طرح "بازبازی" ویژه خانواده‌ها شامل 6 بازی اصلی و 53 سرگرمی فکری و جنبشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مختلف شهری اصفهان در حال برگزاری است.
کد خبر: ۸۸۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴ 01 August 2020

رییس هماهنگی امور مناطق سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان درباره اجرای طرح "بازبازی" اظهار داشت: در خانواده‌هایی که فضای بازی گروهی در آنها بیشتر فراهم‌ است و افراد خانواده در کنار هم بازی می‌کنند، امکان اینکه اعضا از قالب‌های سخت و دست‌وپاگیری که محیط برایشان ساخته، رها شوند و خودشان باشند بیشتر فراهم است.

امیرحسین ستوده‌فر افزود: از جمله مواردی که می‌تواند به این روند کمک کند، آوردن بازی به جامعه و به‌ مشارکت‌ طلبیدن مردم در بازی است. به همین منظور "بازبازی" عنوان طرحی بوده که در ایام تابستان 99 و با حفظ مسائل بهداشتی درباره مقابله با کرونا، این وظیفه را به عهده گرفته است.

وی ادامه داد: بازبازی این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد تا بازی‌های خانوادگی و نشاط ‌افزا را تجربه کنند؛ یعنی هم آنچه سبد تفریح خانوار به آن نیاز دارد را فراهم می‌کند.

رییس هماهنگی امور مناطق سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران که در سال 93 از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، درباره لزوم تفریح در جامعه بیان کرد: بررسی نتایج آماری سال‌های گذشته درباره هزینه‌های خانوارهای اصفهانی در حوزه تفریح و امور فرهنگی نشان می‌دهد که این بخش سهم کوچکی در سبد خانوارهای اصفهانی دارد که فقط 2 درصد از کل هزینه‌های دوازده‌گانه خانواده‌ها است.

ستوده‌فر درباره روش‌های اجرایی بازبازی طبق برنامه زمانی در مناطق مختلف شهری گفت: بازبازی به سه روش کلی در سطح شهر برگزار می‌شود؛ روش مربی‌محور، میدانی و استیج. در روش مربی‌محور، در هر شیفت کاری بیش از 10 مربی در یکی از مکان‌های عمومی مانند فضاهای سبز با فرم مخصوص بازبازی، سراغ خانواده‌ها می‌روند و در صورت تمایل اعضای هر خانواده به معرفی یکی از بازی‌های بازبازی می‌پردازند و با هم بازی می‌کنند. مربیان در روش میدانی، چیزی شبیه تئاتر خیابانی و معرکه‌گیری دارند که این بار بازی‌ها در ابعاد بزرگ‌تر اجرا می‌شود. حتی در یکی از بازی‌ها خود اشخاص داوطلب بازی به‌عنوان بخشی از ابزار بازی شناخته می‌شوند. مثلاً اگر بازی تیزباز را انجام می‌دهند، در روش میدانی به‌جای استفاده از لیوان‌های رنگی، بازیکنان پوشش رنگی مخصوص بازبازی را به تن می‌کنند و باز به جای اینکه لیوان‌ها را طبق الگو بچینند، خودشان را طبق الگو کنار یکدیگر هماهنگ می‌کنند. روش استیج نیز که برنامه مفصل‌تری است و بخش عمده آن با بازی می‌گذرد.

به گفته وی، بسته بازبازی 6 بازی اصلی و 53 سرگرمی فکری و جنبشی دارد که برای ایجاد هارمونی بیشتر بین اجزای طرح و نام بازبازی، هرکدام از بازی‌ها در عنوان خود «باز» دارند.

رییس هماهنگی امور مناطق سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: «تیزباز» شامل 30 کارت‌ الگو است و با لیوانک‌های رنگی ساخته می‌شود. الگوها شامل جدول‌هایی است که مربع‌هایی رنگی دارند. در واقع، تیزباز نوع انتزاعی‌تر بازی دست‌چین و کاپوچین است. بازی دیگر این مجموعه «بازبین» است؛ مجموعه‌ای از کارت‌های تصویر که مبتنی بر پیدا کردن اشتراک تصویرها است.از نظر روش بازی، بازبین مشابه نمونه‌های تیزبین در بازار است، با این تفاوت که ابعاد آن مربعی است و تصاویر به‌کار رفته روی کارت‌ها از لحاظ کیفیت بصری و زیبایی‌شناختی، چشم‌نواز و بسیار متفاوت با نمونه‌های موجود هستند. بازی دیگر، "توپ‌باز" است که خود مجموعه‌ای از چهار بازی توپ‌ و لیوان است. سرعت و دقت و تمرکز در آنها نقش اساسی ایفا می‌کند و بازی جنبشی بسته بازبازی است.

ستوده‌فر افزود: بازی بعدی، "بازنگر" است که شامل دو تصویر کلی است. از هر تصویر 25 کارت وجود دارد که هرکدام اختلافی جزئی با بقیه کارت‌های آن تصویر دارد. هدف اصلی بازنگر پیدا کردن اختلاف‌های کارت‌ها است و بازی مشابه آن در بازار، بازی جورواجور است که البته برای بازنگر، روش جدیدی برای بازی‌ کردن در نظر گرفتیم که حافظه تصویری را به‌کار می‌گیرد.

وی ادامه داد: "زبان‌باز" بازی زبانی این بسته بازی است و مجموعه‌ای سه‌گانه از بازی‌های کلامی را در برمی‌گیرد که با کارت‌های کلمه و جمله‌های ناتمام اجرا می‌شود. یکی از بازی‌ها موجود در این بازی‌های زبانی، شبیه بازی پی‌شوم است که با جملات و کلمات دیگر جایگزین شده است. از این کلمات در دو بازی دیگر زبان‌باز استفاده می‌شود که مربوط به خزانه کلامی و انتقال پیام از طریق حرکات بدنی است. آخرین بازی بسته بازبازی "بازچین" است که شامل 30 کارت‌ الگوی معمایی است که باید با هفت قطعه ساخته شوند. این معماها همان معماهای تانگو هستند و مهارت حل مسئله را به چالش می‌کشند.

رییس هماهنگی امور مناطق سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تهیه این بسته‌ها را در مقایسه با خرید بازی‌های مشابه بسیار باصرفه دانست و گفت: اگر قیمت بسته بازبازی را با بازی‌های مشابه در بازار مقایسه کنید، می‌بینید که با هزینه یک‌چهارم می‌توانید مجموعه‌ای از بازی‌ها را داشته باشید. همچنین در طراحی کارت‌های این بازی‌ها، سعی کرده‌ایم به سبکی بسته و مصرف بهینه کاغذ توجه کنیم، به‌طوری که کارت‌های بازچین و تیزباز دوروی یکدیگر قرار گرفته‌اند و کارت‌های بازنگر و بازبین دو روی همدیگر. همچنین کارت‌های زبان‌باز که مجموعه زیادی از کارت‌های کلمه و جمله است، دورو هستند.

ستوده‌فر درباره چگونگی اجرای این طرح در وضعیت شیوع کرونا خاطرنشان کرد: تمام مربیان با ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده سراغ شهروندان می‌روند و در روش‌های میدانی و استیج، در چینش افراد و صندلی‌ها فاصله فیزیکی رعایت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار