۶۲ فقره از اشیای تاریخی واقع در موزه‌های ماکو، مهاباد، ارومیه و خوی مرمت شد.
کد خبر: ۸۸۲۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳ 30 July 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت:این آثار شامل پایه چراغ و دستبند فلزی، انواع آثار فلزی و ظروف سفالینه، آثار و اشیای تاریخی کاخ موزه باغچه جوق شامل تخت، مبل، کالسکه، پاراوان، فرش، چراغ و دستبند است که در مجموع با ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار مرمت شده است.

 جلیل جباری افزود: آزمایشگاه مرمت اشیای اداره‌کل میراث فرهنگی استان ۲ سال پیش بازسازی و تجهیز شد و از آن موقع تاکنون نزدیک به ۳۰۰ قلم شیء تاریخی از موزه‌های مختلف استان مرمت شده‌است.

  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در کنار مرمت و حفاظت از بناها و مکان‌های تاریخی غیرمنقول، مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی منقول نیز همواره در دستور کار این اداره کل قرار دارد و هر ساله بر اساس نیازها و بررسی‌های کارشناسی، تعدادی از این اشیا ترمیم می‌شود.

 آذربایجان غربی دارای افزون بر یکهزار و ۶۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی برازان مهاباد، سه گنبد ارومیه، کاخ موزه و عمارت کلاه فرنگی ماکو، خان تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.

تاکنون ۱۵ موزه اعم از باستان شناسی، مردم شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان پذیرای علاقه مندان بوده است؛ افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان نگهداری می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار