سپاه پاسداران در روز‌های گذشته رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ را در تنگه هرمز برگزار کرده است.
کد خبر: ۸۸۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱ 30 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی روز‌های گذشته رزمایشی را تحت عنوان پیامبر اعظم (ص) ۱۴ و با مشارکت نیرو‌های هوافضا و دریایی خود در محدوده خلیج فارس برگزار کرد.

اهداف رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ 

 سردار سلامی فرمانده کل سپاه درباره این رزمایش گفت که سیاست‌های ما برای صیانت از منافع حیاتی ملت عزیز ایران دفاعی است، به این مفهوم که ما از ابتدا به هیچ کشوری تهاجم نخواهیم کرد، اما در تاکتیک و عملیات کاملا تهاجمی هستیم. فضای عمل ما در سطح راهبردی دفاعی است، اما در سطوح عملیات و تاکتیک سراسر تهاجم هستیم. در سطح عملیات و تاکتیک هجومی هستیم و ابتکار عمل را به دست می‌گیریم.

فرمانده کل سپاه ترکیبی از مهارت و فن درست و تکنیک صحیح به کارگیری تجهیزات و همچنین تاکتیک‌های ابتکاری مبتنی بر خلاقیت و نوآوری در میدان عمل را شکل دهنده فضای رزمایش‌های سپاه اعلام کرد و دلیل آن را هم قرار گرفتن نیروها در شرایط واقعی عملیات‌ دانست.

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

توسعه تجهیزات و تسلیحات ما منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است؛ دکترین دفاعی ما بر پایه تولید تجهیزات بومی بوده و در هر رزمایش نسبت به رزمایش قبل کیفیت تجهیزات به روز شده و تجهیزات تولید جدید را در معرض آزمایش قرار میدهیم و آن را در میدان واقعی به کار می‌گیریم.

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان معاونت عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ را در جهت ارتقای آمادگی‌های رزمی در تمامی سطوح، تمرین و حصول اطمینان از اجرای طرح‌های عملیاتی، افزایش سطح هماهنگی در اجرای عملیات مشترک و تمرین دفاع و آفند جنگ الکترونیک و پایداری ارتباطات چند لایه را از اهداف مهم رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۴ دانست.

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

توان سپاه در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ 

با نگاهی به تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از این رزمایش متوجه می‌شویم که به دلیل حضور نیرو‌های دریایی و هوافضای سپاه در رزمایش بخش عمده‌ای از آن به موضوعات موشکی مرتبط است. البته در این رزمایش علاوه بر توان موشکی سپاه از جنگنده‌های سوخو ۲۲ سپاه، عملیات تصرف واحد‌های شناور، عملیات پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناور‌های دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا از مهم‌ترین بخش‌های این رزمایش است.

 

نکته مهمی که در این رزمایش توجه دشمنان را برانگیخت حضور توان موشکی سپاه در محلی نزدیک به پایگاه‌های آمریکایی در جنوب خلیج فارس بود که باعث شد تا آنان نسبت به این موضوع احساس نگرانی کنند.  

موشک های حاضر در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه

موشک‌های هرمز، فاتح ۱۱۰ و کروز دریایی نصر در این رزمایش حضور داشتند.  

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

موشک بالستیک فاتح ۱۱۰

این موشک از انواع موشک‌های بالستیک ساخت ایران است که نخستین نمونه از آن برای اولین بار در سال ۸۱ آزمایش شد و پس از موفقیت به تولید انبوه رسید. برد اولین نسل از این موشک ۲۰۰ کیلومتر  تخمین زده می‌شود. دو سال بعد یعنی در سال ۸۳ نمونه پیشرفته‌تر آن با برد بیش از ۲۵۰ کیلومتر رونمایی شد و نسل سوم این موشک نیز در سال ۸۹ طراحی شد، برد این نسل در حدود ۳۰۰ کیلومتر بود، اما ویژگی‌هایی همچون برد و دقت بیشتری همراه بود.

این موشک آخرین بار در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه از ساحل به سوی اهداف مشخص شده شلیک و آن‌ها را منهدم کرد.

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

حزب الله لبنان نیز از این موشک‌ها در اختیار دارد و در صورت خطای احتمالی رژیم صهیونیستی می‌تواند به سرعت آن را مورد هدف قرار داده و منهدم کند. این ترس ناشی از این موضوع است که کارشناسان نظامی در سراسر دنیا موشک فاتح ۱۱۰ را دقیق‌ترین موشک ایرانی می‌دانند.

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

طبق گفته کارشناسان نظامی منطقه، ۷ فروند از این نوع موشک می‌تواند تمامی سامانه‌های دفاع موشکی تل‌آویو را در کمتر از ۱ دقیقه به کوهی از خاکستر تبدیل کند. نکته جالب‌تر این است که یک فروند موشک از نسل جدید فاتح می‌تواند مهم‌ترین تأسیسات تولید برق در منطقه الخضیره در شمال فلسطین اشغالی را در کمتر از یک دقیقه نابود و به تعبیر بهتر اسرائیل و ساکنان آن را به عصر حجر بازگردانند.

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

موشک بالستیک هرمز

موشک بالستیک هرمز نیز در دو نسل و با نام‌های هرمز ۱ و هرمز ۲ طراحی و ساخته شده است. هنگامی که به این موشک نگاه می‌کنیم، موشک هرمز در نگاه اول شباهت بسیار زیادی به موشک فاتح ۱۱۰ دارد. اما مهم‌ترین تفاوت این موشک را می‌توان تبدیل شدن آن به نمونه دریایی و مخصوص شلیک در داخل دریا دانست.

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

این موشک قابلیت‌های مهمی دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان ضد رادار بودن آن عنوان کرد. این قابلیت یعنی در صورت شلیک به سوی اهداف مشخص شده می‌تواند بدون شناسایی شدن اهداف متخاصم را نابود کند.

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

بُرد این موشک‌ها دیگر شاخصه مهم این  آنهاست که عددی بیش از ۳۰۰ کیلومتر برای آن تخمین زده می‌شود که با سرعتی در حدود ۵ ماخ به سوی اهداف دریایی خود حمله می‌کند.  

شاخص‌ترین ویژگی موشک هرمز ۲ را می‌توان این مورد دانست که به طور اختصاصی برای مقابله با ناو‌های هواپیمابر طراحی شده و با سرعت بسیار بالای خود می‌تواند تمام ناوگان نیرو‌های فرامنطقه‌ای در خلیج فارس را تار و مار کند.

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

کروز دریایی نصر

این موشک از محصولات صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که در سال ۹۴ با حضور سردار دهقان وزیر وقت دفاع رونمایی و به نیرو‌های مسلح تحویل داده شد. از این موشک در دو نوع هواپایه و دریاپایه تولید شده که برای انهدام اهداف دریایی همچون ناوشکن‌ها، زیردریایی‌ها و هر شناور سطحی و زیر سطحی استفاده می‌شود. موشک کروز دریایی نصر می‌تواند اهدافی با وزن بیش از ۳ هزار تن را نابود کند.

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

کلاهک و سر جنگی ۱۳۰ کیلوگرمی این موشک نسبت به نمونه‌های مشابه خود قدرت تخریب بالاتری دارد. به طور مثال قدرت تخریب این موشک نسبت به موشک کوثر بیش از ۵ برابر است. موشک هوشمند و کروز نصر با قرار گرفتن در لایه‌های دفاع ساحلی مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای است که قابلیت انهدام شناور‌های نفوذکننده به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی را دارد.

کدام موشک‌های در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه شلیک شدند؟

در این رزمایش هم دو نوع دریاپایه و هواپایه استفاده شد و این موشک‌ها از پرتابگر‌های ساحلی و بالگرد‌های نیروی دریایی سپاه اهداف مشخص را نابود کردند.

حضور یک موشک ناشناس در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴

به گفته سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این رزمایش از یک نوع موشک جدید استفاده شد که هنوز جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار