگر بهره مند شویم؟ تصریح کرد: در خصوص مجموعه تاریخی ییلاق مریان بین مالکین و میراث فرهنگی اختلاف نظرهایی وجود دارد که این مشکل باید به صورت مدیریتی در سطح کشور و استان حل و فصل شود؛ بنیاد مسکن برای اینکه بتواند طرح خود را در منطقه اجرا کند نیاز به تعریف محدوده دارد که در اینصورت هم باز مسائلی بین مالکین و میراث مطرح می‌شود چون امکان ساخت‌وساز وجود ندارد لذا حل این مشکل نیاز به عزم جدی و ملی دارد تا هم بتوان از جاذبه‌های گردشگری منطقه بهره‌مند شد و هم اینکه منابع طبیعی و انفال حفظ شود و هم میراث فرهنگی آسیب نبیند که این موضوع با مدیریت صحیح و تعامل قابل حل است تا بتوانیم از جاذبه‌های گردشگری ییلاق مریان که ظرفیتی برای جذب گردشگر است به نحو احسن بهره مند شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار