کد خبر: ۸۸۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱ 30 July 2020
 

تابناک/خبرنیوز در یادداشتی به قلم هما حاصلی نوشت:داشتم گزارشی می خواندم از کوچک ترین غسال ایران؛ دختری 16 ساله اهل زاهدان که داوطلبانه مرده های کرونایی را غسل و کفن می کند.

داستان از اینجا شروع می شود که پدر خانواده بنا به باورها و اعتقادات بی شائبه خود روا نمی دارد که جانباختگان کرونایی بدون غسل و کفن دفن شوند، کما اینکه در روزهای اول شیوع کرونا به دلیل نبودن غسال درگذشتگان به شیوه ای رقت بار و گاها با همان لباس بیمارستان دفن می شدند و فیلم تدفین اموات و گذاشتن پیکر با طناب داخل قبر و خاک ریختن با بولدزرروی آن دست به دست می چرخیده و «مهدی کیخا » هموطن زاهدانی با دیدن این فیلم ها در حرکتی جهادی و خودجوش با دوستان هیاتی اش گروهی تشکیل می دهند و داوطلبانه برای غسل و کفن درگذشتگان کرونایی به میدان می آیند. دختر نوجوانش هم به واسطه ایشان پا به این کارزار ترسناک گذاشته است.

ظاهر ماجرا هزار و یک اما و اگر دارد . از سختی روحی و جسمی کار در گرمای سوزان سیستان و بلوچستان گرفته تا ترس از ابتلا در مواجهه با مرده کرونایی و طرد شدن از فامیل و آشنا . خیلی های مان شاید چنین پدری را سرزنش کنیم ، فکرکنیم دخترک احساساتی شده ، جو گیر شده و بگوییم اصلا در این شرایط چه اصراری به غسل و کفن هست؟

اما لابه لای گفته های مهدی کیخا و دخترش که بی هیچ چشمداشتی کمر به کاری چنین سخت و طاقت فرسا بسته اند لایه های باشکوه فضیلتی انسانی می درخشد و آن چیزی نیست جز احترام به عزت انسان و حفظ حرمت او چه هنگام تولد چه در زمان زندگی و چه مرگ ؛ از خودگذشتگی و ایثار برای بدرقه محترمانه هم نوع خود. کار مهدی کیخا و دخترش درسی باشکوه از انسان دوستی و هم نوع دوستی است .

این تصویر روشن بارقه های امید برای ماندن و زندگی است که هنوز دل های بزرگی در سینه این کره خاکی کرونازده می تپد . مهدی و دختر نوجوانش چون نفس های تازه ای هستند در وسط جمع مایوس کننده ای که بی محابا پا بر گلوی همنوعان خود گذاشته و روز به روز زندگی را برهموطنان خود جانکاه تر می کنند ؛ از مفسدان و اختلاس کنندگانی که وقیحانه به بیت المال دست درازی می کنند تا دلال و بازاری و حتی کاسب خرده پایی که با هر اشاره ای گرانفروشی می کند و سفره هم نوع خود را خالی تر یا کسانی که بی شرمانه ماسک و اقلام بهداشتی ضروری این روزها را احتکار می کنند و با قیمت گزاف می فروشند و حتی من و شمایی که تحلیل رفتن کادر درمان را می بینیم و آمار تکان دهنده ابتلا و مرگ هم وطنانمان را می شنویم ولی باز از دورهمی و گشت و گذارمان دست نمی کشیم واز سر راحت طلبی حتی زحمت زدن ماسک را هم تقبل نمی کنیم .

بیایید به حرمت انسانیت به همدیگر احترام بگذاریم مثل مهدی کیخا و دخترش .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار