با ادامه اعتراضات به عملکرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ترس تل‌آویو از انتقام حزب‌الله، نتانیاهو با چند بحران‌ مواجه شده است.
کد خبر: ۸۸۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ 03 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: روزنامه اینترنتی رأی الیوم در مقاله‌ای نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به شکل واضح و روشن با بحران‌های چندجانبه مواجه شده است. از یک سو، تظاهرات، تل‌آویو را به محلی برای بازخواست نتانیاهو تبدیل کرده است. از سوی دیگر، واکنش احتمالی حزب‌الله به سبب حمله هوایی اسرائیل به اطراف دمشق او را تحت فشار قرار می‌دهد؛ حمله‌ای که به کشته شدن (شهادت) یکی از نیرو‌های حزب‌الله منجر شد.

آشفتگی واضح و روشن به سبب فساد و نگرانی‌ها از واکنش حزب‌الله، وی را در برابر معادله‌ای با ابعاد داخلی و خارجی قرار داده است. این در حالی است که به نوشته روزنامه هاآرتص، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد حزب‌الله با عملیات محدود پاسخ خواهد داد؛ عملیاتی که بدون تشدید تنش در سطح گسترده، پیامی برای اسرائیل ارسال می‌کند. 

اما ارزیابی‌ها در خصوص تظاهرات اسرائیل به گونه‌ای دیگر است. به طوری که به رغم تکراری بودن، این تظاهرات، معادله‌های مختلفی را در بردارد. این تظاهرات در وهله نخست نشان دهنده میزان اختلافات در جامعه اسرائیل و شکاف گسترده بین قشر گسترده‌ای از اسرائیلی‌ها و سیستم حکومتی تحت رهبری نتانیاهو است.

اسرائیل همچنان در انتظار پاسخ حزب‌الله به حمله هوایی اخیر علیه سوریه است. سیاستمداران اسرائیلی همه سناریو‌ها را محتمل می‌دانند. بر این اساس، تحرکات نظامیان اسرائیلی محدود شده است. همین موضوع نشان دهنده میزان ترس ارتش اسرائیل از واکنش حزب‌الله است. تلاش سران اسرائیلی برای کسب حمایت جامعه بین‌المللی و برانگیختن آن علیه حزب‌الله گواهی بر این موضوع است.

در همین چارچوب، بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، اسرائیل از طریق سازمان ملل پیام هشدارآمیزی برای حزب‌الله ارسال کرد. به گفته منابع، سازمان ملل اعلام کرد پیام اسرائیل را به اطلاع حزب‌الله رسانده است. در این پیام آمده است اسرائیل از وجود علی محسن یکی از نیرو‌های فعال حزب‌الله در موضعی که هدف قرار گرفت، آگاه نبود و اسرائیل قصد کشتن وی را نداشت.

 

مقامات صهیونیست امیدوارند واکنش حزب‌الله محدود باشد. پرواضح است که آن‌ها به سبب انتظار برای این واکنش، از ترس به خود می‌لرزند؛ زیرا آماده باش و تنش سخت‌تر از پاسخ است. اسرائیل تلاش می‌کند که در رسانه‌ها حزب‌الله را تحریک نکند و برای آرام کردن اوضاع تا حد ممکن عمل می‌کند. آن‌ها می‌دانند که واکنش حزب‌الله قطعا روی خواهد داد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، بار‌ها این موضوع را مطرح کرد و ضمن هشدار دادن به اسرائیلی‌ها در خصوص هر نوع حمله به هر یک از نیرو‌های حزب‌الله، اعلام کرد چنین اقدامی قطعا با واکنش حزب‌الله مواجه خواهد شد. این موضوع در رفتار ارتش و آویو کوخافی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، مشخص بود. وی در بازدید از یگان‌های نظامی در شمال، بر لزوم آمادگی ارتش برای واکنش احتمالی حزب‌الله تاکید کرد و از فرماندهی منطقه شمال خواست تحرکات نیرو‌ها را در مرز‌ها کاهش دهد تا اهدافی برای حزب‌الله نباشند.

از سوی دیگر، تل‌آویو از چندین روز پیش، عرصه برگزاری تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو است. پس از آنکه به گفته رسانه‌های اسرائیلی، در این تظاهرات از برخی گروه‌ها برای مقابله با تظاهرکنندگان و توسل به زور از طریق ورود پلیس و نصب کمین برای سرکوب اعتراضات استفاده شد، نتانیاهو به عنوان دیکتاتور مستبد دیده می‌شود. اتخاذ این روند، موجب شد بسیاری از سیاستمداران برجسته وی را به سوق دادن به سمت جنگ داخلی متهم کنند.

روزنامه المانیتور با انتشار مقاله‌ای تاکید کرد تاکنون سابقه نداشته است که نتانیاهو مانند شرایط کنونی، تنها باشد. این روزنامه افزود: وی همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است؛ اما از مدت‌ها پیش تکیه بر چارچوب مشورتی منظم و مشاوران خردمند را متوقف کرده است.

در انتهای این مطلب آمده است: در نتیجه، می‌توانیم بگوییم که نتانیاهو از آشفتگی و نگرانی در همه سطح‌ها رنج می‌برد و برای ایجاد جنگ علیه حزب‌الله، توانایی فرار به جلو ندارد. به ویژه که اسرائیل در عرصه داخلی خواهان گسترش درگیری‌ها نیست و نمی‌خواهد که نتانیاهو وی را به سمت جنگ فراگیر سوق دهد؛ به ویژه که اوضاع اقتصادی اسرائیل به سبب پیامد‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، بسیار بد است؛ اما به رغم این موضوع، بسیاری از سناریو‌ها در چارچوب ابهام باقی می‌ماند. از این رو، بین چکش تظاهرات اسرائیل و سندان واکنش حزب‌الله، هر نوع احتمالی وجود دارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار